W 2022 roku MAXIMA GRUPĖ kontynuuje ekspansję w Polsce






Maxima Grubi, UAPObsługuje sieci handlowe „Maxima”. W krajach bałtyckichStokrodka„W Polsce, „T-MArket” w Bułgarii, jak również Ty– Biznes sklepBarbory Działa w krajach bałtyckich iw Polsce, deklaruje The Czestalony Wyniki finansowe Do 2022 r.

Według Agnė Voverė, CEO MAXIMA GRUPĖ, nawet w niestabilnym otoczeniu gospodarczym w 2022 r. grupa koncentrowała się na ekspansji i wykazała stabilność finansową. W porównaniu do 2021 roku przychody Grupy wzrosły o 14,9% do 5 153,7 mln euro. Skonsolidowana EBITDA (zysk przed wynikiem finansowym, podatek dochodowy, amortyzacja) wyniosła 368,9 mln EUR i była wyższa o 2,6 mln EUR w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost przychodów o 28,3% odnotowano w Polsce, gdzie Grupa rozwija się nieprzerwanie od 4 lat. Wzrost przychodów w krajach bałtyckich był o 9,8% wyższy niż przed rokiem. Jednak przychody grupy rosły wolniej niż inflacja na wszystkich rynkach z wyjątkiem Polski i Bułgarii, a rentowność grupy spadła w 2022 r., a marża EBITDA spadła o 1 procent do 7,2% przychodów. Niższa rentowność wynikała z wyższych cen energii oraz wyższych kosztów własnych sprzedaży.

MAXIMA GRUPĖ przyciąga inwestorów pomimo geopolitycznych napięć i niepewności w regionie. W połowie 2022 roku MAXIMA GRUPĖ była jedną z pierwszych firm, które pomyślnie przeprowadziły emisję euroobligacji o wartości 240 mln EUR w Europie Środkowo-Wschodniej. Dźwignia finansowa Grupy pozostała stabilna, ze skonsolidowanym wskaźnikiem zadłużenia netto do EBITDA na koniec 2022 roku na poziomie 2,6.

Łączne inwestycje Grupy w rozbudowę i renowację sklepów w 2022 roku to 116 mln euro – o 7,2% więcej niż w 2021 roku. Głównymi krajami ekspansji są Polska i Bułgaria, gdzie do sieci dołączyło 110 sklepów w Polsce i 14 dodatkowych sklepów. Bułgaria. MAXIMA GRUPĖ inwestuje również w rozwój e-commerce w Polsce, gdzie do 2022 roku całkowite przychody Barbora i liczba zamówień mają się potroić.

READ  Kaczyński mówi, że Niemcy i Rosja stoją teraz za partiami opozycji w dążeniu do przejęcia władzy

Sklepy w krajach bałtyckich przejdą proces standaryzacji, który rozpocznie się w 2021 roku i potrwa do 2022 roku. Celem grupy jest usprawnienie procesu dostawy, oszczędność czasu personelu i zapewnienie konsumentom lepszych doświadczeń zakupowych. W krajach bałtyckich standaryzowano już 278 sklepów Maxima, z czego 166 zostanie przeprojektowanych w 2022 roku. Celem grupy jest oferowanie przystępnych cen na wszystkich rynkach działania, stąd też grupa stale zwiększa udział marek własnych w asortymencie. W porównaniu do 2021 roku łączna sprzedaż marek własnych wzrosła w 2022 roku o prawie 24%, podczas gdy w Polsce wzrosła 1,6-krotnie.

Spółki grupy koncentrowały się na zarządzaniu wpływem dodatkowych kosztów operacyjnych w związku ze wzrostem inflacji i cenami energii elektrycznej, dokonały przeglądu swoich procesów wewnętrznych i obniżyły koszty operacyjne. Pomimo dołączenia do sieci dodatkowych 124 sklepów, łączne zużycie energii w grupie zmniejszyło się o 4,2% w stosunku do 2021 roku. Ciągła instalacja oświetlenia LED oraz konsekwentne korzystanie z urządzeń klimatyzacyjnych i chłodniczych pomogło zaoszczędzić energię elektryczną. Do końca 2022 roku technologie LED zostały zainstalowane w 1224 z 1534 sklepów zarządzanych przez grupę.

„W ubiegłym roku spółki zarządzane przez MAXIMA GRUPĖ koncentrowały się na zwiększeniu wydajności i kosztów zarządzania. Inteligentne rozwiązania i zwiększona efektywność procesów biznesowych umożliwiły nam ciągły rozwój w celu dostosowania się do wyzwań. Skonsolidowane wyniki odzwierciedlają odporność grupy i zdolność do pracy w trudnych sytuacjach. – Taka jest kultura organizacyjna międzynarodowej grupy i jest to zasługa wysiłków. W 2022 r. położono podwaliny pod długoterminowe zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz grupy” – mówi Agni Vovere, dyrektor generalny MAXIMA GRUPĖ.

MAXIMA GRUPĖ wyznaczyła długoterminowe, oparte na nauce cele łagodzenia zmiany klimatu i zweryfikuje je w ramach inicjatywy Science-Based Targets Initiative. Do 2030 roku grupa planuje ograniczyć bezpośrednie emisje gazów cieplarnianych (GHG) o 42%. Cele koncentrują się również na naszych dostawcach i wymagają, aby co najmniej 67% naszych dostawców (mierzone pod względem emisji gazów cieplarnianych) wyznaczyło cele redukcji emisji.

READ  Remis Mistrzostw Świata 2022: Hiszpania, Niemcy w grupie E; W grupie C Argentyna dołączyła do Polski i Meksyku

Spółki zarządzane przez MAXIMA GRUPĖ współpracują z partnerami społecznymi i organizacjami pozarządowymi, wspierając projekty i działania społeczne. W 2022 roku spółki Grupy przeznaczyły 7 mln euro na różne projekty społeczne oraz darowizny dla banków żywności. W ubiegłym roku wsparcie grupy zostało skierowane do osób dotkniętych rosyjską okupacją Ukrainy, z których część została pracownikami spółek grupy. Do końca 2022 roku spółki grupy zatrudniały 933 osoby w operacjach na pięciu rynkach, które czasowo opuściły Ukrainę w związku z wojną.

Grupa stale inwestuje w tworzenie wysokiej jakości i bezpiecznego środowiska pracy oraz dobrego samopoczucia swoich pracowników. Powołana jest komisja, której zadaniem jest zapobieganie i zgłaszanie korupcji i nadużyć w miejscu pracy. Spółki MAXIMA GRUPĖ dążą również do zapewnienia wzajemnego szacunku, różnorodności i równości – każdy kraj zatrudnia ludzi z różnych narodowości i środowisk. Według stanu na 31 grudnia 2022 roku 47% wyższych stanowisk kierowniczych w Grupie zajmowały kobiety. W 2022 roku 38 256 pracowników Grupy w pięciu krajach otrzymało pakiet świadczeń dodatkowych w wysokości 80,6 mln EUR, co stanowi wzrost o 8% w całkowitym funduszu wynagrodzeń.

UAB „Vilniaus prekyba”, jedyny akcjonariusz MAXIMA GRUPĖ, UAB, zatwierdziła skonsolidowane sprawozdanie finansowe spółki i grupy za rok 2022 oraz podpisała plan podziału zysku, zgodnie z którym zgodnie z polityką wypłaty dywidendy 70 mln EUR zostało przeznaczone na wypłatę dywidendy dla Wilna Prekyba.

Dodatkowe informacje

MAXIMA GRUPĖ prowadzi MAXIMA (w krajach bałtyckich), STOKROTKA (w Polsce), T-MARKET (w Bułgarii) oraz BARBORA, internetowy sklep spożywczy działający w krajach bałtyckich iw Polsce.

MAXIMA GRUPĖ jest częścią grupy firm Vilniaus prekyba. Vilniaus prekyba, za pośrednictwem innych spółek zależnych, zarządza inwestycjami w sieci handlowe i apteczne oraz firmy deweloperskie i wynajmujące w krajach bałtyckich, Szwecji, Polsce i Bułgarii.

Więcej informacji:

Laurina Saltine
GRUPA MAXIMA, CFO
[email protected]

  • Skonsolidowany raport roczny MG 2022

Henry Herrera

„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *