Google będzie płacić 100 milionów dolarów rocznie kanadyjskim wydawcom wiadomości w ramach umowy z Ottawą

Google będzie płacić 100 milionów dolarów rocznie kanadyjskim wydawcom wiadomości w ramach umowy z Ottawą

Ottawa zgodziła się ograniczyć 100 milionów dolarów rocznie na płatności, które Google będzie musiał dokonywać na rzecz firm medialnych, gdy pod koniec roku wejdą w życie kontrowersyjne przepisy rządowe dotyczące wiadomości internetowych.

W środowym ogłoszeniu liberałowie ugięli się przed żądaniami technologicznego giganta po tym, jak Google zagroził w lutym usunięciem wiadomości ze swojej platformy.

Ustawa o wiadomościach online wymaga, aby giganci technologiczni zawierali umowy dotyczące wynagrodzeń z wydawcami wiadomości za treści generujące przychody dla firm takich jak Google poprzez pojawianie się w ich witrynach.

Francuskojęzyczni nadawcy i lokalne organizacje informacyjne dołączą do gazet i będą kwalifikować się do transakcji, a projekty przepisów wskazują, że kwota pieniędzy będzie powiązana z liczbą zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin dziennikarzy.

Rządowy projekt rozporządzeń wdrażających tę ustawę głosił, że Google przekazał organizacjom informacyjnym kwotę do 172 milionów dolarów. Google odmówił, twierdząc, że spodziewa się kwoty bliższej 100 milionom dolarów na podstawie wcześniejszych szacunków sporządzonych przez urzędników Canadian Heritage.

Wygląda na to, że po długich negocjacjach firma dostała to, czego chciała.

Jednak kanadyjski minister dziedzictwa Pascal St-Onge nazwał to „historycznym wydarzeniem” i w środę upierał się, że porozumienie ostatecznie zakończyło się zwycięstwem rządu i lokalnych wydawców wiadomości, których stara się wspierać.

„Znaleźliśmy sposób, aby odpowiedzieć na pytania Google dotyczące procesu i prawa” – powiedziała w parlamencie. „Google chciało ustalić kwotę odszkodowania, jakie musiałoby wypłacić kanadyjskim mediom”.

„Kanada zastrzega sobie prawo do ponownego otwarcia naszych przepisów, jeśli gdzie indziej na świecie zostaną osiągnięte lepsze porozumienia” – dodała.

St. Onge zauważył również, że kwota 100 milionów dolarów będzie powiązana z inflacją.

Kent Walker, szef spraw globalnych w Google, podziękował ministrowi za „uznanie naszych obaw i głębokie zaangażowanie w serię produktywnych spotkań, w których omawiano sposoby ich rozwiązania”.

READ  Izba Vernon podziela swoje obawy dotyczące planu stałego płatnego zwolnienia chorobowego w hrabstwie - Vernon News

W oświadczeniu stwierdził, że „szerokie dyskusje” dotyczyły „fundamentalnych kwestii” spółki związanych z projektem ustawy.

„Współpracując z rządem w ramach procesu zwolnienia na podstawie przepisów, które wkrótce zostaną opublikowane, będziemy w dalszym ciągu wysyłać cenny ruch do kanadyjskich wydawców” – powiedział Walker.

Umowa umożliwi Google dostosowanie się do przepisów poprzez płacenie jednej grupie układów zbiorowych, która będzie służyć jako fundusz medialny.

Meta natomiast zastosowała się do tego, po prostu blokując wszystkie treści informacyjne udostępniane kanadyjskim użytkownikom swoich największych platform, Instagrama i Facebooka. Ze środowego komunikatu spółki wynika, że ​​twarde podejście nie uległo zmianie.

„W przeciwieństwie do wyszukiwarek nie pobieramy proaktywnie wiadomości z Internetu w celu umieszczenia ich w kanałach naszych użytkowników i od dawna jasno mówiliśmy, że jedynym sposobem, w jaki moglibyśmy w rozsądny sposób zastosować się do ustawy o wiadomościach online, byłoby położenie kresu dostępności wiadomości dla ludzi w Kanadzie.”

Premier Justin Trudeau oświadczył, że jest usatysfakcjonowany porozumieniem z Google i wyraził nadzieję, że w końcu uda się osiągnąć porozumienie z Meta.

„Niestety Meta w dalszym ciągu całkowicie wypiera się jakiejkolwiek odpowiedzialności wobec instytucji demokratycznych, a nawet stabilności, ale będziemy nadal pozytywnie pracować w tych obszarach” – powiedział.

W zeszłym miesiącu News Media Canada – grupa lobbująca skupiająca setki kanadyjskich gazet i czasopism – oświadczyła, że ​​zgadza się z kilkoma kwestiami podniesionymi przez Google podczas debaty na temat sposobu wdrożenia ustawy.

Grupa stwierdziła, że ​​powinien obowiązywać górny limit kwoty, którą gigant wyszukiwania musi zapłacić zgodnie z prawem.

Jednak Friends, grupa wspierająca kanadyjskich nadawców, stwierdziła, że ​​umowa nie zapewnia takiego wsparcia dla dziennikarstwa, jakiego oczekiwano.

„Będziemy szukać przepisów zapewniających finansowanie małym, niezależnym grupom medialnym domagającym się sprawiedliwości” – oznajmiła w oświadczeniu dyrektor wykonawcza Marla Bultman.

READ  Tesla prowadzi rozmowy w sprawie licencji na w pełni autonomiczną jazdę z innym dużym producentem samochodów

Urzędnik ds. dziedzictwa kanadyjskiego powiedział, że ostateczne regulacje prawne, które mają zostać opublikowane do połowy grudnia, rozwiążą także inną obawę Google, że prawo określa jako podstawę płatności linki do witryn informacyjnych.

Urzędnik powiedział, że ostateczne przepisy wyjaśnią, że płatność Google ma na celu pomoc wydawcom i nadawcom wiadomości, a nie linki do wiadomości.

CBC i Radio-Canada również otrzymają część 100 milionów dolarów, ale to zostanie ustalone po sfinalizowaniu przepisów.

Oprócz wkładu finansowego Canadian Heritage Foundation Google będzie nadal zapewniać kanadyjskim firmom informacyjnym programy, takie jak szkolenia, narzędzia i zasoby umożliwiające rozwój biznesu oraz wsparcie dla projektów dziennikarskich non-profit.

W środę Google poinformował, że umowa oznacza natychmiastowe zmiany w istniejących umowach, które ma z wydawcami w Kanadzie w ramach umów Google News Showcase, które były częścią globalnej inwestycji o wartości 1 miliarda dolarów.

Firma oświadczyła, że ​​po opublikowaniu ostatecznych przepisów dokona przeglądu swoich bieżących inwestycji w Kanadzie.

Google nie podał, ile faktycznie płaci wydawcom w ramach bieżących umów, twierdząc, że takie umowy mają charakter poufnych ustaleń handlowych.

Spółki podlegające ustawie Online News Act muszą osiągać globalne przychody brutto w wysokości co najmniej 1 miliarda dolarów w roku kalendarzowym, „działać na rynku wyszukiwarek lub mediów społecznościowych w celu dystrybucji i zapewniania dostępu do treści informacyjnych w Kanadzie” oraz posiadać co najmniej 20 milionów dolarów dochodu średni przychód Miesięczna liczba unikalnych użytkowników w Kanadzie lub średnia liczba aktywnych użytkowników miesięcznie.

Obecnie Google i Meta to jedyne firmy, które spełniają te kryteria.

Ten raport The Canadian Press został po raz pierwszy opublikowany 29 listopada 2023 r.

Mickey Djuric, prasa kanadyjska

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *