Czy inwestycja UE w wysokości 720 mln euro w samoloty strażackie się opłaci?

Czy inwestycja UE w wysokości 720 mln euro w samoloty strażackie się opłaci?

Oto nowy samolot strażacki kupowany przez UE.

Ponieważ w lipcu na greckiej wyspie Rodos wybuchły pożary lasów, w wyniku których spłonęło 15% powierzchni wyspy, Unia Europejska zapowiedziała, że ​​zainwestuje do 12 nowych samolotów strażackich.

reklama

Ponieważ sezon pożarów w lecie nadal pustoszył niektóre części Grecji, Unia Europejska wysłała 11 samolotów i helikopterów, co stanowi prawie połowę lotnictwa gaśniczego bloku.

Nic więc dziwnego, że unijny komisarz ds. zarządzania kryzysowego Janez Lenarčić spodziewa się, że państwa członkowskie zamówią osobno kolejnych 12 samolotów.

Lenarčić ujawnił, że producent De Havilland Canada zgodził się na wznowienie produkcji słynnego samolotu „Canaair”, jeśli złożą zamówienia z Unii Europejskiej.

Ale czy w sytuacji, gdy ceny wody Canadair zaczynają się od około 30 milionów euro, czy ryzyko UE związane z odrzutowcami się opłaci?

Czym jest Canadair, znany również jako Super Scooper?

Canadair należy do wyjątkowej i małej rodziny samolotów przeznaczonych do gaszenia pożarów.

Często nazywany jest super czerpakiem, ponieważ nie musi wracać do bazy, aby napełnić zbiorniki na wodę. Zamiast tego samoloty zaprojektowano tak, aby mogły latać nad źródłem wody, napełniając zbiorniki przez wloty, zanim ponownie wystartują.

Gigantyczny samolot przypominający łódź może zabrać na pokład do 5455 litrów wody w zaledwie 12 sekund, powodując zapalenie się ładunku, a następnie napełnienie zbiornika i powtórzenie procesu. Fakt, że samolot można zatankować bez konieczności powrotu do bazy, sprawia, że ​​jest to przydatne narzędzie podczas gaszenia pożarów w odległych obszarach.

Na nieszczęście dla Komisji Europejskiej samolot wycofano z produkcji w 2015 r., a firma De Havilland Canada musi teraz zaprojektować i zbudować samolot Canadair nowej generacji – DHC-515.

Ponieważ dotkliwość i czas trwania pożarów w Europie stale rośnie, rośnie również zapotrzebowanie na nowe cysterny na wodę atmosferyczną.

READ  Chiny umieszczają Japonię w środku „najtrudniejszego” środowiska bezpieczeństwa od czasów II wojny światowej; Kanada jest bardzo zirytowana smokiem

Jednak projektowanie i produkcja samolotów rzadko jest procesem szybkim i choć UE liczyła na pierwszą dostawę w 2025 r., pierwsza partia nie zostanie dostarczona przed sezonem pożarów w 2027 r.

Nowe koszty projektu i produkcji mogą również spowodować wzrost ceny 24 nowych samolotów powyżej 720 mln euro.

reklama

Jak korzystać z cysterny na wodę?

Według Dana Reese, byłego zastępcy szefa taktycznych operacji powietrznych w Kalifornijskim Departamencie Leśnictwa i Ochrony Przeciwpożarowej, kluczem do opanowania pożarów jest ich wczesne zaatakowanie.

Rees, który obecnie kieruje Międzynarodową Grupą Doradczą ds. Pożarów Busha (IWCG), wyjaśnił, że niewczesne wykorzystanie zasobów powietrznych może prowadzić do błędnego koła, w wyniku którego samoloty gaśnicze stają się coraz bardziej przeciążone i nieskuteczne.

„Jeśli na początku nie zaatakujemy odpowiednio małych pożarów, kiedy latanie jest najskuteczniejsze, a kiedy te pożary się rozprzestrzenią, ponieważ nie zaatakowaliśmy ich odpowiednio, będą większe. Im są większe, tym więcej pochłaniają zasobów. „

„Im więcej zasobów pochłonie duży pożar, tym więcej zasobów niezbędnych do skutecznego i wykonalnego początkowego ataku na nowe pożary zostanie wyczerpanych” – dodał.

Bombowce wodne są rzadko używane lub zdolne do samodzielnego gaszenia pożarów. Zamiast tego służą strażakom na ziemi do tłumienia i spowalniania pożarów, dając czas na przemieszczanie się zasobów naziemnych przed wystąpieniem pożaru.

reklama

Ostrzeżenia Canadair

Pomimo imponującego wyglądu Canadair, samolot ma pewne ograniczenia.

Podobnie jak większość samolotów strażackich, samolot nie może operować podczas silnego dymu, silnego wiatru ani w nocy. Jednakże, chociaż samolot zrzucający środki zmniejszające palność nie może działać również w nocy, jego poprzedni ładunek może pozostać skuteczny w ciemności, spowalniając i powstrzymując pożary.

Tego samego nie można powiedzieć o samolotach strażackich rozprzestrzeniających wodę. Gdy woda wyparuje, traci swoją przydatność, co oznacza, że ​​do ugaszenia pożaru konieczne jest ciągłe bieganie.

READ  Wojna między Izraelem a Hamasem: Izrael twierdzi, że w wyniku ataku wystrzelono rakiety z Libanu na północy | wiadomości ze świata

W przypadku samolotów Canadair wraz z zachodem słońca ich użyteczność również znika. Biorąc pod uwagę, że samolot jest najbardziej przydatny podczas pierwszego ataku pożaru, oczekiwanie ośmiu godzin na pojawienie się słońca jest dalekie od ideału.

Samolot potrzebuje również zbiorników wodnych, aby napełnić swoje zbiorniki. W przypadku pracy w pomieszczeniach zamkniętych w gorące letnie miesiące odnalezienie tych ciał może być trudniejsze, zwłaszcza jeśli susze będą nadal obniżać poziom wody w zbiornikach i jeziorach w UE.

reklama

Wysoka cena samolotu pozostawiłaby także Komisji Europejskiej mniej środków na finansowanie innych typów samolotów strażackich. Choć UE nie ma w tej kwestii dużego wyboru, firma nie rozpocznie produkcji nowego samolotu bez dużych zamówień, ale uwolni mniej pieniędzy na inne środki gaśnicze.

„Należy zadać sobie pytanie, czy zestaw narzędzi strażaka latającego jest wystarczająco różnorodny, aby pokryć i wesprzeć to, co jest potrzebne, aby strażak pracujący na terenach dzikich odniósł sukces. To znaczy, jaki wpływ miałby program lotnictwa działający 24 godziny na dobę w porównaniu z zaledwie 12-godzinnym dziennie.” – powiedział Reese.

Potrzeba środków lotniczych

Wspólne Centrum Zasobów UE (JRC) przewiduje, że „oczekuje się, że „liczba dni w roku, w których ryzyko pożarów jest bardzo wysokie lub niezwykle poważne, wzrośnie niemal w całej Europie w związku z globalnym ociepleniem w wyniku rosnących temperatur i nasilających się susz”.

Ponieważ sezony pożarów lasów zaczynają się wcześniej i trwają dłużej, oczekuje się, że wzrośnie zapotrzebowanie na zdolności do gaszenia pożarów z powietrza.

Zmiana klimatu może również oznaczać, że kraje położone dalej na północ będą musiały w coraz większym stopniu martwić się poważnymi pożarami.

Nic więc dziwnego, że duzi gracze, tacy jak Airbus, również chcą rozwijać swoje możliwości w zakresie tankowców. W lipcu ubiegłego roku firma pomyślnie przetestowała zdejmowany zestaw gaśniczy na dźwigu lotniczym A400M. Jej zdaniem ta umiejętność ma uzupełniać Kanadyjczyków, a nie z nimi konkurować.

READ  Niemcy kontrolują rosyjskie rafinerie ropy naftowej

Niezależnie od tego, jaki samolot i w jaki sposób jest on używany, w nadchodzących latach możemy spodziewać się, że Komisja Europejska będzie mówiła więcej na temat początków powietrznego gaszenia pożarów.

Ned Windrow

"Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *