Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com
OTTAWA (Reuters) – Ponad rok po rozpoczęciu Wielkiej Rezygnacji w Stanach Zjednoczonych Kanada stoi przed własną szarą wersją: wielką emeryturą.
Siła robocza w Kanadzie wzrosła w sierpniu, ale spadła w ciągu ostatnich dwóch miesięcy i pozostała niższa niż przed latem, ponieważ dziesiątki tysięcy ludzi po prostu przestało pracować. A Statistics Canada powiedziało, że wiele z tego można przypisać większej liczbie Kanadyjczyków na emeryturze niż kiedykolwiek wcześniej.
Nie tylko ludzie w wieku 65 lat pakują swoje biurka i przyczepiają pasy z narzędziami. Dane Statscan pokazują, że rekordowa liczba Kanadyjczyków w wieku od 55 do 64 lat zgłasza swoją emeryturę w ciągu ostatnich 12 miesięcy. (opłata: https://tmsnrt.rs/3RVXvNM)
Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com
Ekonomiści twierdzą, że przyspiesza to masowy exodus najbardziej wykwalifikowanych pracowników z Kanady, powodując zamieszanie firm, przyczyniając się do gwałtownego podniesienia płac i grożąc osłabieniem niskiej produktywności w kraju.
„Od dawna wiedzieliśmy, że ta fala nadchodzi i że dojdziemy do tego momentu” – powiedział Jamie Jane, główny ekonomista grupy Desjardins. W nadchodzących latach będzie tylko gorzej.
„Ryzyko, w którym się znajdujesz iw niektórych sektorach, które już obserwujesz, polega na tym, że ludzie odchodzą bez wystarczającej liczby młodych pracowników do przejęcia. A więc następuje utrata kapitału ludzkiego i wiedzy”.
Podczas pandemii liczba przechodzenia na emeryturę spadła, ponieważ wielu Kanadyjczyków decyduje się na dłuższe pozostanie w pracy. Po zniesieniu ograniczeń wiele osób spieszy się, aby nadrobić stracony czas, wybierając podróże i spędzanie więcej czasu z rodziną.
Ich odejście zmniejsza siłę roboczą, co może wpłynąć na wzrost gospodarczy w czasie, gdy bank centralny agresywnie podnosi stopy procentowe, by przeciwdziałać gwałtownej inflacji, budząc obawy, że gospodarka popadnie w recesję.
Kanada – która zwiększyła imigrację, aby pomóc napędzać wzrost gospodarczy – ma największą populację w wieku produkcyjnym, jako procent całej populacji G7, ale jednocześnie jej siła robocza nigdy nie była starsza, według Statscan. Jeden na pięciu pracowników w Kanadzie ma co najmniej 55 lat. Czytaj więcej (grafika: https://tmsnrt.rs/3RTcMyJ)
Według Statscan w sierpniu było 307 000 Kanadyjczyków, którzy porzucili pracę, aby przejść na emeryturę w zeszłym roku, o 31,8% więcej niż rok wcześniej io 12,5% więcej niż w sierpniu 2019 r., przed wybuchem pandemii.
Dodając do problemu, ponad 620 000 Kanadyjczyków weszło do grupy wiekowej 65+ podczas pandemii, co stanowi wzrost o 9,7% w tej grupie populacji. Pomimo trzech kolejnych miesięcy utraty miejsc pracy, wakaty i zatrudnienie pozostają znacznie powyżej poziomów sprzed pandemii.
Pielęgniarki i ciężarówki
Problem emerytury jest szczególnie poważny w dziedzinach wymagających umiejętności, takich jak rzemiosło i pielęgniarstwo. Od maja Kanada straciła 34 400 miejsc pracy w opiece zdrowotnej, nawet przy rekordowej liczbie pielęgniarek pracujących w nadgodzinach.
Nie chodziło o likwidację miejsc pracy, ale raczej o przejście na emeryturę, powiedziała Catherine Hoy, prezes Stowarzyszenia Pielęgniarek Ontario.
„W tej chwili jest to duży problem, ponieważ mamy wielu ludzi, którzy niespodziewanie przeszli na emeryturę” – powiedziała, powołując się na pandemię, warunki pracy i spór płacowy z największą prowincją Kanady.
Branża transportowa zmaga się również z poważnym niedoborem siły roboczej z powodu wywołanego pandemią szału zwiększania liczby towarów i starzenia się siły roboczej.
„Coraz więcej kierowców się starzeje, dlatego przechodzi na emeryturę lub rozważa inny styl życia” – powiedział Tony Ridder, właściciel Trans Canada College, szkoły zawodowej, która szkoli kierowców ciężarówek transportowych.
W tym samym czasie rośnie popyt ze strony firm przewozowych, z których wiele zabiera studentów na kursy w miejscu pracy, a następnie zatrudnia ich, gdy tylko otrzymają pełną licencję, powiedział Reeder.
„Bez ciężarówek i ludzi jeżdżących ciężarówkami… towary pozostaną w portach i magazynach, zamiast dotrzeć do miejsca przeznaczenia, w którym będą mogły być skonsumowane” – powiedział.
Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com
(Dodatkowe raporty Julie Gordon w Ottawie; Edytowanie przez Steve’a Shearera i Matthew Lewisa
Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”