Statscan twierdzi, że rachunki za telefony komórkowe spadają, prawda jest bardziej złożona

Otwórz ten obraz w galerii:

Osoby dojeżdżające do pracy korzystają z telefonów komórkowych i wychodzą z linii metra Yonge przy College St. W Toronto, 21 sierpnia 2023 r.Fred Lum/The Globe and Mail

Według kanadyjskiego urzędu statystycznego, gospodarstwa domowe doświadczają największego od czterdziestu lat okresu inflacji, a konsumenci odczuwają pewną ulgę w związku z tym, co często jest źródłem frustracji: rachunkami za telefon komórkowy.

Według wskaźnika cen konsumenckich Statscan w 2023 r. ceny usług komórkowych spadną o 27%. Tendencja ta utrzymuje się od jakiegoś czasu, a ceny urządzeń bezprzewodowych spadły o 50 procent w ciągu pięciu lat.

Rząd federalny wskazał na te liczby jako dowód na to, że jego wysiłki na rzecz obniżenia cen usług bezprzewodowych – co było obietnicą kampanii w 2019 r. – przynoszą skutek. Podobnie jest z branżą telekomunikacyjną, która jest regularnie krytykowana przez organizacje konsumenckie za brak konkurencji i wysokie koszty.

Po publikacji wskaźnika CPI zeszłej jesieni Pierre-Carl Péladeau, dyrektor generalny Quebecor, QBR-BT, przypisał sobie spadek cen.

„Nowe dane z kanadyjskiego urzędu statystycznego potwierdzają to, co obiecaliśmy: od czasu przejęcia przez firmę Videotron firma Freedom Mobile napędza zmiany, a konkurenci podążają jej śladem” – stwierdził w komunikacie prasowym. (Firma Videotron należąca do Quebecor nabyła Freedom w kwietniu 2023 r. Czwarty co do wielkości kanadyjski operator sieci bezprzewodowej został zlikwidowany w ramach przejęcia Shaw Communications Inc. przez Rogers Communications Inc. za 20 miliardów dolarów przez RCI-BT.)

Rzeczywistość tego, co dzieje się z rachunkami za telefon komórkowy, jest jednak bardziej złożona – a liczby Statscan prawdopodobnie przeceniają zakres, w jakim ludzie płacą mniej.

Wynika to w dużej mierze z tego, co Statscan może, a czego nie może zmierzyć. Co miesiąc pracownicy agencyjni odwiedzają strony internetowe operatorów sieci bezprzewodowych, aby odnotować opublikowane ceny swoich planów. Nie mają jednak dostępu do danych o tym, ile Kanadyjczycy faktycznie wydają na swoje plany telefonii komórkowej z miesiąca na miesiąc.

READ  Microsoft rozwiewa obawy rynku, przewidując silny wzrost przychodów

W rezultacie Indeks usług komórkowych Statscan ma odzwierciedlać średnią zmianę ceny, jakiej doświadczyliby konsumenci, gdyby ponownie wykupili abonament na te same lub podobne plany u dostawców. Nie odzwierciedla rzeczywistej średniej zmiany w rachunkach za telefon komórkowy.

Na wskaźnik duży wpływ mają więc dwa czynniki: promocje i dane. Firmy telekomunikacyjne zazwyczaj oferują zniżki nowym klientom w ramach dwuletniego kontraktu. Zależy to od planu, ale często klient oszczędza 10 lub 15 dolarów miesięcznie przez cały okres obowiązywania umowy, a następnie płaci pełną opłatę za transport. Statscan śledzi ceny promocyjne, a ponieważ skupia się wyłącznie na planie, nie bierze pod uwagę opłat aktywacyjnych – często 60 dolarów – jakie ponoszą nowi klienci.

Dostawcy usług bezprzewodowych również zwiększyli limit danych w swoich planach, co negatywnie wpływa na ceny. Jeśli konsument zapłaci tę samą kwotę za plan z większą ilością danych, Statscan zinterpretuje to jako obniżkę ceny. Nazywa się to korektą jakości i jest standardową praktyką w metodologiach indeksów cen.

„W krótkim okresie zaobserwowaliśmy pewne spadki cen, szczególnie na marginesie branży” – powiedział Andrew Barclay, ekonomista ds. cen konsumenckich w Statscan, odnosząc się do tanich marek należących do dużych graczy. Niektóre przykłady marek wersji obejmują Fido (własność Rogersa), Kodo (Telus Corp. TT) i Virgin Plus (BCE Inc. BCE-T).

W dłuższej perspektywie „widzimy więcej danych za mniej więcej tę samą cenę” – dodał Barclay. „A to dostosowanie jakości w naszym świecie oznacza obniżkę ceny, ponieważ dostajesz więcej produktu za tę samą cenę”.

Inne badania, takie jak Statscan, doprowadziły do ​​podobnych wniosków. W 2022 r. ceny planów bezprzewodowych spadły średnio o 2,6 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, Według raportu Na zlecenie Federal Innovation Administration i wyprodukowane przez Wall Communications Inc. spadki cen były większe w przypadku planów oferujących większy pakiet danych.

READ  2 napoje zawierające kofeinę przekroczyły wymagania etykiety

Z tego samego raportu wynika, że ​​kanadyjskie plany bezprzewodowe były generalnie tańsze niż te w Stanach Zjednoczonych, po korekcie walutowej. Jednak Kanadyjczycy zazwyczaj płacą więcej za te same lub podobne plany niż konsumenci w Australii, Wielkiej Brytanii i Europie Zachodniej.

Jednak liczby Statscan są niespójne z innymi wskaźnikami. ARPU, czyli średni przychód na użytkownika, oblicza się, dzieląc przychody z usług — pieniądze zarobione dzięki oferowaniu określonej usługi, takiej jak usługa bezprzewodowa — przez liczbę abonentów. Mierzy, ile pieniędzy operator zarabia miesięcznie na klienta korzystającego z danej usługi, i jest powszechnym wskaźnikiem wyników firm telekomunikacyjnych.

Firmy Rogers, BCE i Telus odnotowały niedawno niższy średni przychód na użytkownika (ARPU) ze swoich jednostek mobilnych w czwartym kwartale ubiegłego roku w porównaniu z trzecim kwartałem. Jednak w ciągu dwóch lat średni przychód na użytkownika uległ niewielkiej zmianie – wynik znacznie różni się od spadku cen odnotowanego przez Statscan.

John Lawford, dyrektor wykonawczy i główny radca prawny Center for Public Interest Advocacy, grupy praw konsumentów z siedzibą w Ottawie, nie jest przekonany do danych Statscan, biorąc pod uwagę wyniki finansowe firm telekomunikacyjnych.

„Ich średni przychód na użytkownika (ARPU) nie spada, więc nie kupuję tego” – powiedział.

Statscan negocjuje z operatorami sieci bezprzewodowych dostęp do większej ilości danych, łącznie z opłatami miesięcznymi. Chris Lee, dyrektor działu cen konsumenckich w Statscan, powiedział, że pomoże to agencji monitorować wpływ „wycofania produktów” – przypadków, w których dostawcy usług bezprzewodowych oferują lepsze oferty, aby zatrzymać lub przyciągnąć klientów.

„Dzięki Internetowi mamy mnóstwo informacji, ale nie mamy wszystkich informacji, jakie byśmy chcieli” – stwierdziła pani Lee.

Jednak ulepszone dane pomogą także agencji śledzić, kiedy ludzie przechodzą z ofert promocyjnych na droższe plany lub kiedy dostawcy usług bezprzewodowych podnoszą ceny dla swoich obecnych klientów. Ten ostatni scenariusz ma miejsce w sytuacji, gdy Rogers i BCE ogłosiły niedawno podwyżki cen dla niektórych swoich klientów korzystających z usług bezprzewodowych.

READ  Ale czyje pieniądze wyparowały, gdy JP Morgan, BlackRock, Pimco, Calpers i inni odnotowali ogromne straty w rosyjskich aktywach?

Jednak w ostatnich latach krajobraz konkurencyjny zmienił się, umożliwiając wielu konsumentom kupowanie tańszych planów lub uzyskanie lepszej oferty od swojego dostawcy.

Adam Shine, analityk finansowy w National Bank, napisał w notatce badawczej z 15 stycznia, że ​​ostatnie wyniki finansowe głównych operatorów bezprzewodowych „wyraźnie wykazały większą zmienność (większą intensywność konkurencji) i niższy ARPU (m.in. niższe ceny)”. . Churn wskazuje miesięczny obrót klientów.

„Wszyscy lub prawie wszyscy Kanadyjczycy byliby w stanie znaleźć tańszy plan w 2023 r.” – napisał.

Statscan nie był w stanie określić, w jakim stopniu spadek cen usług komórkowych wynika z korekty jakości wynikającej ze zwiększonej ilości danych. Lawford, rzecznik konsumentów, stwierdził, że limity danych sięgają obecnie nadmiernych zasobów w porównaniu z tym, czego faktycznie potrzebuje wiele osób.

„W pewnym momencie mogliby podwoić moje dane, ale nie będę z nich korzystać, więc teoretycznie nie powinno to obniżyć ceny” – powiedział. „Czy potrzebujesz 100 GB miesięcznie?”

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *