Ceny gazu: kiedy popyt na „zniszczenie” może złagodzić?

Ceny gazu: kiedy popyt na „zniszczenie” może złagodzić?

Calgary –

Znane jest powiedzenie, że „lekarstwem na wysokie ceny są wysokie ceny”, ale jeśli chodzi o benzynę, niekoniecznie musi tak być.

Eksperci wariują, kiedy, a nawet czy, kierowcy mogą zobaczyć „znaczne zniszczenie popytu” – termin ekonomiczny odnoszący się do utrzymującego się niskiego popytu na produkt z powodu zbyt wysokich cen – na dystrybutorach.

Teoretycznie osiągnięcie niemożliwej do utrzymania ceny byłoby punktem zwrotnym i ostatecznie doprowadziłoby do niższych cen paliwa, ostatecznie przynosząc kierowcom pewną ulgę. Ale analitycy twierdzą, że jeszcze nas tam nie ma, mimo że ceny gazu oscylują wokół rekordowych poziomów.

„Kanadyjskie ceny gazu są na rekordowym poziomie, skorygowanym o inflację. Ale nadal jestem zdumiony wysokim poziomem popytu, który obserwujemy” – powiedział Patrick de Haan, szef analizy ropy naftowej w serwisie śledzącym ceny paliw GasBuddy.com.

Ceny benzyny wzrosły od lutego, ponieważ rosyjska inwazja na Ukrainę wstrząsnęła międzynarodowymi rynkami energetycznymi.

W czwartek średnia krajowa cena detaliczna przy dystrybutorze w Kanadzie wyniosła 208,5 centa za litr, o 76 centów więcej niż ubiegłoroczna średnia 132,2 centa za litr. Według GasBuddy 12 czerwca kraj pobił rekord wszech czasów 210,8 centów za litr.

Chociaż Kanada nie ma dobrych statystyk dotyczących zużycia paliwa przez konsumentów, De Haan powiedział, że zakupy benzyny są prawdopodobnie porównywalne z USA, gdzie dane federalne pokazują, że popyt na benzynę spadł tylko o około 5 do 10 procent od czasu, gdy ceny zaczęły rosnąć. wcześniej w tym roku. .

To zaskakująco mało, powiedział, ale prawdopodobnie ma to coś wspólnego ze zniesieniem ograniczeń COVID-19.

„Spodziewałem się większego spadku popytu (w Kanadzie) po 2 dolary za litr” – powiedział de Haan. „Ale myślę, że wielu Kanadyjczyków, podobnie jak ich amerykańscy koledzy, chciałoby się wydostać. Myślę też, że jest więcej kanadyjskich firm, które wracają do fizycznych biur i może to być powód, dla którego nie widzimy rzeczy znacznie spaść.”

READ  Oto najgorsze „hotele duchów” w Toronto

De Haan dodał, że uważa, że ​​ceny mogą wynieść 2,25 lub 2,50 dolara za litr za litr paliwa bezołowiowego – co jest mało prawdopodobne, ale może się zdarzyć, jeśli klęska żywiołowa lub zdarzenie pogodowe zniszczy tego lata dużą rafinerię w Ameryce Północnej – aby ruszyć „wykładniczo”. Poziomy niszczenia popytu. Olej napędowy osiągnął ostatnio najwyższy poziom około 2,50 USD za litr.

Każde zniszczenie popytu, które nastąpi w tym momencie, prawdopodobnie będzie niewielkie, powiedział Ian Jack, wiceprezes do spraw publicznych Kanadyjskiego Stowarzyszenia Samochodowego. Zauważył, że dla wielu Kanadyjczyków, zwłaszcza w małych miastach i na obszarach wiejskich, jazda samochodem jest jedynym sposobem dotarcia do pracy.

„Ludzie, którzy jeżdżą, generalnie nie mogą po prostu przestać jeździć. Tak więc naprawdę widzimy, że (podwyżka cen) wpływa tylko na popyt na marżę”, powiedział.

Podczas gdy niewielka liczba Kanadyjczyków może zmienić swoje plany na letnie wakacje z powodu wyższych cen gazu, Jack powiedział, że wielu zawahałoby się, gdyby spędzili ostatnie dwa lata w domu z powodu COVID-19.

„Ceny paliwa lotniczego i biletów lotniczych również wzrosły” – powiedział. „Oznacza to, że jeśli szukasz letnich wakacji, nie wiem, czy decyzja o rezygnacji z prowadzenia samochodu i skorzystania z samolotu może cię uratować. jakiekolwiek pieniądze.” .

Jednak Vijay Muralidaran, dyrektor zarządzający R CUBE Economic Consulting w Calgary, jest mniej przekonany, że konsumenci mogą utrzymać obecne wysokie ceny przez długi czas. W rzeczywistości uważa się, że niszczenie wielkiego popytu już ma miejsce.

„W mojej analizie, gdy średnia cena przekracza 1,80 USD i utrzymuje się na tym poziomie przez jakiś czas, następuje destrukcja popytu.W Kanadzie już się to dzieje.

Muralidaran powiedział, że powodem, dla którego ceny pomp w tym kraju nie odzwierciedlają jeszcze spadku popytu, jest to, że popyt na amerykańskich kierowców jest nadal bardzo wysoki. Ponieważ rafinerie paliw w Ameryce Północnej mają możliwość sprzedaży na rynkach kanadyjskim lub amerykańskim, tak długo, jak popyt na południe od granicy utrzymuje się na wysokim poziomie, ceny paliw w tym kraju pozostaną wysokie.

READ  Ekspert ds. chorób zakaźnych twierdzi, że BC musi być bardziej przejrzysty, gdy przebijają się przypadki COVID-19

Rzeczywiście, wyniki gospodarki amerykańskiej są „największym wskaźnikiem”, na który należy zwrócić uwagę, obserwując wczesne oznaki spadku popytu na ceny benzyny, powiedział Muralidaran.

Jak dotąd, powiedział, realne dochody dostępne do wydawania w Stanach Zjednoczonych pozostają wysokie, ale inflacja i niedawne podwyżki stóp procentowych przez Rezerwę Federalną sprawiają, że jest prawdopodobne, że siła nabywcza konsumentów w tym kraju jest na skraju załamania.

„Dochód realny nie rośnie tak szybko, jak inflacja, (więc) zobaczysz pewnego rodzaju spadek popytu” – powiedział. „Oczekuję, że pod koniec lipca, na początku sierpnia zobaczymy pewnego rodzaju odroczenie cen (benzyny)”.


Ten raport został po raz pierwszy opublikowany przez The Canadian Press 17 czerwca 2022 r.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *