Twarde stanowisko Duska w sprawie niezależności sądów w Polsce

Twarde stanowisko Duska w sprawie niezależności sądów w Polsce

Ku uciesze działaczy na rzecz praworządności w całej Europie – i uldze setkom ofiar prześladowań w Polsce – wadliwy, eurosceptyczny rząd Prawa i Sprawiedliwości w Warszawie wydał rozkaz wymarszu przed wyborami zaplanowanymi na 15 października. Już tylko kilka dni dzieli go od zastąpienia przez nowy gabinet utworzony przez demokratyczną opozycję Donalda Tuska w Brukseli.

Choć po ogłoszeniu wyników spór między Warszawą a Brukselą w sprawie praworządności w dużej mierze utknął w martwym punkcie, przywrócenie Polsce pełnej zgodności z faktyczną praworządnością będzie zadaniem złożonym. Kaczyńskiemu udało się w ciągu ośmiu lat sprawowania władzy skorumpować wymiar sprawiedliwości.

Czołowi liberalni badacze prawa i ustawodawcy szukają skuteczniejszych (i mniej uciążliwych) sposobów usuwania nielegalnie mianowanych sędziów i wreszcie wdrożenia długo opóźnianych orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, wielu organizacji pozarządowych i obywateli inicjatywy wskazują na bardziej bezpośrednie i wyraźne wyzwanie.

Od 2015 roku polski wymiar sprawiedliwości stał się narzędziem – a raczej młotkiem niż skalpelem – koalicji rządzącej pod okresowymi rządami Ministra Sprawiedliwości i Prokuratora Generalnego Zbigniewa Ziobry.

Od ośmiu lat jego celem jest każdy obywatel krytyczny wobec władz, każdy oponent PiS czy firma postrzegana jako potencjalna konkurencja dla jednego z wielu przedsięwzięć biznesowych PiS. Worki wierzących.

Obrońcy praw człowieka i obserwatorzy praworządności śledzą dziesiątki, jeśli nie setki spraw, z których wiele jest zbyt niejasnych, aby trafić na pierwsze strony gazet.

Obszerna – choć nie wyczerpująca – lista jest publikowana co roku Otwórz Fundację Rozmowy (ODF) do niego Prokuratura Polska: Złośliwe przypadki i wybrane przypadki zaniedbań służbowych Raport.

W wydaniu z 2023 r. 73 takie sprawy podzielono na osiem grup: społeczeństwo obywatelskie; sędziowie i prokuratorzy; politycy opozycji, prawnicy i liderzy samorządowi; byli partnerzy; Byli szefowie służb obrony; Przedsiębiorcy i menedżerowie; dziennikarze, pisarze i artyści; Nieszczęśliwi ludzie.

READ  13 rzeczy o polskim zawodniku MMA urodzonym w Peelsco-Piala - Conan Daily

Ostatnią kategorią spraw jest zaniedbanie obowiązków na tle politycznym.

Aby oddać sprawiedliwość bohaterom raportu i – co ważne – uchronić wymiar sprawiedliwości przed dalszymi nadużyciami, zespół ODF przy pomocy ekspertów umieścił rozdział zawierający listę problemów systemowych, jakie nękają wymiar sprawiedliwości w sprawach karnych w Polsce.

Tabela opłat:

brak niezależności prokuratury; selektywny i arbitralny charakter dochodzeń; Ataki propagandowe na osoby, których działalność prowadzona jest przez agencje wywiadowcze; dalsze podważanie prawa do samoobrony i zasady domniemania niewinności; niewłaściwe korzystanie ze służb specjalnych na polecenie oskarżenia; nadużywanie statusu świadka w sprawach; wycofywanie aktów oskarżenia w sprawach uznanych za szkodliwe dla koalicji rządzącej; przypadek koncepcyjny; niekompetencja prawników i sędziów zajmujących się przestępstwami umysłowymi; Naruszenie prawa do sprawiedliwego procesu; iluzoryczna kontrola sądowa decyzji o zastosowaniu tymczasowego aresztowania; Głęboka nieufność do pewności orzeczeń sądowych.

Ta skrócona lista powinna dać zachodnioeuropejskiemu czytelnikowi poczucie, z iloma patologiami będzie musiał się zmierzyć nowy rząd pod przewodnictwem koalicji obywatelskiej, aby dostosować sytuację do standardów UE.

Jego roli nie ułatwia fakt, że na 11 godzinę przed wyborami parlamentarnymi, kiedy porażka BIS stała się przynajmniej prawdopodobna, Ministrowi Sprawiedliwości/Prokuratorowi udało się doprowadzić do zmian prawnych w prokuraturze. .

Nowa ustawa przenosi najważniejsze i najważniejsze uprawnienia Prokuratora Generalnego na Prokuraturę Krajową jako jego wyłączną kompetencję.

Prokurator Krajowy, jako zastępca Prokuratora, ma ogromne uprawnienia. W połączeniu z faktem, że kadencja Prokuratora Krajowego (od marca 2022 r. Darius Barsky, wspólnik Giopro) została ustalona na pięć lat, Prezydent RP ma prawo zawetować odwołanie Prokuratora Krajowego. Jeśli Barski nie znajdzie legalnego sposobu na usunięcie Barskiego przed końcem kadencji, może on skutecznie pozywać co najmniej do 2025 roku, kiedy odbędą się nowe wybory prezydenckie.

READ  Beyond.pl: Wychodząc naprzeciw potrzebom chmury suwerennej w Polsce i poza nią

Być może znajdzie się sposób, a może Barsky zrezygnuje. Czas pokaże.

Jasne jest, że nawet po politycznej klęsce dyktatorów w Polsce demokratom będzie bardzo trudno przywrócić rządy prawa.

Henry Herrera

„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *