Thomas Macdonald, prasa kanadyjska
Opublikowano w sobotę, 16 marca 2024 r. o 15:55 czasu wschodniego
Ostatnia aktualizacja w sobotę, 16 marca 2024 r. o 17:50 czasu wschodniego
MONTREAL – Słaby festiwal komediowy w Anglii oraz próby konkurowania przez Facebook i YouTube z coraz popularniejszym TikTokiem to jedne z czynników, które doprowadziły do spadku przychodów spółki-matki festiwalu Just for Laughs w zeszłym roku, jak wynika z akt Sądu Najwyższego Quebecu .
Raport z czwartku sporządzony przez syndyka masy upadłościowej PwC, wcześniej znanej jako PricewaterhouseCoopers, wymienia okoliczności, które skłoniły Groupe Juste pour rire Inc. Nie jest w stanie spłacić swoich długów.
Na początku tego miesiąca firma ogłosiła, że odwoła w tym roku swój sztandarowy festiwal komediowy w Montrealu i będzie szukać ochrony przed wierzycielami. Został również odwołany Just for Laughs Toronto.
Z akt sprawy wynika, że Groupe Juste pour rire zanotowała stratę netto w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2023 r. w wysokości ponad 7,9 mln dolarów. Do tej sytuacji przyczynił się szereg kosztownych przedsięwzięć.
Festiwal komedii, który odbył się w Londynie w marcu 2023 r., przyniósł stratę w wysokości około 800 000 dolarów, ponieważ sprzedaż biletów była niższa od oczekiwań. W odpowiedzi na niezadowolenie sponsorów z edycji Montrealskiego Just for Laughs w 2022 r. Groupe Juste pour rire również celowo zorganizowała festiwal w 2023 r. ze stratą, która ostatecznie wyniosła około 2 mln dolarów, próbując dorównać wielkości wydarzenia przed pandemią Covid-19. Opiekun powiedział, że epidemia.
Kolejnym kosztownym przedsięwzięciem była produkcja komedii muzycznej „Hair”, choć w raporcie nie podano skali wynikającego z tego uderzenia finansowego.
W raporcie wskazano również, że Groupe Juste pour rire również boryka się z kilkoma wadami. Powiernik wyjaśnił, że zakaz organizowania wydarzeń na żywo podczas pandemii miał „poważnie negatywny wpływ”. Jako inne trwałe wyzwania firma wymieniła inflację po pandemii i związaną z nią „bezprecedensową presję finansową” na początku tego miesiąca.
W zgłoszeniu stwierdzono, że zmiany w zasadach monetyzacji filmów na YouTube i Facebooku, które faworyzują krótsze filmy podobne do klipów TikTok, również doprowadziły do spadku przychodów z przeważnie dłuższych treści grupy.
Wreszcie decyzja TVA Groupe o niezakupie 24. sezonu zabawnej komedii telewizyjnej „Gags” pozbawiła ją przychodów z licencji, które według powiernika wynosiły 550 000 dolarów.
Rzecznik Groupe Juste pour rire odmówił komentarza w sprawie pozwu sądowego. W komunikacie prasowym z 5 marca firma poinformowała, że przejdzie restrukturyzację w celu poprawy swojej kondycji finansowej i ma nadzieję, że festiwale Just for Laughs w Montrealu i Toronto powrócą w 2025 roku.
Ten raport The Canadian Press został po raz pierwszy opublikowany 16 marca 2024 r.
„Gracz. Introwertyk. Rozwiązujący problemy. Twórca. Myśliciel. Przez całe życie ewangelista żywności. Orędownik alkoholu.”