Niedobory ciekłego azotu opóźniają uruchomienie Landsata 9

WASZYNGTON – Tygodniowe opóźnienie w wystrzeleniu nadchodzącego satelity Landsat na Atlas 5 było wynikiem efektu falowania łańcucha dostaw ze zwiększonego zapotrzebowania na ciekły tlen w leczeniu pacjentów z COVID-19.

NASA ogłosiła 27 sierpnia, że ​​start Landsata 9 na Atlasie 5 z bazy sił kosmicznych Vandenberg w Kalifornii trwa od tygodnia, od 16 do 23 września, ponieważ „zapotrzebowanie epidemiczne na medyczny ciekły tlen wpłynęło na dostarczanie potrzebnej cieczy dostawy azotu”. Ciekły azot lub LN2 jest używany do produkcji azotu gazowego potrzebnego do wsparcia działań w miejscu startu.

Podczas wirtualnego briefingu informacyjnego 31 sierpnia na temat nadchodzącego startu, Dale Genstrom, kierownik projektu Landsat 9 w NASA, powiedział, że problemem nie był ogólny niedobór ciekłego azotu, ale raczej kwestia transportu.

W rejonie Los Angeles jest dużo ciekłego azotu. Problem polega na tym, że potrzebują ciężarówek, aby zawieźć go do Vandenberg. „Z powodu pandemii, z tego, co rozumiemy, przesyłki ciekłego tlenu płaciły znacznie wyższe opłaty niż dostawy ciekłego azotu, a ciężarówki z LN2 zostały przystosowane do transportu ciekłego tlenu”.

Genstrom powiedział, że Agencja Logistyki Obrony (DLA) poinformowała projekt 23 sierpnia, że ​​dostawy ciekłego azotu w bazie są „zbyt niskie” i nie są w stanie wesprzeć nadchodzących testów przedstartowych ani samego startu. To skłoniło zastępcę administratora NASA Pam Milroy do skontaktowania się z wyższymi urzędnikami DLA, aby omówić sposoby przywrócenia dostaw azotu do bazy.

Airgas, firma zajmująca się dostawami azotu w Vandenberg, tymczasowo przywozi z wybrzeża Zatoki Meksykańskiej „kilkanaście” tankowców z ciekłym azotem, aby zwiększyć dostawy. Powiedział: „W tej chwili obserwujemy znaczny wzrost dostaw LN2 do bazy i, o ile nam wiadomo, w oparciu o najnowsze raporty, jesteśmy na dobrej drodze do wsparcia naszego uruchomienia 23 września”.

Kwestie łańcucha dostaw związane bezpośrednio lub pośrednio z ciekłym tlenem, który szpitale wykorzystują jako źródło tlenu do respiratorów, wyszły na jaw niedawno, gdy Gwen Shotwell, prezes i dyrektor operacyjny SpaceX, Wspomniał o nich podczas dyskusji panelowej na 36. Sympozjum Kosmicznym w Colorado Springs 24 sierpnia.

READ  Aktualności | NASA szuka propozycji dwóch nowych prywatnych misji astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną

„W rzeczywistości w tym roku będziemy mieli wpływ na brak ciekłego tlenu do uwolnienia” – powiedziała. „Zdecydowanie upewnimy się, że szpitale otrzymają tlen, którego potrzebują, ale dla każdego, kto ma ciekły tlen, napisz do mnie”.

W tym czasie Tori Bruno, dyrektor generalny United Launch Alliance, zasugerował problem z transportem ciekłego azotu do Vandenberg w celu wsparcia nadchodzącego startu Landsata 9. „Pracuj teraz nad tą sytuacją” – powiedział Bruno.

Następnym planowanym startem w Vandenberg nie jest wystrzelenie Landsata 9 przez Atlas 5. Zamiast tego Firefly Aerospace zaplanował inauguracyjny start rakiety Alpha z bazy na 2 września, podczas czterogodzinnego okna, które otwiera się o 21:00 czasu wschodniego. Start jest nadal zgodny z harmonogramem i nie ma na nie wpływu żadne problemy z ciekłym azotem ani inne problemy z dostawami, powiedział rzecznik firmy Kim Jennett w rozmowie z SpaceNews 31 sierpnia.

Problemy z łańcuchem dostaw ciekłego tlenu wykraczają daleko poza Stany Zjednoczone. Dmitrij Rogozin, Prezydent Roskosmosu, ćwierkanie 29 sierpnia Roskosmos od miesięcy transportuje „prawie cały” tlen produkowany przez różne firmy do szpitali. To rzekomo doprowadziło do odroczenia testów silników rakietowych.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top