Dla rafinerii, teraz jest lato dla zawartości destylatów

Dla rafinerii, teraz jest lato dla zawartości destylatów

(Reuters) – Rafinerie planują spędzić lato zwiększając produkcję paliwa do silników odrzutowych i oleju napędowego zamiast benzyny, powiedzieli dealerzy i analitycy, preferując historycznie mniej opłacalne części beczki niż bardziej opłacalne.

Jest to niezwykłe i odzwierciedla odwróconą naturę światowych rynków ropy. Rafinacja ropy naftowej na olej napędowy lub paliwo do silników odrzutowych jest obecnie bardziej opłacalna niż produkcja benzyny ze względu na presję na zapasy w Europie w następstwie sankcji wobec Rosji.

Zazwyczaj rafinerie w USA zwiększają produkcję benzyny wiosną i latem, aby zaspokoić zapotrzebowanie w sezonie jazdy, podczas gdy rentowność destylatów, takich jak olej napędowy lub samoloty odrzutowe, spada.

Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com

Jednak sankcje nałożone na Rosję w związku z wojną na Ukrainie, związane z pandemią przestoje rafinerii, które ograniczyły ich moce przerobowe oraz nieoczekiwany wzrost cen gazu ziemnego, zmniejszyły możliwości produkcji rafinerii paliw, zwłaszcza w Europie, które opierają się na oleju napędowym. Podstawowe paliwo silnika.

Amerykańskie rafinerie zwiększą produkcję paliwa lotniczego po podwyżkach cen

W ciągu ostatnich dwóch tygodni eksport destylatów wynosił średnio ponad 1,6 miliona baryłek dziennie, najwięcej od połowy 2019 r., według danych US Energy Information Administration.

„Stany Zjednoczone działają teraz jak baryłka ostatniej szansy dla Atlantyckiego basenu, który stara się znaleźć alternatywę dla ropy naftowej i rosyjskich produktów naftowych ostracyzmowanych” – napisali analitycy Citi w środowym komunikacie.

Zwiększyło to zyski amerykańskich rafinerii z destylatów. Marża zysku z destylatu wynosi obecnie 60 USD za baryłkę, a marża z produkcji benzyny wynosi 34 USD. W ciągu ostatnich 10 lat średnia dla tej pory roku dla destylatów i benzyny wyniosła odpowiednio 26,24 USD i 27,48 USD. (graficzny: marże rafineryjne)

„Rafinerie w USA mogą mieć niewielką motywację do przejścia na wyższą wydajność niż benzyna, ponieważ różnica między RBOB a olejem opałowym pozostaje duża” – napisał Citi.

READ  Grupy Chinatown z Vancouver popierają kontrowersyjny plan rozwoju
Przeciętnie bardziej opłaca się rafinować benzynę w kolejnych miesiącach sezonu jazdy — ale nie w tym roku, ponieważ pęknięcia oleju opałowego (wskaźnik marż zysku na oleju napędowym i innych produktach) rosną.

Błędy w całym kraju

Nawet przy wyższym popycie na eksport nie wszystkie części Stanów Zjednoczonych widzą takie same korzyści.

Rafinerie Gulf Coast, które odpowiadają za prawie 45% zdolności rafineryjnych kraju, działają na poziomie 94%, według danych Energy Information Administration.

Jednak popyt na Środkowym Zachodzie ze strony lokalnych rolników był słaby ze względu na niezwykle zimną pogodę, która opóźniła sezon wegetacyjny. Według danych USDA, od niedzieli sadzenie jest ukończone w 4%, poniżej pięcioletniej średniej wynoszącej 6%.

„To niedopasowany rynek, ponieważ gdzie indziej na świecie potrzebujemy dużo baryłek oleju napędowego i mamy wiele baryłek we własnym zakresie, co obniża ceny fizyczne”, powiedział jeden z brokerów produktów.

Zapasy destylatów ze Środkowego Zachodu, znane również jako PADD 2, są tylko o 0,4% niższe niż rok temu, mimo że zapasy destylatów w całym kraju osiągnęły w tym tygodniu najniższy poziom od maja 2008 roku. Niskosiarkowy olej napędowy w Chicago sprzedawał we wtorek o 21,5 centa za galon mniej niż kontrakty terminowe na olej napędowy. W zeszłym roku o tej porze było to od 5 do 8 centów powyżej tej normy.

Rafinerie zwiększyły również produkcję paliwa do silników odrzutowych, ponieważ podróże lotnicze podniosły się po długiej recesji spowodowanej pandemią.

Ceny paliwa do silników odrzutowych w USA wzrosły do ​​ponad 100 USD za baryłkę powyżej ropy Brent na początku kwietnia

Na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych, gdzie znajdują się jedne z najbardziej ruchliwych lotnisk na świecie, paliwo lotnicze kosztowało ponad 100 dolarów za baryłkę powyżej kontraktów terminowych na ropę Brent, gdy akcje osiągnęły minimum od 32 lat.

Zrównoważenie rynku zależy od popytu. Rosnące ceny oleju napędowego i benzyny zaczęły zmniejszać konsumpcję w USA, a popyt na oba rodzaje spadł ostatnio poniżej średniej pięcioletniej – ale niewiele.

(Raportowanie Laury Sanicola) Montaż przez Leslie Adler

Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *