Ekonomiści reagują na „wybuchowe” dane o sprzedaży detalicznej

Ekonomiści reagują na „wybuchowe” dane o sprzedaży detalicznej

Sprzedaż detaliczna w Kanadzie wzrosła we wrześniu i październiku, ale ekonomiści ostrzegają, że podstawowe liczby nie są tak mocne, jak mogłoby się wydawać.

Urząd Statistics Canada podał w piątek, że sprzedaż detaliczna wzrosła we wrześniu o 0,6 procent, podczas gdy wstępne szacunki przewidywały wzrost o 0,8 procent w październiku, co znacznie przekroczyło oczekiwania ekonomistów i stanowiłoby największy skok od kwietnia.

„To ogromna liczba” – powiedział w piątek BNN Bloomberg w wywiadzie telewizyjnym Craig Alexander, prezes Alexander Economic Views. „Jeśli obliczymy roczny wzrost o 0,8 procent lub wzrost o 0,6 procent, to są to naprawdę mocne liczby i bardzo zaskakujące, biorąc pod uwagę to, co widzieliśmy na przykład w zakresie odczytów zaufania konsumentów”.

Charles St. Arnaud, główny ekonomista Alberta Central i były ekonomista Bank of Canada, powiedział, że podstawowe liczby są bardziej zgodne z oczekiwaniami.

„Kiedy patrzymy na nagłówek, było to pewne zaskoczenie, ponieważ rynek już spodziewał się płaskiego odczytu” – powiedział. „Kiedy przyjrzeć się szczegółom, wszystko jest w miarę zgodne z naszymi oczekiwaniami. Spodziewałem się, że zobaczymy siłę wśród dealerów samochodów i części i to właśnie widzieliśmy.

Dealerzy samochodów i części odnotowali we wrześniu wzrost o 1,5 procent, podczas gdy sprzedaż detaliczna z wyłączeniem samochodów wzrosła zaledwie o 0,2 procent.

Patrząc na podstawową sprzedaż detaliczną, która nie obejmuje dealerów benzyny i samochodów, sprzedaż spadła we wrześniu o 0,3 procent, ponieważ sprzedaż artykułów sportowych i alkoholu spadła, wskazując na niższe wydatki uznaniowe.

Zdaniem Aleksandra podstawowe dane liczbowe dotyczące handlu detalicznego wskazują na pewną słabość gospodarki.

„To pozbawia tę liczbę blasku” – stwierdził. „Kiedy pomyślisz o ogólnym obrazie i chęci konsumentów do wyjścia i wydawania pieniędzy, jeśli większość sprzedaży dotyczy jednego obszaru, np. samochodów lub benzyny, gdy je odrzucisz, jeśli podstawowy obraz jest słabszy, to daje lepszy pogląd na to, jak zachowuje się konsument.

READ  „Wstydliwe”: reakcja polityków na Taita Nie wykluczają nagród

Tymczasem Saint-Arnaud stwierdził, że wyniki sprzedaży nakazują mu „bardzo ostrożność” w okresie świątecznych zakupów.

„Nie ma tu zasadniczej siły. Jeśli usuniemy dealerów samochodów i benzyny, faktycznie zaobserwujemy spadek podstawowej sprzedaży detalicznej i tak będzie – stosunkowo słabo – od jakiegoś czasu” – stwierdził.

Dane z początku października prawdopodobnie się nie powtórzą, stwierdziła w oświadczeniu Catherine Goudge, dyrektor i główna ekonomistka w CIBC Capital Markets.

„Wstępne szacunki na październik przewidują wzrost nominalnej sprzedaży o 0,8 procent, co prawdopodobnie stanowi jedynie tymczasowe wytchnienie, biorąc pod uwagę wyższą stopę bezrobocia, jaką obserwujemy, w połączeniu z wpływem odnowień kredytów hipotecznych na wyższe stopy procentowe” – stwierdziła.

To za mało, żeby wpłynąć na Bank of Canada

Obaj ekonomiści stwierdzili, że główne liczby, choć zaskakujące, nie powinny zmienić planów Banku Kanady w zakresie walki z inflacją.

„Dwa dobre raporty o sprzedaży detalicznej mogą nie wystarczyć, aby skłonić Bank of Canada do ponownego przemyślenia swojego stanowiska w sprawie polityki pieniężnej” – powiedział Alexander. „Nadal uważam, że tło jest takie, że kanadyjska gospodarka zmierza w stronę skromniejszego wzrostu, ale nie można wykorzystywać siły, jaką dają nagłówki liczbowe”.

Saint-Arnaud powiedział, że dane dotyczące sprzedaży pokazują, że Bank of Canada prawdopodobnie skończył z podnoszeniem stóp procentowych „w dającej się przewidzieć przyszłości”.

„Nadal istnieją pewne obawy i nadal istnieje powszechna presja inflacyjna, ale ona słabnie” – stwierdził.

„Następne sześć miesięcy może być w rzeczywistości najbardziej krytycznym okresem dla perspektyw, ponieważ prawdziwym pytaniem jest, jak duży wpływ spowolnienie będzie miało na rynek pracy”.

Z plikami z Bloomberg News

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *