Tesla obniża ceny w Chinach i na innych rynkach azjatyckich, ponieważ sprzedaż słabnie

SZANGHAJ, 6 stycznia (Reuters) – Tesla (TSLA.O) Chiny obniżyły ceny samochodów elektrycznych po raz drugi w ciągu mniej niż trzech miesięcy w piątek, podnosząc oczekiwania na szerszą wojnę cenową na samochody zasilane akumulatorami na największym na świecie rynku samochodowym, na którym popyt osłabł.

Tesla obniżyła również ceny swoich najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych Model Y i Model 3 w Japonii, Korei Południowej i Australii.

Skoordynowane obniżki cen były częścią wysiłków mających na celu zwiększenie popytu na produkcję Tesli w jej fabryce w Szanghaju, największym pojedynczym centrum produkcyjnym firmy, według osoby bezpośrednio znającej plan.

Było to również pierwsze duże posunięcie producenta samochodów elektrycznych, odkąd Tesla wyznaczył swojego dyrektora generalnego na Chiny i Azję, Toma Zhu, który miał siedzibę w Szanghaju, do nadzorowania produkcji i dostaw na całym świecie.

Akcje Tesli spadły o 5,9 procent w obrocie przedrynkowym, po obniżeniu cen do 104 USD.

Uznani producenci samochodów od dawna zwracali się ku zachętom w obliczu słabego popytu na kontrolowanie zapasów, ale do końca ubiegłego roku Tesli udało się utrzymać ceny na stabilnym poziomie – a nawet je podnieść – dzięki dużej liczbie zamówień od konsumentów.

W zeszłym miesiącu Musk powiedział, że „dramatyczne zmiany stóp procentowych” wpłynęły na przystępność cenową wszystkich samochodów, nowych i używanych, i że Tesla może obniżyć ceny, aby utrzymać wzrost wolumenu.

Ostatnia obniżka w Chinach, w połączeniu z obniżkami cen w październiku i zachętami dla chińskich nabywców w ciągu ostatnich trzech miesięcy, oznacza spadek cen Tesli od 13% do 24% od września na drugim co do wielkości rynku po Stanach Zjednoczonych, według Reuters obliczenia.

Tesla w piątek obniżyła ceny wszystkich wersji swoich samochodów Model 3 i Model Y w Chinach o od 6% do 13,5%, zgodnie z obliczeniami Reutera opartymi na cenach wyświetlanych na jej stronie internetowej. Na przykład cena wywoławcza Modelu 3 została obniżona do 229 900 juanów (33 427 USD) z 265 900 juanów.

READ  Molson Coors powraca na Super Bowl po ponad 30-letniej przerwie

Grace Tao, wiceprezes Tesli odpowiedzialna za komunikację zagraniczną w Chinach, napisała w piątek na swoim koncie w mediach społecznościowych Weibo, że obniżki cen Tesli w Chinach odzwierciedlają innowacje inżynieryjne i „odpowiadają na wezwanie rządu do promowania rozwoju gospodarczego i zachęcania do konsumpcji”.

Dostawy samochodów Tesli wyprodukowane w Chinach osiągnęły w grudniu najniższy poziom od pięciu miesięcy.

Cięcia nastąpiły zaledwie kilka dni po tym, jak Pekin zakończył program dotacji, który pomógł zbudować największy na świecie rynek samochodów elektrycznych. Słaby popyt zmusił Teslę i jej konkurentów do przyjęcia ciężaru tej decyzji.

China Merchants Bank International (CMBI), który ostrzegł w lipcu, że chiński sektor pojazdów elektrycznych zmierza w kierunku wojny cenowej, powiedział, że obniżka cen Tesli potwierdziła te oczekiwania, dodając, że amerykańska firma może być zmuszona do zrobienia więcej, zwłaszcza w obliczu nasilającej się konkurencji. chińscy konkurenci. .

„Tesla musi dalej obniżać ceny i rozszerzać swoją sieć sprzedaży w chińskich miastach niższego poziomu wśród starszych modeli”, powiedział Shi Jie, analityk CMBI.

„Spodziewamy się, że nowe moce produkcyjne pojazdów elektrycznych w Chinach przekroczą nowy popyt w 2023 r., a wykorzystanie mocy produkcyjnych Tesli w Szanghaju może spaść do około lub nawet poniżej 80% w tym roku, jeśli fabryka w Berlinie się rozbuduje”.

Fabryka Tesli w Szanghaju, która została rozbudowana w zeszłym roku, również eksportuje pojazdy do Europy. Nie było natychmiastowych oznak obniżek cen przez producenta pojazdów elektrycznych na tych rynkach.

Ale Sun Shaojun, popularny bloger motoryzacyjny w Chinach, powiedział na Weibo, że obniżki cen Tesli były tak duże, że inni producenci samochodów, w tym największy rywal Tesli BYD (002594.SZ) Będziesz musiał zareagować na tym rynku.

BYD ostatnio podniósł ceny swoich najlepiej sprzedających się modeli po zakończeniu rządowego programu dotacji pod koniec roku.

READ  Akcje chińskich deweloperów, obligacje ponownie spadają wraz z zawieszeniem jednostek Kaisa

Po piątkowej obniżce cen Model 3 Tesli był o około 1000 USD droższy niż Seal BYD, model wprowadzony na rynek w lipcu. Model 3 jest teraz w tej samej cenie, co najlepiej sprzedający się Han EV firmy BYD.

BYD odmówił komentarza na temat cen stosowanych przez konkurentów, ale powiedział, że dostosuje swoje ceny do zmian w popycie rynkowym.

BYD (002594.SZ)która sprzedaje zarówno pojazdy elektryczne, jak i wtyczki, odnotowała w grudniu podwojenie sprzedaży detalicznej w Chinach, podczas gdy Tesla spadła o 42%, wynika z danych CMBI.

Niektórzy właściciele samochodów Tesli w Chinach, którzy przyjęli dostawy w ostatnich miesiącach i nie kwalifikowali się do obniżonych cen, powiedzieli w piątek, że planują protesty w salonach producenta samochodów w Shenzhen i Henan, zgodnie ze zdjęciami rozmów w mediach społecznościowych widzianymi przez Reuters.

Tesla nie przedstawiła żadnych dalszych komentarzy, gdy skontaktował się z nią Reuters. Rzecznik Tesli skierował Reutera do strony Tao Weibo.

Obliczenia Reutera wykazały, że ceny samochodów w Chinach dla Modelu 3 i Y są obecnie o 24% do 32% niższe niż w USA, największym rynku Tesli, odzwierciedlając kombinację czynników, w tym różne koszty materiałów i robocizny.

Tesla obniżyła również ceny samochodów Model 3 i Model Y o około 10% w Japonii, po raz pierwszy od 2021 roku.

W Stanach Zjednoczonych Model Y i Model 3 kwalifikują się do ulg podatkowych w wysokości do 7500 USD na czyste samochody, począwszy od tego miesiąca, zgodnie z warunkami ustawy o redukcji inflacji administracji Bidena, która weszła w życie w sierpniu.

W 2021 roku Chiny odpowiadały za nieco ponad jedną trzecią całkowitej sprzedaży Tesli.

(1 USD = 6,8775 CNY)

(1 $ = 133,9200 jenów)

(Reportaż Zhang Yana i Brendy Goh) Montaż: Kim Coghill i Muralikumar Anantharaman

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top