KODEKS SPOŻYWCZY: Grupy branżowe oskarżają Galena Westona o niedokładne twierdzenie

KODEKS SPOŻYWCZY: Grupy branżowe oskarżają Galena Westona o niedokładne twierdzenie

Według grup reprezentujących niezależnych sprzedawców spożywczych, dostawców żywności i rolników, szef Loblaw Cos, Galen Weston, złożył przed komisją Izby Gmin nieprawdziwe oświadczenie na temat australijskich przepisów dotyczących artykułów spożywczych.

W piśmie wysłanym we wtorek do posła Cody’ego Bloisa, który przewodniczy Komisji Rolnictwa badającej ceny żywności, zwrócono się do komisji o zignorowanie tej części zeznań Westona podczas sporządzania raportu końcowego.

Przemawiając przed komisją 7 grudnia, Weston powiedział parlamentarzystom, że niemal doskonały kanadyjski kodeks postępowania dotyczący artykułów spożywczych dałby zbyt dużą władzę dużym dostawcom w negocjacjach cenowych ze sprzedawcami detalicznymi, potencjalnie podnosząc ceny dla Kanadyjczyków.

Posługując się przykładem australijskiego kodeksu artykułów spożywczych, Weston stwierdził, że dysponuje on mechanizmem strony trzeciej, który „wspiera wzrost kosztów w zasadzie w 100 procentach przypadków” i że gdyby miało to miejsce „w Kanadzie od początku ubiegłego roku, spowodowałoby presję inflacyjną.” Dodatkowe 750 milionów dolarów dla konsumentów.

Chris Liptus, niezależny recenzent prawa australijskiego, powiedział The Canadian Press, że komentarze Westona były „niepoprawne”.

Leptos poinformował w e-mailu, że australijski kodeks nie przewiduje mechanizmu negocjacji cen.

Rzeczniczka Loblaw, Katherine Thomas, powiedziała, że ​​Weston miał na myśli potencjalne koszty „wadliwego procesu rozstrzygania sporów” w Kanadzie, dodając, że skupiono się raczej na jego komentarzach dotyczących Australii, „a nie na niedociągnięciach kanadyjskiej ustawy”.

„Kanadyjskie prawo w obecnym kształcie utrudni sprzedawcom detalicznym rezygnację z podwyżek kosztów ze strony dostawców” – stwierdził Thomas, zauważając, że wielu sprzedawców detalicznych wyraziło obawy w związku z żądaniami nadmiernych podwyżek cen ze strony dużych międzynarodowych dostawców.

„To tylko zasłona dymna od ludzi, którzy nie chcą skupiać się na słowach kanadyjskiego kodeksu, który nie działa. Jak już mówiliśmy, jesteśmy otwarci na powrót do rozmów w celu opracowania kodeksu, który będzie pracować lepiej dla naszych klientów i będziemy zachęcać te stowarzyszenia, aby zrobiły to samo.”

READ  Loty Sunwing są opóźnione, pasażerowie utknęli w problemach w całej sieci

Powołując się na „źródła australijskie”, w tym Leptos, w liście do Blois nalega się na ostrożność przy interpretacji zeznań świadków na temat tego, co przyniesie kanadyjska ustawa spożywcza.

„Chociaż jesteśmy pod wielkim wrażeniem poziomu wiedzy wykazanej przez członków komisji w oparciu o tok ich przesłuchań, jasne jest, że niektórzy ze świadków, którzy niedawno stanęli przed komisją, nie posiadają tej samej dogłębnej wiedzy”. Czyta wiadomość.

Przewodniczący komisji Blois nie odpowiedział na prośbę o komentarz.

List podpisali przedstawiciele Kanadyjskiej Federacji Rolnictwa, Kanadyjskiej Federacji Niezależnych Sklepów Spożywczych, Rady ds. Transformacji Żywności w Quebecu, Kanadyjskiego Stowarzyszenia Przetwórców Mleka oraz Kanadyjskiej Agencji ds. Żywności, Zdrowia i Produktów Konsumenckich.

Weston „przedstawił parlamentarzystom fałszywe informacje” – powiedział blogowi w zeszłym tygodniu Michael Graydon, dyrektor naczelny FHCP i tymczasowy przewodniczący rady.

Graydon wyraził obawy, że komentarze Westona mogą wpłynąć na opinię na temat tego, czy wprowadzenie kodu spowoduje wzrost kosztów.

„Kiedy osoba na jego stanowisku przekazuje stałej komisji fałszywe informacje, osobiście uważam, że należy je wycofać i poprawić” – powiedział.

Graydon powiedział, że po dwóch latach prac nad kanadyjskim kodeksem spożywczym znajduje się on obecnie w „ślepym zaułku”, a zarówno Loblaw, jak i Walmart Canada nie chcą się pod nim podpisać w jego obecnej formie.

W rezultacie dalsze kroki w kierunku uruchomienia bloga, takie jak powołanie niezależnego arbitra lub rekrutacja członków, zostały wstrzymane, powiedział Graydon.

Loblow powiedziała wcześniej, że wierzy, że napisany kod może podnieść koszty dla Kanadyjczyków o ponad 1 miliard dolarów. Walmart Canada również wyraził obawę, że nowe prawo może podnieść koszty.

Liptos stwierdziła, że ​​nie ma dowodów sugerujących, że australijskie prawo wprowadzone w 2015 r. miało negatywny lub pozytywny wpływ na ceny artykułów spożywczych.

READ  Aktualizacja COVID-19 z 26 lipca: oto najnowsze wiadomości dotyczące koronawirusa w Kolumbii Brytyjskiej

Kanadyjski kodeks miał być dobrowolny i kierowany przez przemysł, ale federalny minister rolnictwa Lawrence Macaulay powiedział w zeszłym tygodniu, że do wprowadzenia kodeksu konieczne może być ustawodawstwo.

„Obecnie mamy do czynienia z brakiem konsensusu i niepowodzeniem w osiągnięciu tego, co według branży udałoby się osiągnąć bez interwencji rządu. Powiedzieć, że jest to rozczarowujące, byłoby niedopowiedzeniem” – stwierdził w oświadczeniu e-mailowym.

Gary Sands, tymczasowy członek rady, który podpisał list, powiedział we wtorek, że ma nadzieję, że Komisja Rolnictwa albo poprosi Westona o przeprosiny, albo oddzwoni do niego, aby ponownie przemawiał przed komisją.

Ma także nadzieję, że Loblaw i Walmart podpiszą się pod kodeksem bez ustawodawstwa.

„Jesteśmy tutaj na rozdrożu” – powiedział.

Sands powiedziała, że ​​ustawa dotycząca artykułów spożywczych nie ma na celu wpływania na ceny.

„Dla mnie chodzi o sprawiedliwość i robienie tego, co słuszne”.


Ten raport The Canadian Press został po raz pierwszy opublikowany 19 grudnia 2023 r.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *