Letnie rekolekcje ostatniego monarchy Polski: Pałac Królewski Laszianków

Letnie rekolekcje ostatniego monarchy Polski: Pałac Królewski Laszianków

Warszawa, PolskaW 1764 r. król Stanisław August Poniatowski zakupił barokową łaźnię wraz z otaczającym ją ogrodem, aby zbudować swój letni dom w Warszawie.

Holenderski architekt Tillman van Kamerenhaat zaprojektował oryginalną łaźnię. Król rozbudował łaźnię, aby uczynić z niej swoją neoklasyczną letnią rezydencję, Royal. Łazienki Pałac, potocznie zwany Pałacem na Wyspie. Niektóre z oryginalnych dekoracji łaźni znajdują się wewnątrz pałacu.

Pałac na wyspie rozciąga się na obszarze około 180 akrów, na który składa się kilka budynków klasycystycznych oraz rozległe ogrody w stylu angielskim. Architekci sądowi Domenico Merlini (Jezioro Como, Włochy) ai JOhan Christian Kamsetzer (Drezno, Saksonia) Pałac czerpał inspirację z różnych okresów architektury włoskiej, w tym z konserwatorskiego stylu Willi Medici, barokowego stylu Willi Ludovici i neoklasycystycznego z Willi Albani.

Ogrody angielskie, które król widział podczas swojej Grand Tour, zwłaszcza Stowe Gardens w południowo-wschodniej Anglii, zostały zaprojektowane przez słynnego głównego ogrodnika Lancelota „Capability” Browna.

Wśród godnych uwagi neoklasycznych budynków ogrodu są APałac Myślewiecki, Stara Oranżeria (w której mieści się Królewska Galeria Rzeźby i Królewski Teatr Dworski, siedziba Polskiej Opery Królewskiej i jeden z nielicznych zachowanych teatrów dworskich z XVIII wieku); Biały Pawilon, jadalnia zawiera pierwszych polskich ekscentryków (fototapety przedstawiające florę, faunę i fantastyczne stworzenia).

Król był zapalonym kolekcjonerem sztuki, jego wybraną rozrywką w Holandii po zainspirowaniu się dziełami Petera Paula Rubensa i Anthony’ego van Dycka. Budynki króla inspirują sztukę i architekturę przez cały czas Religijne i Wartości moralne a Rzeczpospolita Polska.

Łazienka w stylu barokowym mieściła niegdyś dwie duże marmurowe zatopione wanny i była częścią oryginalnego pawilonu łaźni, który stał się pałacem na wyspie. Na ścianach znajdują się niebiesko-białe holenderskie kafelki porcelanowe ze scenami rodzajowymi; Artyści stworzyli rzeźbiarskie płaskorzeźby przedstawiające miłość, wodę i „Metamorfozy” Owidiusza, które zachęcały kąpiących się do relaksu. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Epoka czasy zdjęcie
Sala balowa, jasna i przestronna przestrzeń ceremonialna w stylu neoklasycystycznym, została zaprojektowana tak, aby król mógł przyjmować swoich publicznych i ważnych gości. Delikatne obrazy na ścianach przedstawiają cztery pory roku; Orzeł biały to symbol Polski i rzeźba znaleziona w starożytnym Rzymie. Komnata nigdy nie spełniła swojego pełnego ceremonialnego przeznaczenia z powodu rozbioru Polski i abdykacji króla. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Epoka czasy zdjęcie
W pałacu na wyspie król trzymał blisko siebie wiele swoich najważniejszych dzieł sztuki w galerii swoich prywatnych apartamentów. Zgodnie z XVIII-wieczną tradycją na zielonej ścianie wiszą obrazy, a obrazy zajmują każdą część ściany. Łącznie w pałacu wystawionych jest 140 obrazów. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Epoka czasy zdjęcie
Gdy król ubiera się każdego dnia, słucha, jak urzędnicy czytają dokumenty w jego garderobie z widokiem na jezioro w swoim mieszkaniu w pałacu królewskim. XVIII-wieczna szwajcarska klatka dla ptaków z pozłacanego brązu, zwisająca z sufitu, wraz ze sztucznym ptakiem, jest w rzeczywistości zegarem. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Epoka czasy zdjęcie
Portrety rodziców króla Stanisława Augusta wiszą nad drzwiami jego sypialni w jego mieszkaniu w pałacu na wyspie. To tylko kilka zachowanych fragmentów oryginalnej dekoracji pokoju. Powtórzenie luksusowej tkaniny użytej na łóżku, ścianach i fotelach nawiązuje do ówczesnego francuskiego stylu. Neutralne, luksusowe meble uzupełniają efektowny parkiet. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Epoka czasy zdjęcie
Włosko-polski architekt Domenico Merlini pracował na dworze królewskim i zaprojektował Starą Oranżerię. Zbudowany w latach 1785-1788 neoklasycystyczny budynek mieści Królewską Galerię Rzeźby i Królewski Teatr Dworski, obecnie siedzibę Polskiej Opery Królewskiej. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Królewskie Muzeum Azienek
W Starej Oranżerii mieści się Teatr Królewski, jeden z najstarszych zachowanych XVIII-wiecznych teatrów dworskich w Europie. Teatr na 200 miejsc wykonany jest z drewna i różnokolorowych marmurów. Rzeźby zaprojektował Francuz André-Jean Lebrun, a Polak Jan Bokum stworzył bogate detale architektoniczne i wyimaginowanych widzów wyglądających z arkad. Po drugie, użył techniki zwanej trompe l’oeil (po francusku „oszukuje oko”), aby obiekty wyglądały realistycznie na dwuwymiarowej powierzchni. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Królewskie Muzeum Azienek
W Królewskiej Galerii Rzeźby gipsowe odlewy antycznych rzeźb zastępują egzotyczne drzewa, które zimą otaczały ściany starej oranżerii. Konserwatorzy zrekonstruowali w latach 1787-1788 „Kolumnadę Komsetera”, gdzie na freskach włoskiej architektury i wiejskich scenach wystawiono repliki najsłynniejszych starożytnych rzeźb. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Królewskie Muzeum Azienek
W 1774 r. król Stanisław August wybudował Biały Pawilon jako letnią willę o prostym klasycystycznym wystroju. Ściany wewnątrz zdobią pierwsze polskie groteski klasyczne. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Muzeum Królewskie Azienki
Jadalnię z obu stron w Białym Pawilonie wypełnia światło. To tutaj nadworny malarz Jan Bogumil Blerch namalował w tradycyjnym domu pierwsze w Polsce obrazy groteskowe. Wszystkie obrazy przedstawiają ówczesny świat, cztery żywioły, cztery pory roku, kontynenty (Amerykę reprezentuje struś) i pracę ludzi. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Muzeum Królewskie Azienki
Raja był niegdyś właścicielem 80 000–100 000 odbitek i rysunków. Królewską Kolekcję Grafiki można teraz zobaczyć w Białym Pawilonie. Pokój ten ozdobiony jest delikatnymi, pomalowanymi na ścianę motywami kwiatowymi. (Muzeum Królewskie Łasianki)
Królewskie Muzeum Azienek
W Pałacu Myślewickim znajdują się rezydencje dziedzica i bratanka króla Stanisława Augusta, księcia Józefa Poniatowskiego. Półokrągły neoklasycystyczny pałac ozdobiony jest zakrzywionymi miedzianymi dachami, odzwierciedlającymi chiński styl architektury. Odwiedzający wchodzą do pałacu przez podwyższoną platformę otoczoną posągami Flory i Zefira. (Muzeum Królewskie Łasianki)
READ  Polka Iga Sviatech zdobywa drugi tytuł French Open, pokonując Amerykanina Koko Koffe

Henry Herrera

„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *