Film NASA pokazuje, jak helikopter marsjański został wykorzystany do granic możliwości

Film NASA pokazuje, jak helikopter marsjański został wykorzystany do granic możliwości
NASA/JPL

Minęły dwa tygodnie od ostatniego lotu helikoptera Mars Ingenuity na Czerwonej Planecie.

Został trwale uziemiony po uszkodzeniu jednego ze śmigieł podczas 72. i ostatniego lotu. Jednak pomimo rozczarowania powszechnie uznano, że Ingenuity wiele osiągnęła od czasu przybycia na Marsa w lutym 2021 r.

Nie tylko stał się pierwszym samolotem, który wykonał napędzany, kontrolowany lot na innej planecie, ale, jak pokazano w nowym filmie opublikowanym w środę przez NASA, Ingenuity został również zmuszony do przetestowania swoich ograniczeń aerodynamicznych, kilkakrotnie bijąc własne rekordy w prędkość, dystans i wysokość.

Najbardziej ekstremalne loty helikoptera Mars Ingenuity należącego do NASA (Raport Marsa)

W rozmowie z Laboratorium Pojazdów Powietrznych Jet Propulsion Laboratory NASA, które nadzorowało misję wiropłatu, Travis Brown, główny inżynier Ingenuity, omówił niektóre z rekordowych momentów.

Brown wyjaśnił na przykład, że pierwotnie oczekiwano, że Ingenuity wykona do pięciu przelotów w ciągu 30 dni, ale ostatecznie w ciągu około dwóch lat na Czerwonej Planecie wykonał 72 przeloty.

Gdy udowodniono, że samolot jest w stanie wykonywać kontrolowany lot w niezwykle rzadkiej atmosferze Marsa, zespół połączył pojazd z łazikiem Perseverance, który dotarł na Marsa w tym samym czasie co Ingenuity. Eksperymentował z nowymi sposobami namierzania kamery o wysokiej rozdzielczości Ingenuity, a wykonane zdjęcia lotnicze pomogły zespołowi Perseverance zaplanować bezpieczne i wydajne ścieżki dla łazika skanującego powierzchnię Marsa w poszukiwaniu dowodów na istnienie pradawnego życia drobnoustrojów.

Brown powiedział, że projekt Ingenuity tak naprawdę rozpoczął się od lotu 49, kiedy to samolot ustanowił nowe rekordy prędkości i wysokości. Lotem 62 Ingenuity wykonał swój najwyższy i najszybszy lot, osiągając wysokość 24 metrów i prędkość maksymalną 30,4 mil na godzinę.

Zespół przetestował także różne prędkości lądowania samolotu – szybsze w celu oszczędzania energii i wolniejsze w celu zmniejszenia obciążenia podczas lądowania – a nawet zlecił pierwsze w swoim rodzaju badania ruchu wiatru i pyłu na planecie, dostarczając nowego wglądu w marsjańska atmosfera.

READ  Czy kosmiczne „zakłócenie” w grawitacji podważa największą teorię Alberta Einsteina?

Wszystko, czego zespół Ingenuity nauczył się podczas 72 lotów, zostanie zastosowane przy projektowaniu wiropłatów nowej generacji zmierzających na Marsa i być może inne planety naszego Układu Słonecznego, powiedział Brown.

Zalecenia redaktorów




Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *