Czy to nowe enduro? Specjalistyczny patent przedstawia rower 170 mm z zawieszeniem UBB

Czy to nowe enduro?  Specjalistyczny patent przedstawia rower 170 mm z zawieszeniem UBB
Na początku tego miesiąca wreszcie zdjęto osłony z prototypu roweru zjazdowego, którym Loic Bruni i Finn Ellis ścigali się w tym sezonie na torze Pucharu Świata. To odkrycie nie było tak ekscytujące, jak niektórzy mieli nadzieję, ponieważ ujawniło łącznik pod suportem, który pociąga za sobą kolejne łączniki aktywujące amortyzator. Specjaliści nazywają go systemem zawieszenia Under Bottom Bracket (UBB) i twierdzą, że umożliwia im „niezależną regulację kluczowych elementów dynamiki jazdy, w tym rozstawu osi, współczynnika siły unoszenia amortyzatora oraz charakterystyki przeciwdziałania przysiadowi/oporowi hamowania”. „.

Wierzytelności te zostały skonsolidowane w formie A Niedawno przyznany patent, który szczegółowo opisuje kilka różnych sposobów wdrożenia projektu, a także wynikający z tego opór przysiadu, wysokość i współczynnik dźwigni. Co ciekawe, ramka zastosowana w opisie patentu ma 172 mm wysokości i na niektórych zdjęciach jest pokazana z bidonem. Nie zdziwiłbym się, gdyby ten projekt zawieszenia pojawił się w nowym enduro — minęły ponad cztery lata od ostatniej aktualizacji tego roweru. Bardzo dobrze przetrwał próbę czasu, a geometria nie odbiega zbytnio od rowerów wypuszczonych na rynek w tym roku, ale niewątpliwie są pewne obszary, które można poprawić.

zdjęcie

Głównym zastrzeżeniem patentu jest to, że system pozwala na większą elastyczność w dostosowywaniu poszczególnych aspektów działania zawieszenia roweru. Rysunki szczegółowo przedstawiają działanie systemu – łącznik przebiega pod suportem roweru, łącząc dolną rurę widełek tylnych z innym krótkim ogniwem, które obraca się wokół łożyska i popycha amortyzator.

Interesującą częścią patentu jest sekcja mówiąca o „regulowanym zawieszeniu terenowym”. Wiele specjalistycznych rowerów górskich ma regulowaną geometrię, ale oznaczałoby to kolejny poziom personalizacji. Zastosowany przykład wskazuje, że na rurze podsiodłowej znajduje się wiele punktów mocowania dla połączenia biegnącego od mocowania siodełka do rury podsiodłowej (oznaczonych jako 74 na rysunku). „Mogłoby to umożliwić rowerzyście dostosowanie niektórych parametrów wydajności, takich jak opór podniesienia, w określonym terenie lub na określonej ścieżce, bez znaczącego lub znaczącego wpływu na inne parametry wydajności, takie jak współczynnik dźwigni i opór przy przysiadach” – stwierdza patent. „.

READ  Niecierpliwie oczekiwana gra RPG może działać na Unreal Engine 5

W patencie wspomniano również o zastosowaniu różnych konstrukcji mocowania hamulca w celu dostosowania właściwości przeciwpoślizgowych roweru: „Można wprowadzić zmiany w konstrukcji mocowania hamulca i/lub tylnego układu hamulcowego połączonego z mocowaniem hamulca, powodując, że tył zatrzymać układ hamulcowy.” Jest on umieszczony inaczej w stosunku do elementu mocującego siedzisko, ale nadal porusza się lub obraca wraz z elementem mocującym siedzisko. Zmiany te mogą prowadzić do regulacji lub dostosowań właściwości przeciwwysokościowych układu zawieszenia.

Jeśli chodzi o ogólną charakterystykę zawieszenia roweru objętego patentem, celem wydaje się przewidywalność – nic nie wyróżnia się jako zbyt szalone, co możemy zaobserwować ostatnio w przypadku układów zawieszenia różnych firm. Ekstremalne krzywe współczynnika dźwigni w kształcie litery S należą już w większości do przeszłości, a nowym celem jest płynny i umiarkowany postęp. Różne konfiguracje opisane w patencie zapewniają rowerowi przewagę od 10% do 20% w zależności od konstrukcji, a także wskazują na możliwość uruchomienia amortyzatora cewkowego lub pneumatycznego.

Ostatnia ciekawa informacja dotyczy szczegółów konstrukcji ramy opisanych w patencie. W patencie stwierdza się: „Pożądane jest, aby rama główna składała się z pojedynczych elementów, jak opisano powyżej, które są wykonane z materiału metalicznego, takiego jak aluminium lub stal, i zespawane ze sobą. Pożądane jest, aby dolny element nośny rozpórki był wykonany z materiału metalicznego poprzez proces kucia, czerpiąc w ten sposób z zalet wytrzymałości i trwałości, które nieodłącznie wynikają z procesu kucia.

Stwierdza: „Do budowy ramy głównej można również zastosować materiały alternatywne, takie jak materiały w całości lub częściowo kompozytowe”. Byłbym bardzo zaskoczony, gdyby nie było wersji tego roweru z włókna węglowego (zakładając, że kiedykolwiek powstała), ale lubię też wyobrażać sobie, jak zareagowałby świat rowerów górskich, gdyby nowy rower enduro był wykonany ze stali.

Zobaczymy, czy będzie to następna generacja Enduro, czy też Specialized zdecyduje się na zupełnie inną drogę.

READ  Face ID przestał działać na iPhonie 13 po naprawach ekranu innych firm

Randolph Howe

„Zła entuzjasta podróży. Irytująco skromny ćpun internetu. Nieprzepraszający alkoholiczek”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *