Wypalanie drogi do kosmosu

Wypalanie drogi do kosmosu

Na platformie startowej w Kourou w Gujanie Francuskiej model testowy Ariane 6 został przed wystrzeleniem poddany testowi Combined Hot Fire (CTHF) – podczas siedmiominutowego „gorącego pożaru” głównej sceny Vulcain 2.1. Podczas prawdziwego lotu silnik ten będzie współpracował ze wspomagaczami, aby wypchnąć 62-metrową rakietę z Ziemi w przestrzeń kosmiczną. Źródło zdjęcia: ESA – CNES – Arianespace – ArianeGroup / Optique Video du CSG – P. PIRON

Nowa rakieta Ariane 6 ESA przeszła 23 listopada duże ćwiczenia szkoleniowe na pełną skalę w ramach przygotowań do swojego dziewiczego lotu, podczas którego zespoły naziemne przeprowadziły pełne odliczanie do startu, po którym nastąpił siedmiominutowy pełny odpalenia głównego silnika stopnia. tak jak ma to miejsce w przypadku. Strzelaj po wystrzeleniu w kosmos.

Podczas tych ćwiczeń dopalacze nie zostały odpalone, więc Ariane 6 zgodnie z planem pozostała nieruchoma na platformie startowej w Europejskim porcie kosmicznym w Gujanie Francuskiej.

Eksperyment z uruchomieniem silnika odtwarza sposób, w jaki główny stopień Ariane 6 zostałby odpalony podczas normalnego lotu kosmicznego. Gdy silnik główny będzie gotowy, zostanie wyłączony, a stopień główny zostanie oddzielony od stopnia górnego, który następnie przejmie napęd i zakończy swoją misję.

Ariane 6 przed pełnymi testami ogniowymi stopnia podstawowego

Podczas wspólnego testu przeprowadzonego 23 listopada rakieta pozostawała nieruchoma na ziemi, ale jej ulepszony silnik podczas prawdziwego lotu spalił 150 000 kg przechłodzonego ciekłego tlenu i paliwa wodorowego. Przetestowano nie tylko stopień podstawowy, ale także wszystkie aspekty platformy startowej i jej działanie, począwszy od precyzyjnej procedury tankowania zarówno silnika głównego, jak i stopnia orbitalnego umieszczonego na nim, po testowanie skutków termicznych startu na aspekty mechaniczne i elektryczne. Elementy. Źródło: Europejska Agencja Kosmiczna

Najdłużej działający „full stack”.

Eksperyment, przeprowadzony na modelu testowym na platformie startowej w Europejskim porcie kosmicznym w Gujanie Francuskiej, był najdłuższą jak dotąd kompletną próbą dolnego napędu cieczowego Ariane 6 z silnikiem Vulcain 2.1.

„Zespoły ArianeGroup, CNES i ESA wykonały już każdy etap podróży rakiety, nie opuszczając nigdy Ziemi” – mówi dyrektor generalny ESA Joseph Aschbacher.

„Ta ważna próba następuje po latach projektowania, planowania, przygotowań, budowy i ciężkiej pracy najlepszych europejskich inżynierów zajmujących się przestrzenią kosmiczną. Wróciliśmy na właściwą drogę w kierunku zapewnienia Europie niezależnego dostępu do przestrzeni kosmicznej. Brawo dla wszystkich zaangażowanych stron!”

Premiera Volkena 2.1

Premiera Volkena 2.1. Źródło obrazu: ESA/ArianeGroup/CNES – Optique video du CSG

Silnik Vulkena 2.1

Silnik Vulcain 2.1 spala około 150 ton paliwa w sześciu głównych zbiornikach Ariane — ciekły tlen i ciekły wodór, ten ostatni schłodzony do temperatury poniżej -250 stopni Celsjusza. Vulcain 2.1 to ewolucja silnika Vulcain 2, dzięki któremu Ariane 5 jest jak dotąd najbardziej udanym systemem startowym w Europie. Ulepszenie obejmuje uproszczoną i tańszą konstrukcję, a nowa technologia dyszy silnika i układu zapłonowego została przeniesiona z silnika do korpusu wyrzutni, aby scena działała lepiej i była tańsza.

Ariane 6 podczas wspólnych testów ogniowych

Kolumny Ariane 6 podczas połączonych testów ogniowych. Źródło zdjęcia: ESA – CNES – Arianespace – ArianeGroup / Optique Video du CSG – P. PIRON

Uruchom operacje na padzie

Zajęło to nieco ponad dwie godziny i wymagało zaangażowania zespołów ludzi i precyzyjnych procesów, aby zasilić centralny rdzeń rakiety. Działania mobilizacyjne odbywały się podczas długiego odliczania, które obejmowało kolejne testy kwalifikacyjne, podobne do poprzednich tegorocznych ćwiczeń. Aby zapewnić dokładność i stabilność startu, tankowano również zbiorniki górnego stopnia, chociaż silnik górnego stopnia pracował tylko raz na orbicie po oddzieleniu od stopnia głównego i dlatego nie został wystrzelony podczas testu naziemnego.

Platforma startowa – obsługiwana przez francuską agencję kosmiczną CNES – wykorzystała system zalewania wodą do ograniczenia temperatury silnika.

Dodając swoje wotum zaufania dla zespołów w całej Europie pracujących nad wprowadzeniem Ariane 6 do służby, dyrektor ds. transportu kosmicznego ESA Toni Tolker-Nielsen dodała: „Wielkie podziękowania dla wszystkich naszych oddanych kolegów, którzy są zaangażowani i niestrudzenie pracują, aby zobaczyć lot tej rakiety”. „.

Test nastąpił po krótszym spalaniu we wrześniu (znanym jako CTLO1), kiedy zbiorniki Ariane 6 zostały napełnione, a silnik Vulcain 2.1 został na krótko zapalony i wyłączony, co spowodowało napełnienie i wyłączenie zbiornika. W październiku przeprowadzono badania drenażu (znany jako CTLO2.1) w celu sprawdzenia funkcji systemu startowego, takich jak spuszczanie paliwa, w obecności kilku symulowanych awarii.

Ostatnia próba wypalania na gorąco górnego stopnia jest przygotowywana i planowana na grudzień 2023 r. w Niemieckim Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki, DLR, Lamboldshausen Test Centre.

READ  Teleskop Hubble'a widzi galaktykę spiralną tańczącą w konstelacji Dorado (zdjęcie)

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *