Polska wyprzedziła Stany Zjednoczone jako drugi co do wielkości producent akumulatorów litowo-jonowych na świecie

Polska wyprzedziła Stany Zjednoczone jako drugi co do wielkości producent akumulatorów litowo-jonowych na świecie

Po ciągłych inwestycjach w produkcję akumulatorów litowo-jonowych, zdolności produkcyjne Polski wzrosną do 73 GWh w 2022 roku, wyprzedzając Stany Zjednoczone i stając się drugim co do wielkości na świecie po Chinach.

Polska dysponuje obecnie 6 proc. światowych mocy produkcyjnych, w porównaniu z 14 proc. dla wszystkich krajów europejskich, odnotowuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w opublikowanym w tym tygodniu raporcie na podstawie danych BloombergNEF. Są jednak za Chinami z 77% globalnych mocy produkcyjnych.

Źródło: Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowychPolskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Jednak przy ostrej konkurencji w sektorze PSPA ostrzega, że ​​Polska może spaść na szóste miejsce w światowej produkcji do 2027 r., ponieważ inne kraje inwestują w produkcję akumulatora litowo-jonowego, który zasila pojazdy elektryczne.

Jednak ostatnie lata pokazały, że wzrost tego sektora w Polsce jest silny. Wartość eksportu w sektorze baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat, z około 1 miliarda złotych (0,21 miliarda euro) w 2017 roku do 38,6 miliarda złotych (8,24 miliarda euro) w 2022 roku.

Oznacza to, że według danych GUS stanowi to 2,4% całego polskiego eksportu.

Źródło: Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowychPolskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Rozwój ten został osiągnięty dzięki dużym inwestycjom firm zagranicznych, które zdecydowały się otworzyć w Polsce fabryki skupione na bateriach czy elektromobilności.

W Polsce znajduje się obecnie największa w Europie fabryka akumulatorów samochodowych otwarta przez LG Energy Solutions w podwrocławskich Biskupicach Podgórnych oraz największa w Europie fabryka systemów magazynowania energii otwarta w Gdańsku przez szwedzkiego producenta akumulatorów Nordvold.

Koreański SK Nexilis i niemiecki Mercedes-Benz to kolejne czołowe firmy inwestujące w sektor akumulatorowy w Polsce. Polska jest także największym w Europie eksporterem autobusów elektrycznych.

Zakłady produkcyjne i firmy zaczęły otwierać centra technologiczne zajmujące się promowaniem elektromobilności w Polsce, a szwedzki producent samochodów Volvo ogłosił w zeszłym miesiącu nowe centrum technologiczne w Krakowie.

Zdaniem PSPA, potrzebne są działania w trzech obszarach w celu dalszego wzmocnienia potencjału sektora baterii w Polsce i regionie: zwiększenie krajowych mocy produkcyjnych w zakresie surowców potrzebnych do produkcji ogniw i komponentów baterii; Rozwój wykwalifikowanych zasobów ludzkich; i zwiększyć innowacyjność w łańcuchu dostaw.

READ  Oleksii z Polski zdobył nagrodę FIFA za najpiękniejszą bramkę roku

Sprawozdanie pokazuje jednak, że wzmocnienie europejskiego łańcucha wartości litu jest obecnie poważnym wyzwaniem.

Chociaż Europa posiada znaczne zasoby litu, „kilka komercyjnych operacji wydobywczych wciąż jest w przygotowaniu, m.in. w Czechach, Serbii i Rumunii” Agencja (PAP).

Według Państwowego Instytutu Geologicznego (PIG) ​​„nie ma szans na znalezienie” złóż litu w Polsce.

„Aby branża akumulatorowa mogła uruchomić nowe moce wydobywcze i przetwórcze surowców w Polsce, konieczne jest uproszczenie procedur administracyjnych” – powiedział Rajch.

„Ważne jest również wdrażanie zachęt promujących technologie ponownego wykorzystania i recyklingu baterii, tworząc zamknięty cykl produkcji, eksploatacji i utylizacji” – dodał.

Źródło głównego obrazu: Pakiet prasowy LG Energy Solutions

Henry Herrera

„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *