W jaki sposób Blue Origin Jeffa Bezosa nie zdołało zdominować kosmicznego wyścigu miliarderów? | niebieskie pochodzenie

Miliarder Kosmiczny Wyścig to nic innego jak wyścig z nazwy. W rzeczywistości jest SpaceX — i wszyscy inni.

Jedyna firma założona przez Elona Muska prawie dwie dekady temu to ta, która wysłała w kosmos rakietę orbitalną dopalającą i ponownie ją bezpiecznie wylądowała. Tylko SpaceX wylądował rakietą wielkości 15-piętrowego budynku na statku bezzałogowym na środku oceanu. SpaceX przewiózł tylko astronautów NASA i zwykłych obywateli na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Tylko SpaceX produkuje każdego roku tysiące satelitów komunikacyjnych wielkości stołu. SpaceX ma tylko mniej więcej cotygodniową kadencję startową potrzebną do podwojenia liczby działających satelitów na samej orbicie w mniej niż dwa lata. Tylko SpaceX wystrzeliwuje prototypy największej i najpotężniejszej rakiety, jaką kiedykolwiek zbudowano, masywnej rakiety o nazwie Starship zaprojektowanej, aby zabrać ludzi na Księżyc.

Całkowita dominacja SpaceX w przemyśle rakietowym nie jest tym, czego można by się spodziewać.

Obecnie w komercyjnym sektorze kosmicznym dzieje się więcej innowacji niż kiedykolwiek w historii, a sektor usług startowych jest szczególnie konkurencyjnym sektorem. Relativity Space buduje pierwszą na świecie rakietę wydrukowaną w 3D i planuje zbudować rakiety na Marsie za pomocą robotów. Virgin Orbit umieszcza satelity na orbicie, wystrzeliwując rakietę spod skrzydła ogromnego odrzutowca. Jej siostrzana firma, Virgin Galactic, zabiera ludzi na skraj kosmosu z wystrzelonego w powietrze samolotu kosmicznego. RocketLab opracował pierwszy elektryczny silnik rakietowy zasilany pompą i próbuje go podnieść z powietrza za pomocą siatki przymocowanej do helikoptera.

Jest też Blue Origin, które przez kilka dni w tym tygodniu trafiło na pierwsze strony gazet na całym świecie dzięki wystrzeleniu – na krótki okres – aktora Star Trek, Williama Shatnera w kosmos.

Audrey Powers, William Shatner, Chris Buchwezen i Glenn de Vries na lądowisku nowego statku kosmicznego Blue Origin Shepherd po tym, jak polecieli w kosmos w środę w pobliżu Van Horn w Teksasie. Zdjęcie: Mario Tama/Getty Images

Jeśli istnieje jakakolwiek firma rakietowa, która spodziewa się osiągnąć podobny poziom osiągnięć technologicznych co SpaceX, to właśnie Blue Origin. Firma została założona przez byłego dyrektora generalnego Amazon, Jeffa Bezosa w 2000 roku, zaledwie dwa lata przed otwarciem sklepu SpaceX w Kalifornii. W 2015 roku Blue Origin stała się pierwszą firmą, która wysłała rakietę przez Linię Karmanna, uznaną na całym świecie granicę przestrzeni, i ponownie ją wylądowała. Chociaż nie jest to tak trudne, jak sprowadzenie pocisku z orbity – jak zrobił to Musk kpina Bezos w przeszłości – wciąż był kamieniem milowym w historii prywatnej eksploracji kosmosu. I w przeciwieństwie do Muska, Bezos naprawdę wie, jak to jest jeździć na własnej rakiecie.

READ  CanIndia News - Start SpaceX Crew-3 ponownie opóźniony do 10 listopada

Bezos założył Blue Origin z wizjonerskimi celami. Zainspirowany przez nieżyjącego już futurystę z Uniwersytetu Princeton, Gerarda O’Neilla, Bezos marzy o przeniesieniu przemysłu ciężkiego z Ziemi w kosmos w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. Chce położyć podwaliny pod pozaziemską gospodarkę, w której tysiące ludzi żyją i pracują w kosmosie. Jego firma buduje rakietę tak potężną, jak ta, która przeniosła astronautów Apollo na Księżyc, i współpracuje z wybitnymi wykonawcami usług obronnych, w tym Lockheed Martin, Northrop Grumman i Draper, aby opracować lądownik księżycowy, który może sprowadzić ludzi z powrotem na powierzchnię Księżyca. Zaprojektował i zbudował jeden z najpotężniejszych silników rakietowych w historii oraz podpisał kontrakty z United Launch Alliance na dostawę silnika do rakiety nowej generacji Vulcan.

Nie ma wątpliwości, że Bezos ma świetną wizję. Pytanie brzmi: dlaczego drugi najbogatszy człowiek na świecie nie może tego zrobić?

Jeff Bezos i William Shatner w Van Horn w Teksasie w środę.
Jeff Bezos i William Shatner w Van Horn w Teksasie, w środę. Zdjęcie: Niebieskie pochodzenie/EPA

W ciągu ostatnich kilku lat główny plan Blue Origin zaczął się sypać. Na początku tego roku NASA przyznała SpaceX kontrakt na lądownik księżycowy, pozostawiając Blue Origin w rozterce. Pozywa teraz rząd Stanów Zjednoczonych, aby ponownie rozważył przyznanie nagrody. Był świadkiem masowego exodusu największych talentów inżynierskich po straconej dekadzie, co go zaostrzyło Naprawdę duże opóźnienia. Blue Origin zmagało się z produkcją potężnego silnika rakietowego BE-4, w wyniku czego pierwszy start rakiety ULA Vulcan przesunął się pod koniec 2022 roku. Dzięki temu dziewiczy lot silnika będzie pełny. Pięć lat spóźnienia.

W międzyczasie dziewiczy lot legendarnej rakiety New Glenn firmy, ciężkiego pojazdu nośnego zdolnego unieść prawie 100 000 funtów na niską orbitę okołoziemską, został napędzany do koniec 2022 na najbliższym. Pierwotnie miał latać po raz pierwszy w zeszłym roku. Bezos nie zdobył nawet chwały bycia pierwszym miliarderem, który poleciał swoją rakietą w kosmos. Zaledwie dwa tygodnie przed tym, jak Bezos dotarł tego lata na skraj kosmosu, Richard Branson wykonał lot suborbitalny swoim prywatnym samolotem kosmicznym z Virgin Galactic.

Jak to się stało? Blue Origin zatrudnia tysiące najlepszych inżynierów rakietowych na świecie. Firma ma również dostęp do praktycznie nieograniczonej oferty gotówkowej. Bezos, którego majątek jest na południe od 200 miliardów dolarów, wydaje miliard dolarów rocznie Z własnej kieszeni, aby sfinansować Blue Origin. Pod każdym względem Blue Origin powinna być jedną z odnoszących największe sukcesy firm lotniczych na świecie.

READ  Miejsce parkingowe w Hongkongu sprzedane za 1,3 miliona dolarów: raport

„Blue Origin ma wszystkie składniki, aby odnieść sukces i stać się czymś naprawdę wspaniałym” – powiedziała Ally Abrams, była szefowa działu komunikacji pracowników Blue Origin, która niedawno napisała artykuł o demaskatorach, szczegółowo opisujący szerzące się w firmie obawy dotyczące bezpieczeństwa i seksizmu. „Inżynierowie naprawdę w to wierzyli i każdego dnia starają się to urzeczywistnić pomimo interwencji kierownictwa”.

Rakieta New Shepard firmy Blue Origin startuje w środę w pobliżu Van Horn w Teksasie.
W środę w pobliżu Van Horn w Teksasie wystartuje rakieta New Shepard firmy Blue Origin. Zdjęcie: Blue Origin/Reuters

Zdaniem Abramsa problemy z Blue Origin mają wymiar zarówno techniczny, jak i kulturowy. Z technicznego punktu widzenia, powiedział Abrams, firma była nękana ogromnym długiem technicznym – wyzwaniami inżynieryjnymi, które powstają w wyniku wyboru szybkiego rozwiązania, a nie najlepszego rozwiązania – oraz ciągłym naciskiem na szybkość, która osłabiła jej zdolność do odpowiedniego rozwiązania problemy z pojazdami nośnymi. wytłumaczyłem Migracja najlepszych talentów Blue Origin jako inżynierowie, którzy są „zmęczeni zawiązywaniem opatrunków na problemy”.

„Dług techniczny to problem, z którym boryka się większość firm, ale w Blue jest on na niesamowitą skalę” – powiedział Abrams. „Naprawdę nie udało mi się zmienić firmy badawczo-rozwojowej w firmę produkcyjną”.

Abrams częściowo przypisuje zwiększony dług techniczny zwiększonemu naciskowi Blue Origin na szybkość, co jest paradoksem dla firmy, której hasłem przewodnim jest krok po kroku zaciekle, łacińskie tłumaczenie „krok po kroku, zaciekle”. Śledzi rosnącą presję na szybkie przejście do 2017 roku, kiedy firma wyraźnie nie nadążała za konkurentami SpaceX. Powiedziała, że ​​​​rosnące zniecierpliwienie Bezosa tempem rozwoju było oczywiste, podobnie jak „zazdrość, jaką wydawał się mieć dla innych miliarderów, którzy wydają się robić większe postępy niż on”.

„Harmonogram zawsze był wielkim żartem w firmie” – powiedział Abrams. „Umawialiśmy spotkania zewnętrznie, a personel śmiał się, ponieważ wiedzieli, że to niemożliwe”.

Ale Blue Origin miał więcej niż tylko trudności inżynieryjne.

W swoim artykule Abrams opisała firmę, w której dyrektorzy wykazują „konsekwentnie nieodpowiednie” zachowanie wobec kobiet i gdzie sprzeciw jest „aktywnie tłumiony”. Według Abramsa problemy kulturowe Blue Origin zaczęły się od góry i płynęły przez całą firmę. Powiedziała, że ​​Bob Smith, dyrektor generalny Blue Origin, którego Bezos wybrał na kierownictwo firmy w 2017 roku, wielokrotnie nie słuchał obaw swoich pracowników dotyczących bezpieczeństwa pojazdów firmy i toksycznej kultury miejsca pracy.

READ  Dane dotyczące genomu rzucają światło na ewolucję Homo sapiens w Afryce

„Bob Smith jest jednym z najbardziej bezradnych liderów, jakich kiedykolwiek spotkałem” – powiedział Abrams. „Pasja słabnie w jego obecności. Wielu inżynierów nie czuło się komfortowo, podnosząc obawy dotyczące bezpieczeństwa i jakości z obawy przed odwetem, co jest bardzo przerażające, gdy pracuje się nad eksperymentalnym pojazdem wysokiego ryzyka.”

Artykuł informatora został podpisany przez 20 anonimowych obecnych i byłych pracowników Blue Origin Abramsa. Firma zaprzeczyła wielu swoim zarzutom.

W oświadczeniu Blue Origin stwierdzono, że firma zwolniła Abramsa z powodu „powtarzających się ostrzeżeń dotyczących kwestii związanych z federalnymi przepisami dotyczącymi kontroli eksportu”, że firma nie toleruje nękania ani dyskryminacji i uważa, że ​​rakieta New Shepard jest „najbezpieczniejszym statkiem kosmicznym w historii. zaprojektowany lub zbudowany.” „.

„Szczególnie trudne i bolesne jest dla mnie słyszenie twierdzeń, że jestem zmuszony spróbować opisać cały nasz zespół w sposób, który nie jest zgodny z charakterem i umiejętnościami, które widuję na co dzień w Blue Origin” – napisał Smith w artykule. . Wewnętrzny e-mail do pracowników Blue Origin wcześniej w tym miesiącu. „Jak zawsze witam i zachęcam każdego członka Team Blue do bezpośredniej rozmowy ze mną, jeśli ma jakiekolwiek wątpliwości dotyczące dowolnego tematu w dowolnym momencie”.

Jednak pracownicy Blue Origin nadal się wypowiadają. Wcześniej w tym tygodniu Dochodzenie The Washington Post powtórzył kwestie poruszone przez Abramsa i przedstawił obraz organizacji przepełnionej nieufnością wobec jej kierownictwa, dyskryminacją ze względu na płeć i niewystarczającą troską o bezpieczeństwo swoich pojazdów nośnych.

Patrząc w przyszłość, pytanie dla Blue Origin brzmi, czy mogą zmienić swoją kulturę, aby osiągnąć swoją misję. Wielu obserwatorów, w tym Abrams, jest sceptycznych. Ale może się zmienić On jest Sprawdzać. Na początku tego roku Bezos ustąpił ze stanowiska dyrektora generalnego Amazon i zobowiązał się do poświęcenia większej ilości czasu na Blue Origin. To, czy Bezos może ożywić kulturę korporacyjną dzięki swojej wspaniałej wizji ludzkiej eksploracji kosmosu i poczuciu wspólnego celu, dopiero się okaże.

„Będzie dużo pracy i wiele napraw do zrobienia, jeśli naprawdę uda im się stworzyć dobry zespół kierowniczy, który będzie dążył do przodu w inny sposób” – powiedział Abrams. „Myślę, że zagojenie blizny za pomocą personelu zajmie lata”.

Jedyną pewnością jest to, że Bezos nie miałby swoich kolonii w kosmosie, gdyby nie mógł zbudować rakiet, aby się tam dostać – a to może być problem, którego nie da się rozwiązać za pomocą żadnych pieniędzy.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *