Runda pierwsza: Cannondale Moterra SL eMTB – cała moc bez ciężaru

Runda pierwsza: Cannondale Moterra SL eMTB – cała moc bez ciężaru

Obecnie istnieją dwie główne kategorie eMTB – lekkie i o pełnej mocy. Lekkie opcje zazwyczaj wykorzystują mniejszy akumulator i silnik o niższej grawitacji, a dzięki masie mniejszej niż 45 funtów prowadzą się podobnie jak zwykły rower górski. Opcje pełnej mocy zastępują ciężarówki wahadłowe, duże ciężarówki z momentem obrotowym do 85 Nm i rozszerzonymi możliwościami akumulatorów, które pozwalają rowerzystom wspinać się pod górę i pokonywać absurdalnie strome podjazdy. Wadą tych maszyn o pełnej mocy jest to, że zazwyczaj ważą 50 funtów lub więcej, co może utrudniać ich obsługę, szczególnie młodszym jeźdźcom.
Szczegóły Motera SL
• Rozmiar kół: mieszany, Duplex 29 cali
• Skok z tyłu 150 mm, widelec 160 mm
• Kąt główki wynosi 62,5 stopnia, a kąt siedziska 77 stopni
• Silnik Shimano EP801, akumulator 601 Wh
• Waga: 19,5–20,6 kg (43–45,4 funta) w zależności od modelu (rozmiar M)
• Rozmiary: S, M, L, XL
• Cena: 7 000–14 000 USD
cannondale.com

Tworząc nowy Moterra SL, firma Cannondale chciała stworzyć opcję najlepszą z obu światów, w pełni napędzany e-MTB, który waży mniej niż 20 kg (44 funtów). Sercem Moterry jest silnik Shimano EP801 specjalnie dostrojony do czterech różnych trybów oraz niestandardowy akumulator, który według Cannondale ma więcej watów na kilogram niż cokolwiek innego na rynku.

Moterra toczy się na kołach mieszanych i ma 150 mm skoku z tyłu w połączeniu z widelcem 160 mm. Oczywiście części zostały wybrane z myślą o wadze, dlatego znajdziesz Fox 36 zamiast 38 i opony EXO+ zamiast grubszych (i cięższych) opcji DoubleDown lub DH. Jednak nawet z twardszymi oponami Moterra SL będzie nadal ważyć co najmniej 5 funtów lżejszy niż większość opon eMTB o pełnej mocy.

Istnieją trzy modele, których ceny zaczynają się od 7 000 dolarów za Motera SL 2 i sięgają 14 000 dolarów za Motera SL Lab 71, bez szczędzania na wydatkach.

Szczegóły ramki

Konstrukcja ramy z włókna węglowego Moterra na pierwszy rzut oka wygląda dość typowo – jest to konstrukcja z wahaczami Horst z amortyzatorem 210 x 55 mm zapewniającym 150 mm skoku. Brakuje jednak jednej rzeczy – kompletu łożysk łańcucha. Zamiast tego dolny trójkąt z włókna węglowego ma płaski profil, który pozwala mu się wyginać, eliminując potrzebę stosowania łożysk i osprzętu, oszczędzając wagę i eliminując potrzebę konserwacji.

To nie jest nowa koncepcja dla Cannondale — w swoim Scalpelu zastosowali elastyczną piastę. Dodatkowa przejażdżka związana z cięższym rowerem i bardziej agresywną jazdą.

Moterra jest kompatybilna z prowadzeniem kabli słuchawek, ale na szczęście nie jest to funkcja obowiązkowa, przynajmniej nie w modelach SL 1 i SL 2, które mają otwory w główce ramy do obsługi hamulca, skrzyni biegów i obudowy regulowanej. Porty te nie są dostępne w ultraluksusowym modelu Lab 71, ale przypuszczam, że jeśli masz 14 000 dolarów do wydania na e-MTB, prawdopodobnie możesz zapłacić komuś, kto zajmie się dodatkowymi problemami związanymi z tym projektem.

READ  Senator Markey żąda odpowiedzi od Elona Muska na temat osób podszywających się pod Twittera

Muszle słuchawek można obrócić o 180 stopni, aby zmienić kąt główki Moterry o 1,2 stopnia. Rowery są dostarczane z nim w najwolniejszej pozycji, ale jeśli kąt główki ramy wynoszący 62,5 stopnia wydaje się o krok za duży, można go zwiększyć do bardziej umiarkowanego 63,7 stopnia.

Oprócz regulacji kąta główki ramy na sztycy podsiodłowej znajduje się również składany wspornik, za pomocą którego można zamontować koło 29-calowe zamiast standardowego koła 27,5-calowego.

Silnik i akumulator

Shimano EP801 to obecnie najlżejszy na rynku napęd eMTB o pełnej mocy, dlatego widzieliśmy go już wcześniej w lekkich modelach, takich jak Orbea Rise. W przypadku Rise silnik jest dostrojony tak, aby uzyskać moment obrotowy 65 Nm, ale Cannondale nie poszedł tą drogą w przypadku Moterry SL. Zamiast tego utrzymali pełny moment obrotowy 85 Nm i stworzyli cztery różne, dostosowane do indywidualnych potrzeb tryby jazdy, które pozwalają rowerzystom wybierać spośród różnych stopni wspomagania.

Jeśli kiedykolwiek próbowałeś jeździć na lekkim eMTB z opcjonalnym rowerzystą o pełnej mocy, wiesz, że jest to frustrujące przedsięwzięcie, które zwykle wymaga dużo ciężkiego oddychania, zwłaszcza jeśli jeździec korzystający z pełnej mocy tego nie robi . Chcesz opuścić tryb wzmocnienia. W przypadku Moterry tak nie jest – sam rower jest lżejszy, ale moc wyjściowa na najwyższym poziomie wspomagania jest taka sama, jak w każdym e-MTB o pełnej mocy z silnikiem EP801.

Cannondale twierdzi, że Moterra SL to „najlżejszy e-MTB o pełnej mocy” na rynku i obecnie wydaje się to prawdą. Ta niewielka waga wynika w dużej mierze z dedykowanego akumulatora 601 Wh, który waży 6,8 funta (3,1 kg), czyli o funt mniej niż zwykle ważą akumulatory o tej pojemności. Jedną z funkcji, której Moterra SL nie posiada, jest możliwość rozszerzenia zasięgu zewnętrznego akumulatora – otrzymujesz 601 watogodzin.

Inżynieria

Geometria Moterra SL jest bliższa tej, jakiej można spodziewać się po rowerze DH, i jestem za tym. Stabilność wynikająca z kąta główki ramy wynoszącego 62,5 stopnia może pomóc podczas podjazdów i zjazdów, a fakt, że występuje wspomaganie silnikowe, oznacza, że ​​potencjalne spowolnienie przy niższych prędkościach nie stanowi tak naprawdę problemu.

Liczby zasięgu są dość umiarkowane, przy czym duży, na którym jeździłem, ma 470 mm dla dużego. Odpowiada to kątowi głowicy wynoszącemu 77 stopni i stosunkowo dużemu zakresowi wynoszącemu 648 mm.

READ  Komitet OPEC+ oficjalnie ogranicza wydobycie ropy

Długość tylnego trójkąta w rozmiarach Small i Medium wynosi 449 mm, wzrasta do 453 mm w rozmiarze Large i 458 mm w rozmiarze XL.


Modele

Laboratorium Motera SL71: 14 000 dolarów amerykańskich.

Zestaw konstrukcyjny: Manetka SRAM XX, widelec Fox Factory 36, amortyzator Float X. Hamulce Code Ultimate. Koła z włókna węglowego DT Swiss XMC 1501, opony Maxxis DHF/Dissector, sztyca regulowana RockShox Reverb AXS. Wymagana waga: 19,5 kg (43 funty)

Motera SL1: 8750 dolarów amerykańskich.

Zestaw konstrukcyjny: Manetka SRAM X0, widelec Fox Factory 36, amortyzator Float X. Hamulce Code Silver Stealth. Koła DT Swiss XM1700 i opony Maxxis DHF/Dissector. Wymagana waga: 19,7 kg (43,4 funta)

Motera SL2: 7000 dolarów amerykańskich.

Zestaw konstrukcyjny: Przerzutka Shimano XT, manetka Deore, kaseta. Widelec Fox Performance 36, Performance Elite Float Obręcze Stans Arch MK4 z przednimi piastami Formula i tylnymi piastami DT Swiss 370. Opony Maxxis DHF/Dissector. Wymagana waga: 20,6 kg (45,4 funta)


Wrażenia z jazdy

Udało mi się spędzić dwa dni na Moterrze SL1, co wystarczyło, aby przyzwyczaić się do prowadzenia i działania motocykla. Pierwszego dnia jazda obejmowała kilka okrążeń krętymi, kamienistymi szlakami, do których prowadziły zarówno drogi utwardzone, jak i gruntowe, z możliwością sprawdzenia możliwości wspinaczki po bardziej stromych zboczach.

Wybór trybu/zakresu

Pierwszym z czterech trybów pracy silnika jest Eco, który ma na celu bardziej oszczędzanie akumulatora niż zapewnianie innych wrażeń z jazdy. W tym trybie Moterra zachowuje się jak zwykły, lekki rower – silnik zapewnia wystarczające wspomaganie, aby zamaskować dodatkową masę silnika i akumulatora.

Tryb Trail działa podobnie do tego, czego można oczekiwać od lekkiego e-MTB – szybko podjedzie pod górę, ale bardziej przypomina pomoc kogoś, kto jedną ręką pcha Cię na plecy. W trybach Boost i Turbo sytuacja wygląda inaczej, gdy zawodnik NFL z obiema rękami na plecach pcha cię pod górę. Dzięki temu możliwe jest pokonywanie stromych przeszkód, które nie byłyby możliwe na zwykłym rowerze, niezależnie od wielkości posiadanego quada.

Zwykle nie patrzę zbyt często na ekran podczas jazdy, ale niektórzy kierowcy wspominali, że byli sfrustrowani faktem, że wyświetlacz zamontowany na kierownicy używa tylko trzech kolorów, co oznacza, że ​​dwa tryby toru są oznaczone tą samą zielenią, co utrudnia szybko rozpoznaj tryb. . W tym właśnie miejscu Bosch ma obecnie przewagę nad Shimano – montowany na górnej rurze wyświetlacz Bosch Performance Drive lepiej radzi sobie z wyraźnym wskazaniem trybu i pozostałego poziomu naładowania akumulatora.

READ  Amazon zamyka północno-zachodnią stację dostawczą w mieście – Winnipeg Free Press

Ta początkowa przejażdżka zakończyła się długością 27 mil i przewyższeniem wynoszącym 3800 metrów w pionie. Jak zawsze, żywotność baterii będzie się różnić w zależności od wagi rowerzysty i terenu, ale myślę, że jazda na wysokości około 4000 stóp w pionie i około 20 mil jazdy powinna być bardzo wykonalna w trybie Boost, a te liczby byłyby oczywiście wyższe w trybie Trail lub Eco.

leczyć

Jeśli chodzi o prowadzenie na wzniesieniach, Moterra SL była łatwa w prowadzeniu, a zbyt luźny kąt główki ramy nie stwarzał problemów. Wspinaczka nie była nieprzyzwoicie trudna, więc nie mogłem maksymalnie wykorzystać możliwości roweru, ale było wiele mocnych ciosów, które zadałem z łatwością, i było kilka przeszkód, których z pewnością bym nie miał było to możliwe w lekkim rowerze eMTB. Naprawdę miło jest mieć dodatkowe 25 Nm momentu obrotowego. Miałem kilka momentów pedałowania w porównaniu z momentami granitu i myślę, że korba 160 mm zamiast 165 mm byłaby lepszym wyborem ze względu na tę specyfikację. Wybrałbym również dropper 200 mm zamiast 170 w większych rozmiarach, aby mieć więcej miejsca na ruchy podczas zjazdów.

Na zjazdach Moterra SL sprawdza się sama i tutaj naprawdę przypomina rower enduro – w powietrzu dużo łatwiej jest lecieć niż na tych ważących ponad 50 funtów maszynach, a w tle jest przyjemny mak obsługiwanie.

Szczególnie jeden tor był wypełniony kilkoma szybkimi zakrętami z rzędu – ktokolwiek go zbudował, wiedział, jak zbudować wargi o przyzwoitym kształcie, ale najwyraźniej nigdy nie był w stanie wykonać żadnych lądowań. Ta Motera znosiła te płaskie lądowania ze spokojem, pozbawiona jakichkolwiek wgnieceń. Zawieszenie sprawowało się również dobrze na większych odcinkach toru, zapewniając dobre połączenie wsparcia i przyczepności.

Pomysł w pełni zasilanego eMTB, który nie waży tyle, co lodówka, jest bardzo atrakcyjny. Jeździłem na wielu lekkich oponach dostępnych na rynku i w większości mnie nie zachwyciły. Łatwiejsze prowadzenie to zaleta, ale zasięg nigdy nie wydaje się wystarczający, a brak trybu doładowania, który faktycznie zwiększa, zwykle powoduje, że zastanawiam się, dlaczego nie kupię naprawdę fajnego roweru bez silnika i nie zaoszczędzę tysięcy dolarów na prowadzeniu.

Ostatecznym celem wydaje się e-MTB o pełnym zasięgu i mocy przy rozsądnej wadze, a Moterra SL jest doskonałym przykładem tego, co jest możliwe. Jest to potencjalnie rzut oka na przyszłość rowerów elektrycznych. Wyobraźcie sobie tylko, jak wszystko będzie wyglądać za pięć lat, zwłaszcza że technologia akumulatorów stale się poprawia.



Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *