Suwerenny dostęp Europy do przestrzeni kosmicznej kończy się wraz z ostatnią misją Ariane 5

Suwerenny dostęp Europy do przestrzeni kosmicznej kończy się wraz z ostatnią misją Ariane 5
Lot Ariane 5 VA261 startuje z Europejskiego Portu Kosmicznego w Gujanie Francuskiej, rozświetlając czarne nocne niebo i dżunglę, 5 lipca 2023 r. – Twitter/ESA

Ariane 5 Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) pomyślnie zakończył swoją ostatnią misję przed przejściem na emeryturę po czterdziestu latach eksploatacji, wysyłając w kosmos dwa wojskowe satelity komunikacyjne, kładąc również kres niezależnemu dostępowi kontynentu do przestrzeni kosmicznej.

Transmisja online na żywo pokazała, że ​​53-metrowa rakieta wystartowała w środę z kosmodromu Kourou w Gujanie Francuskiej w swojej 117.

„Trzystopniowa platforma startowa opuściła platformę startową francuskiej rakiety Ariane 5, a teraz Ariane 5 całkowicie zakończyła swoją działalność”, powiedział dyrektor generalny Arianespace, Stephane Israel, w transmisji internetowej.

Misja wysłania francuskich satelitów Syracuse 4B i niemieckich satelitów Heinrich Hertz (H2Sat) na orbitę geostacjonarną zajmuje 27 lat służby Ariane 5, której następca – Ariane 6 – miał opóźnienia techniczne do 2024 r. do użytku operacyjnego.

Do niedawna Europa polegała na 11-tonowym Ariane 5 w ciężkich misjach, a także rosyjskim Sojuzie o średniej ładowności i włoskim Vega w przypadku małych ładunków.

Jednak Rosja w zeszłym roku wycofała dostęp do Sojuza, powołując się na napięcia wokół Ukrainy, a zmodernizowana Vega C pozostaje wstrzymana po niepowodzeniu drugiego startu w grudniu, wywołując coś, co szef Europejskiej Agencji Kosmicznej nazwał „kryzysem” startu kosmicznego.

„Luka ta uwydatniła słabość Europy w przestrzeni kosmicznej” — powiedział w czerwcu dyrektor generalny Airbusa, który jest współwłaścicielem Ariane Group wraz z francuską firmą Safran.

„Cała presja spoczywa teraz na Ariane 6” – powiedział Guillaume Faury podczas Paris Aero Forum.

Pierwszy lot testowy Ariane 6 prawdopodobnie odbędzie się pod koniec tego roku, w zależności od testów, które odbędą się latem, a pierwsza komercyjna operacja rozpocznie się w przyszłym roku.

Ostateczny start Ariane 5 został opóźniony w zeszłym miesiącu z powodów technicznych i ponownie w tym tygodniu z powodu pogody.

Początkowo kierowana przez Francję, Niemcy i Wielką Brytanię, europejska seria Ariane była pionierem w komercyjnych startach, ale teraz napotyka konkurencję ze strony SpaceX Elona Muska, co doprowadziło do opracowania tańszej Ariane 6, aby lepiej konkurować z Falconem 9.

READ  CanIndia News - Po partnerstwie AUKUS, USA i Australii w celu wystrzelenia rakiet w kosmos

Rozwój rodziny bombowców rozpoczął się w 1973 roku wraz z pierwszym wystrzeleniem rakiety Ariane 1 w 1979 roku.

Pierwszy lot Ariane 5 zakończył się niepowodzeniem w 1996 roku, kiedy rakieta zboczyła z kursu po 40 sekundach i uległa zniszczeniu.

Ale nowy koń pociągowy był zaangażowany w kilka startów, w tym teleskop Jamesa Webba w 2021 r., we współpracy z NASA i Kanadyjską Agencją Kosmiczną, a także europejską misję polowania na komety Rosetta, która rozmieściła lądownik w 2014 r.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *