Astronomiczne zdjęcie dnia NASA, 15 czerwca 2023 r.: Kulista gromada gwiazd M15 uchwycona przez Hubble’a

W ciągu ostatnich kilku miesięcy widzieliśmy wiele niesamowitych zdjęć ciał niebieskich w ramach Astronomicznego zdjęcia dnia NASA, które jest publikowane codziennie i przedstawia astrofotografów z całego świata. Niektóre z nich obejmują ujęcia fantastycznych ciał niebieskich udokumentowane przez Charlesa Messiera. Francuski astronom zbadał te obiekty i skatalogował je w Catalog des Nébuleuses et des Amas d’Étoiles, a katalog ten znany jest dziś jako Messier Objects i zawiera 110 obiektów.

NASA dzisiaj Astronomiczne zdjęcie dnia To zapierające dech w piersiach zdjęcie M15, kulistej gromady gwiazd znajdującej się w odległości około 33 600 lat świetlnych, w gwiazdozbiorze Pegaza. Według NASA, Messier 15 jest jednym z najgęstszych regionów, jakie kiedykolwiek odkryto, z gorącymi niebieskimi gwiazdami i chłodniejszymi pomarańczowymi gwiazdami, które są bardziej skoncentrowane w kierunku jej jasnego jądra. Została odkryta przez włoskiego astronoma Jean-Dominique Maraldi w 1746 roku i włączona do katalogu Charlesa Messiera w 1764 roku.

Messier 15 zawiera ponad 100 000 gwiazd i szacuje się, że ma ponad 12,5 miliarda lat, co czyni ją jedną z najstarszych znanych gromad kulistych gwiazd.

Przeczytaj także: Szukasz smartfona? Aby sprawdzić wyszukiwarkę mobilną

Technologia użyta do wykonania zdjęcia

To wspaniałe zdjęcie zostało zrobione przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a, który jest obsługiwany przez NASA we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną. Hubble dysponuje zaawansowanymi instrumentami optycznymi, takimi jak Advanced Camera for Surveys i Wide Field Camera 3. Zaawansowana kamera do przeglądów (ACS) została zaprojektowana przede wszystkim do skanowania dużych obszarów nieba w zakresie widzialnym i podczerwonym 10 razy wydajniej niż poprzedni, premierowy Hubble kamera.

NASA opis obrazu

Messier 15 to ogromny rój ponad 100 000 gwiazd. Licząca 13 miliardów lat pozostałość po wczesnych latach formowania się naszej galaktyki, jest jedną z około 170 kulistych gromad gwiazd wciąż wędrujących w halo Drogi Mlecznej. M15 znajduje się w centrum ostrego, ponownie przetworzonego zdjęcia z Hubble’a, około 35 000 lat świetlnych stąd, w konstelacji Pegaza. Ma około 200 lat świetlnych średnicy, ale ponad połowa jej gwiazd to zwarte centrum o średnicy około 10 lat świetlnych, co czyni ją jedną z najgęstszych znanych gromad gwiazd. Oparte na Hubble’u pomiary prędkości przyspieszania gwiazd centralnych M15 są dowodem na istnienie supermasywnej czarnej dziury w centrum gęstej gromady. Wiadomo również, że M15 zawiera mgławicę planetarną. Nazywana Pease 1 (znana również jako PN Ps 1), jest widoczna na tym zdjęciu jako mała niebieska kropka poniżej i na prawo od środka.

READ  Pszczoły podążają za liniowymi punktami orientacyjnymi, aby znaleźć drogę do domu, tak jak pierwsi piloci