Łańcuchy dostaw wciąż są w nieładzie — a zmienna delta pogarsza sytuację

Michele Laframboise, współwłaściciel ClearWater Design Canoes & Kayaks, w sali sprzedaży firmy w Prince Edward County, Ontario, 3 września. Pani Laframboise, która prowadzi firmę wraz z mężem Ianem Crerarem, prawie podwoiła produkcję, zatrudniła nowych pracowników i przeprowadziła remont fabryki, aby zaspokoić popyt.

Alex Philip/The Globe and Mail

Nagromadziły się zamówienia fabryczne. Koszty wysyłki są droższe niż kiedykolwiek. Brakuje podstawowych materiałów.

Osiemnaście miesięcy w COVID-19 Jako pandemia firmy zmagają się z problemami łańcucha dostaw, które okazują się trwalsze niż początkowo sądzono. Najnowszym przeciwieństwem jest wersja Delta, która szybko rozprzestrzeniła się w Azji Południowo-Wschodniej, utrudniając produkcję wszystkiego, od butów po półprzewodniki.

Sytuacja sprawia wiele kłopotów kanadyjskim firmom.

Historia toczy się dalej pod reklamą

Dorell Industries Inc. z Montrealu poinformował, że przychody w dziale AGD ucierpiały z powodu przestojów dostawców w Malezji i Wietnamie. Oferty High Liner Foods Inc. W Nowej Szkocji brakuje pojemników. Linamar Corp., producent części samochodowych, nie może realizować zamówień tak szybko jak zwykle z powodu problemów z dostawami.

Zawirowania handlowe już dotknęły. W drugim kwartale słabszy eksport popchnął Kanadę do gwałtownego kurczenia się gospodarki. Urząd Statystyczny Kanady wskazał, że produkcja samochodów – a tym samym eksport – została utrudniona przez walkę o import części.

Na tym froncie pojawiają się kolejne problemy. Powołując się na brak chipów komputerowych, kilku producentów samochodów ograniczyło produkcję we wrześniu. General Motors zmniejsza w tym miesiącu produkcję w większości montowni w Ameryce Północnej, włączając w to przedłużenie zwolnienia w zakładzie CAMI w Ingersoll, Ontario.

Przypominamy, że pomimo jednego z najwyższych wskaźników szczepień na świecie Kanada nie jest odporna na globalne siły zakłócające handel. Analitycy twierdzą, że choć zmienna delta nie zahamowała ożywienia gospodarczego Kanady, utrudni sprawę.

READ  Musk cofa znaczniki wyboru na Twitterze Blue po reakcji celebrytów

Stephen Brown, główny ekonomista kanadyjski w Capital Economics, powiedział, że większość ludzi uważa, że ​​„zakłócenia w dostawach zaczną teraz ustępować”. „W rzeczywistości staje się coraz bardziej jasne, że te zakłócenia prawdopodobnie utrzymają się w 2022 roku”.

Problemy handlowe zrodziły się z wyjątkowego zestawu okoliczności epidemiologicznych. Ponieważ istnieje przepływ środków pieniężnych, konsumenci kupują wiele rzeczy, ale fabryki walczą o nadrobienie zaległości po zamknięciu. Tymczasem branża żeglugowa nie jest w stanie obsłużyć ogromnej ilości ładunków, co prowadzi do opóźnień i wzrostu kosztów. Stawki frachtowe wzrosły o 580 procent w ciągu ostatnich dwóch lat, zgodnie z indeksem ośmiu głównych tras opracowanym przez firmę konsultingową Drewry.

To popycha biznes Dana Evansa na skraj przepaści. Prowadzi importer zabawek w Kitchener, Ontario, zwany dealerem KidSquad. Firma sprzedaje miniaturowe jeździki dla dzieci, które są produkowane w Chinach i sprzedawane w Kanadzie za pośrednictwem głównych sprzedawców detalicznych i online.

Historia toczy się dalej pod reklamą

Przed pandemią koszty wysyłki Evansa wynosiły 30 dolarów za samochód. Teraz to ponad 200 dolarów. W tej cenie nie może usprawiedliwiać wysyłki mniejszych pojazdów, które kosztują od 350 do 750 dolarów. Dlatego w chińskim porcie znajduje się flota aut kompaktowych.

„Musiałem też odmówić sprzedaży” – powiedział. „Miałem zamówienia o wartości prawdopodobnie 170 000 $ i muszę powiedzieć: 'Nie mogę tego zrobić, przepraszam… Po prostu tracę na tym dużo pieniędzy’”. Nie mogę odzyskać wzrostu kosztów”.

Pan Evans powiedział, że KidSquad ma wystarczająco dużo akcji w Kanadzie, aby przetrwać okres świąteczny. Ale jeśli w nowym roku stawki wysyłki utrzymają się na wysokim poziomie, może zdecydować się na odłączenie biznesu i pozostawienie zapasów w Chinach.

„Nie mogę na tym stracić więcej pieniędzy” – powiedział.

Sytuacja jest zupełnie inna w ClearWater Design Canoes & Kayaks w Picton, Ontario, około 230 kilometrów na wschód od Toronto.

READ  CN odnotowuje silny wzrost zysków, gdy ruch kolejowy odradza się po pandemii COVID-19 - Wiadomości biznesowe

Michelle Laframboise, która prowadzi firmę wraz z mężem, prawie podwoiła produkcję, zatrudniła nowych pracowników i dodała remont fabryki, aby zaspokoić popyt. Mimo wszystko był to trudny czas. Cena plastiku wzrosła do rekordowych poziomów – koszt, który firma pochłonęła, a nie przerzuciła na klientów. Pani Laframboise musi zamawiać części z maksymalnie ośmiomiesięcznym wyprzedzeniem. Kiedyś minął miesiąc.

Historia toczy się dalej pod reklamą

„Minęły czasy dostaw na czas” – powiedziała.

ClearWater zgromadził już „dużą porcję” tego, czego potrzebuje do przyszłorocznej produkcji. W ten sposób pani Laframboise ma nadzieję, że firma uniknie jakiegokolwiek wpływu delta na zagranicznych dostawców.

„Wolałbym mieć wystarczającą ilość urządzeń na rok… w moich drzwiach, więc nie ryzykuję, że zostanę zamknięty”.

W przeciwieństwie do ClearWater wiele firm doświadczyło wyższych kosztów nakładów. Częściowo dlatego roczna stopa inflacji w Kanadzie podskoczyła do 3,7 procent, najszybszego tempa od dekady. Bank Kanady, którego celem jest inflacja na poziomie 2 procent, powiedział, że tymczasowe czynniki napędzają ceny. Oczekuje, że inflacja spadnie w nadchodzących latach, ale nie powróci w sposób trwały do ​​celu do 2024 r.

Tymczasem Doug Porter, główny ekonomista Bank of Montreal, powiedział, że zmienna delta może wywołać wzrost cen. Dzieje się tak, ponieważ podaż będzie prawdopodobnie bardziej dotknięta niż popyt, który jest wspierany przez akomodacyjną politykę fiskalną i monetarną, a także miliardy dolarów stłumionych oszczędności gospodarstw domowych.

W rezultacie zbyt duża płynność będzie ścigać zbyt mało dóbr, co prowadzi do gwałtownego wzrostu inflacji.

Historia toczy się dalej pod reklamą

„Nie martwię się o stronę popytową” gospodarki, powiedział Porter. „Jestem bardziej zaniepokojony stroną podażową”.

Twój czas jest cenny. Otrzymuj nasz biuletyn nagłówków biznesowych z łatwością dostarczany do Twojej skrzynki odbiorczej rano lub wieczorem. Zarejestruj się dziś.

READ  Aktualizacje wiadomości na żywo z giełdy: 29 grudnia 2021 r.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *