bne IntelliNews – Sprzedaż detaliczna w Polsce po zaskakującym spadku w grudniu

bne IntelliNews – Sprzedaż detaliczna w Polsce po zaskakującym spadku w grudniu

Sprzedaż detaliczna w Polsce w cenach stałych spadła w grudniu o 2,3% rok do roku (wykres), po osłabieniu o 0,3% r/r w poprzednim miesiącu, podał 22 stycznia GUS.

Odczyt był negatywnym zaskoczeniem, gdyż konsensus zakładał wzrost o 1,7% r/r. Pomimo grudniowego kryzysu Stanowi niezwykły refren kosztem Bożego Narodzenia Analitycy twierdzą, że podstawy trwałego ożywienia konsumpcji pozostają niezmienione.

Oczekuje się, że szybko rosnące płace realne, niska stopa bezrobocia i poprawiające się nastroje konsumentów pobudzą sektor detaliczny w 2024 r. po ubiegłorocznej recesji.

„Chociaż wydaje się, że konsumenci mogli ograniczyć swoje wydatki pod koniec ubiegłego roku, uważamy, że będzie to tymczasowe, a niższa inflacja powinna wspierać ponowne ożywienie w 2024 r.” – stwierdził Capital Economics.

„Oczekiwany boom konsumencki ma solidne podstawy – płace znów rosną mocniej niż inflacja, nastroje konsumentów w dalszym ciągu się poprawiają, a rynek pracy pozostaje stabilny” – podał PKO BP.

Wydatki konsumenckie od dawna są kluczowym czynnikiem wzrostu gospodarczego w Polsce. Ogólny obraz w dalszym ciągu wskazuje, że w 2023 r. wzrost gospodarczy Polski nie przekroczy 1%. Oczekuje się, że w 2024 r. nastąpi bardziej wyraźny wzrost na poziomie 3–4%.

Tylko dwa z ośmiu głównych segmentów detalicznych odnotowały w grudniu roczną ekspansję, wynika z zestawienia danych GUS.

Sprzedaż samochodów i części samochodowych wzrosła w dwunastym miesiącu o 10,2% r/r, spowalniając wzrost po wzroście o 11,8% r/r w listopadzie.

W segmencie farmaceutyków i kosmetyków obroty w grudniu wyniosły 2,2% r/r po wzroście o 4,1% r/rw poprzednim miesiącu.

W pozostałych krajach sprzedaż paliw spadła w grudniu o 6,4% r/r (-0,9% r/r), natomiast sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych spadła o 4,6%, co oznacza spadek o 2,6% r/r w listopadzie.

Sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia spadła w grudniu o 4,1% r/r, po spadku o 4,4% r/rw poprzednim miesiącu.

READ  W obliczu zbliżających się wyborów w Polsce siły skrajnie prawicowe przyglądają się kluczowym posadom w UE – POLITICO

Sprzedaż mebli, sprzętu RTV i AGD spadła w grudniu o 11% r/r po spadku o 10,1% r/r w listopadzie.

Sprzedaż wzrosła w grudniu o 11% m/m w cenach stałych po spadku o 2,8% m/m w listopadzie.

Przy cenach bieżących sprzedaż detaliczna wzrosła w grudniu o 0,5% r/r, co oznacza spadek o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z listopadem. W ujęciu m/m nastąpił wzrost o 10,6% (-1,8% M/M w poprzednim miesiącu).

Obroty detaliczne spadły w grudniu do -2,9% m/m po korektach sezonowych, w porównaniu z 0,8% m/m w listopadzie.

Henry Herrera

„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *