Demonstranci klimatyczni rzucali w niedzielę tłuczonymi ziemniakami w obraz Claude’a Moneta w niemieckim muzeum protestującym przeciwko wydobyciu paliw kopalnych, ale nie zaszkodzili dziełu sztuki.
Dwóch aktywistów z grupy Last Generation, która wezwała niemiecki rząd do podjęcia drastycznych kroków w celu ochrony klimatu i zaprzestania używania paliw kopalnych, podeszło do „Les Meules” Moneta w Muzeum Barberini w Poczdamie i obrzuciło obraz grubą substancją i jego złoto. rama.
Grupa potwierdziła później za pośrednictwem posta na Twitterze, że mieszanką były tłuczone ziemniaki. Dwóch aktywistów, ubranych w pomarańczowe, odblaskowe kurtki, również przykleiło się do ściany pod obrazem.
„Jeśli trzeba będzie rysować – z #MashedPotatoes lub #TomatoSoup – aby społeczeństwo pamiętało, że cykl paliw kopalnych zabija nas wszystkich: wtedy damy Ci #MashedPotatoes na talerzu!” Grupa napisała na Twitterze wideo z incydentu.
Niemiecka agencja informacyjna (dpa) poinformowała, że w wypadku uczestniczyły cztery osoby.
Muzeum Barberini powiedział później w niedzielę, że ponieważ obraz był zamknięty w szkle, tłuczone ziemniaki nie zaszkodziły. Oczekuje się, że obraz, który jest częścią serii „Siana” Moneta, powróci na wystawę w środę.
„Chociaż rozumiem pilną troskę aktywistów w obliczu katastrofy klimatycznej, jestem zszokowany środkami, za pomocą których próbują zwiększyć swoje żądania” – powiedział w oświadczeniu dyrektor muzeum Ortrud Westheider.
Policja poinformowała dpa, że zareagowała na incydent, ale żadne dodatkowe informacje nie były od razu dostępne na temat aresztowań ani zarzutów.
Obraz Moneta jest najnowszym dziełem sztuki w muzeum działającym na rzecz klimatu, którego celem jest zwrócenie uwagi na globalne ocieplenie.
Brytyjska grupa Just Stop Oil wrzuciła zupę pomidorową na wystawę Vincenta van Gogha „Słoneczniki” w National Gallery w Londynie na początku tego miesiąca.
Aktywiści Just Stop Oil umieścili się również w ramie wczesnej kopii „Ostatniej wieczerzy” Leonarda da Vinci w Royal Academy of Art w Londynie oraz „The Hay Wain” Johna Constable’a w Galerii Narodowej.
„Gracz. Introwertyk. Rozwiązujący problemy. Twórca. Myśliciel. Przez całe życie ewangelista żywności. Orędownik alkoholu.”