Śledczy pracują nad ustaleniem, kto w środę znajdował się na pokładzie nieszczęsnego samolotu, który rzekomo przewoził szefa Wagnera Jewgienija Prigożyna.
Śledczy pomyślnie przeszukali wrak prywatnego samolotu, który podobno przewoził rosyjskiego szefa najemników Jewgienija Prigożyna, który rozbił się w środę bez ocalałych, dwa miesiące po tym, jak poprowadził on bunt przeciwko naczelnemu dowództwu armii.
Oto 10 osób, w tym inne znane osobistości z grupy najemników Wagnera Prigożyna, które według rosyjskiej agencji lotniczej Rosawiacja znajdowały się na pokładzie odrzutowca Embraer Legacy 600:
Jewgienij Prigożin
Prigozi (62 l.) zyskał rozgłos po rosyjskiej inwazji na Ukrainę w 2022 r., kiedy jego bojownicy, w tym tysiące uwolnionych skazańców, poprowadzili przejęcie Bachmuta przez Rosję. Oskarżył rosyjskich dowódców wojskowych o niekompetencję, a nawet zdradę w kontynuowaniu wojny i w czerwcu poprowadził dwudniowe powstanie. Bunt został stłumiony dzięki porozumieniu, które między innymi wycofało stawiane mu zarzuty karne.
Dmitrij Utkin
Według Centrum Dossier i śledztwa Bellingcat Utkin, emerytowany oficer sił specjalnych, członek wywiadu wojskowego GRU i weteran rosyjskich wojen w Czeczenii, był odpowiedzialny za szkolenie dowodzenia i bojowe.
Przez długi czas uważano, że Utkin jest założycielem Wagnera, ale wielu analityków twierdzi, że była to zasłona dymna dla Prigożyna, który dopiero niedawno przyznał się do swojej roli przywódcy w grupie najemników.
Walery Czekałow
Czekałow był logistycznym geniuszem Wagnera. Lou Osborn, śledczy All Eyes on Wagner, powiedział, że jest wieloletnim pracownikiem Concord Holding – kolejnej firmy w Prigożynie – odpowiedzialnym za zarządzanie najemnikami, zabezpieczanie broni i zarządzanie firmami naftowymi, gazowymi i mineralnymi w Syrii i Afryce. Projekt skoncentrowany na grupie.
Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na Czikałowa ze względu na jego powiązania z Prigożynem. Według rosyjskich mediów do jego obowiązków należało organizowanie podróży przywódcy Wagnera.
Jewgienij Makarian
Według centrum akt Makarian walczył u boku Wagnera w 2018 r., kiedy został ranny w Syrii po tym, jak został poddany amerykańskim nalotom, w wyniku których zginęło dziesiątki bojowników Wagnera w tak zwanej bitwie pod Khasham.
Pozostał liderem grupy, choć niewiele wiadomo o jego dokładnej roli.
Siergiej Propostin
Jedna z nielicznych opublikowanych fotografii przedstawiała Probustina ubranego na czarno i w kapeluszu, towarzyszącego Prigożynowi w podróży po rosyjskich regionach po schwytaniu Bachmuta. Niewiele wiadomo o 44-latku.
Aleksander Totmin
Trzydziestoletni Totmin był jednym z nielicznych najemników tajnej Kompanii Wagnera, aktywnych w mediach społecznościowych, publikujących zdjęcia z różnych rosyjskich miast, w tym z Sankt Petersburga, gdzie mieszkał.
Mirotvorets powiedział, że Totmin służył w siłach Wagnera w Sudanie.
Aleksiej Lewszyn
Levshin był pierwszym pilotem rozbitego samolotu. Z ujawnionych danych wynika, że pracował jako pilot przez co najmniej 20 lat. Jego krewni powiedzieli agencji prasowej Reuters, że rozpoczął działalność w branży lotnictwa komercyjnego „niecałe 10 lat temu”.
Nie można ustalić, jak długo Levshin pracował przy lotach Prigożyna. Jego krewni powiedzieli, że jego praca jest w rodzinie „tematem tabu”.
Rustam Karimow
Karimow był drugim pilotem samolotu i najmłodszą ofiarą w wieku 29 lat.
Ojciec Karimowa powiedział rosyjskim mediom, że trzy miesiące temu dostał pracę w linii lotniczej obsługującej loty Prigożyna. Karimow pracował wcześniej dla S7, dużej rosyjskiej linii lotniczej.
Krystyna Raspopowa
Według niektórych źródeł 39-latka, znana również jako Jadrivska, była stewardem.
Nikołaj Matusow
Według bazy danych Wagner Fighters Database, jego także skierowano do Matosevicia. Nie są znane żadne szczegóły na jego temat.
„Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży.”