Air Canada hamuje przy wejściu na pokład, mimo że Kanadyjczycy nadal chcą latać

Air Canada hamuje przy wejściu na pokład, mimo że Kanadyjczycy nadal chcą latać

Air Canada w tym roku podchodzi ostrożniej do swoich planów rozwoju, pomimo solidnych zysków i dużych rezerwacji w zeszłym kwartale, w związku z utrzymującym się ożywieniem po pandemii.

Największa linia lotnicza w kraju zamierza zwiększyć przepustowość lotów o sześć do ośmiu procent, czyli mniej niż oczekiwali analitycy, mówiąc o 10-procentowym wzroście.

„Ma to dla nas sens, ponieważ w dalszym ciągu obserwujemy presję w łańcuchu dostaw przemysłowych i inne czynniki ograniczające” – powiedział w piątek szef planowania sieci Mark Gallardo podczas telekonferencji z analitykami. Presje te mogą obejmować opóźnienia w produkcji w Boeingach i Airbusie SE, przy czym co najmniej jedna dostawa samolotów dla Air Canada w tym roku została przesunięta na 2025 rok.

Hamulce przewoźnika oznaczają, że nie przekroczy on poziomu przepustowości z 2019 r. do 2025 r., pięć lat po tym, jak pandemia Covid-19 po raz pierwszy uderzyła w branżę turystyczną.

Spowolnienie wskazuje również, że „szybki rozwój szlaków rozrywkowych może słabnąć” – powiedział analityk RBC Capital Markets, Walter Spracklin. Zdaniem Savanthi Seth z Raymond James, stanowi to „kontrast” z planami innych głównych linii lotniczych w Ameryce Północnej.

Akcje Air Canada spadły w piątek o 1,26 dolara, czyli prawie siedem procent, zamykając się na poziomie 18,00 dolarów na giełdzie w Toronto.

Jednakże krótkoterminowy popyt pozostaje stały, a rezerwacje z wyprzedzeniem w czwartym kwartale wzrosły o sześć procent rok do roku. Linia Air Canada odnotowała zyski o prawie 10 procent wyższe rok do roku, mimo że stara się kontrolować wzrost kosztów, który nęka branżę.

Więcej lotów i wyższe ceny lotów międzynarodowych – szczególnie przez Atlantyk i Pacyfik – doprowadziły do ​​12-procentowego wzrostu przychodów z pasażerów w czwartym kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim, powiedział dyrektor generalny Michael Russo.

Opisał cały rok jako „niezwykle udany”, a zysk netto za 12 miesięcy przekształcił się w zysk w wysokości 2,28 miliarda dolarów w porównaniu ze stratą w wysokości 1,70 miliarda dolarów w 2022 roku.

READ  IPO Porsche: Volkswagen planuje wycenę 75 miliardów euro

Według firmy Refinitiv zajmującej się danymi dotyczącymi rynków finansowych skorygowane zyski w czwartym kwartale wynoszące 521 mln dolarów oznaczały wzrost o 34%, chociaż liczba ta była niższa od oczekiwań na poziomie 548 mln dolarów.

Część tego niedoboru wynika z 21-procentowego wzrostu kwartalnych kosztów pracy, który wynika z zatrudnienia o 3200 dodatkowych pracowników do 31 grudnia w porównaniu z początkiem roku, a także z „inflacji płac” i podziału zysków, powiedział dyrektor finansowy. Oficer John De Burt.

Większe koszty stanowią dużą część niepewności, przed którą stoi Air Canada w tym roku.

Oczekuje się, że nowe porozumienie z prawie 5300 pilotami, które jest obecnie przedmiotem negocjacji, spowoduje podwyżkę płac o kwotę, która nie została jeszcze ustalona. De Bert powiedział, że obecnie opracowywane są zasady dotyczące wynagradzania klientów, które będą miały wpływ na marże zysku, podobnie jak potencjalne podwyżki opłat lotniskowych.

Air Canada spodziewa się wzrostu kosztu dostępnej mili pasażerskiej o 2,5–4,5 procent – ​​kluczowego wskaźnika mierzącego efektywność – po wzroście o 4,1 procent w zeszłym roku.

„Koszty są znacznie wyższe niż wcześniej oczekiwano” – powiedział Spracklin.

Pomimo słabych planów wzrostu firma podniosła swoją prognozę skorygowanych zysków na 2024 rok do 3,7–4,2 miliarda dolarów z 3,5 miliarda dolarów do 4 miliardów dolarów wcześniej. Oznacza to, że zyski będą w większym stopniu zależeć od wyższych cen, „które naszym zdaniem są zagrożone” – powiedział Spracklin.

Konkurencja to kolejny obszar, na który warto zwrócić uwagę, ponieważ Porter Airlines, Flair Airlines i Lynx Air realizują ambitne plany ekspansji.

„Jednak doniesienia prasowe z tego tygodnia wskazywały, że FLIR i Lynx – które, jak podejrzewamy, mają problemy finansowe – mogą prowadzić rozmowy w sprawie fuzji” – powiedział analityk Narodowego Banku Polskiego Cameron Doerksen.

READ  Premier mówi, że nie wycofa się po obniżeniu ratingu kredytowego Nova Scotia Power

Doerksen powiedział, że przejęcie prawdopodobnie ograniczy rozwój rynku zniżkowych podróży lotniczych. Dodał, że byłaby to dobra wiadomość dla inwestorów, którzy są „coraz coraz bardziej zainteresowani” linią Air Canada, która w tym kwartale już konkuruje z Flair i Lynx na trasach wykorzystujących do 28 procent swojej przepustowości krajowej.

Jeśli chodzi o pracę, piloci z Delta Air Lines, United Airlines, American Airlines i Southwest Airlines otrzymali w zeszłym roku umowy obejmujące podwyżki wynagrodzeń na cztery do pięciu lat w wysokości od 34 do 50 procent.

Według reprezentującego ich Stowarzyszenia Pilotów Linii Lotniczych aż 500 pilotów Air Canada współpracuje z amerykańskimi firmami imigracyjnymi w poszukiwaniu lepszego kontraktu.

Związek, którego dziesięcioletni układ zbiorowy wygasł we wrześniu 2023 r., w zeszłym miesiącu rozpoczął prywatną mediację z przewoźnikiem.

„Nie możemy się doczekać, aż będziemy mogli uczestniczyć w sukcesie firmy” – powiedziała Charlene Huddy, która kieruje działem Air Canada linii lotniczej, zauważając potencjalny wpływ globalnego niedoboru pilotów.

Linie Air Canada ogłosiły w piątek, że zysk netto firmy wzrósł w czwartym kwartale do 184 mln dolarów z 168 mln dolarów rok wcześniej.

Dochód operacyjny wzrósł o 11 procent do 5,18 miliarda dolarów w ciągu trzech miesięcy zakończonych 31 grudnia z 4,68 miliarda dolarów w tym samym okresie w 2022 roku.

Firma z siedzibą w Montrealu podała, że ​​zdolność operacyjna w czwartym kwartale wzrosła o dziewięć procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

Koszty operacyjne wzrosły o 8%, częściowo z powodu wyższych kosztów odzwierciedlających zwiększony ruch, nieco skompensowanych niższymi cenami paliwa lotniczego.

Po skorygowaniu spółka Air Canada straciła w ostatnim kwartale 12 centów na akcję rozwodnioną, w porównaniu do skorygowanej straty wynoszącej 61 centów na akcję rozwodnioną rok wcześniej.

Według Refinitiv wynik był niższy od oczekiwań analityków zakładających skorygowaną stratę w wysokości czterech centów na akcję.

READ  Podczas gdy Fed nadal podsyca płomienie, Bank Rosji szokuje i przeraża podwyżkę „trwającej” inflacji, ale inflacja w USA nie jest dużo niższa niż inflacja w Rosji

Ten raport The Canadian Press został po raz pierwszy opublikowany 16 lutego 2024 r.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *