Nagła awaria w całym kraju uderza w firmę Optus, drugiego co do wielkości operatora sieci w kraju.
Ponad 10 milionów Australijczyków zostało pozbawionych usług internetowych i telefonicznych po ogólnokrajowej przerwie w dostawie prądu u Optus, drugiego co do wielkości operatora sieci w kraju.
Awaria rozpoczęła się tuż po 4 rano w środę (17:00 GMT we wtorek), paraliżując systemy płatności i operacje online oraz zakłócając funkcjonowanie pociągów w godzinach porannego szczytu w miastach, w tym w Melbourne.
Rząd Australii stwierdził, że dotknięte są wszystkie telefony komórkowe, stacjonarne i łącza szerokopasmowe.
Dyrektor generalna Optus Kelly Baer-Rosmarin wykluczyła cyberatak, ale w rozmowie z ABC Radio nie podała przyczyny wielogodzinnej przerwy w działaniu.
„To bardzo mało prawdopodobne [that the problem started within software in Optus networks]„Nasze systemy są w rzeczywistości bardzo stabilne. Jest to bardzo rzadkie” – powiedziała.
„Ciężko pracujemy, aby uruchomić go tak szybko, jak to możliwe”.
W wyniku awarii dziesiątki szpitali nie mogły odbierać połączeń telefonicznych, a połączenia alarmowe nie mogły być realizowane z telefonów stacjonarnych w sieci Optus. Infolinia stanu Nowa Południowa Walia podała, że problem dotyczy również jej.
Optus powiedział, że około sześć godzin po rozpoczęciu przerwy w działaniu niektóre usługi zaczęły wracać, ale minie trochę czasu, zanim sieć będzie w pełni sprawna.
Australijski Związek Pracowników Łączności stwierdził, że przerwa w dostawie prądu to „absolutna hańba”, sugerując, że ma ona związek z niedawną utratą miejsc pracy w firmie będącej jednostką Singapore Telecom.
Mark Gregory, badacz z Królewskiego Instytutu Technologii w Melbourne, powiedział, że incydent ukazał fundamentalne problemy w australijskich sieciach komunikacyjnych.
„W ciągu ostatnich dziesięcioleci awarie pojedynczych punktów zdarzały się zbyt często i nadszedł czas, aby wkroczył rząd, aby zmusić branżę telekomunikacyjną do zapewnienia redundancji w sieciach i systemach” – powiedział agencji prasowej AFP.
Awaria następuje nieco ponad rok po tym, jak dane osobowe ponad 9 milionów klientów Optus zostały skradzione podczas cyberataku.
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”