Stany Zjednoczone domagają się wstrzymania umowy JetBlue dotyczącej Spirit, powołując się na szkody konsumenckie

Stany Zjednoczone domagają się wstrzymania umowy JetBlue dotyczącej Spirit, powołując się na szkody konsumenckie

WASHINGTON (Reuters) – Departament Sprawiedliwości USA złożył we wtorek pozew, aby zablokować JetBlue Airways Corp. miejsc, szkodząc milionom konsumentów na setkach dróg”.

Prokurator generalny Merrick Garland powiedział, że wewnętrzne dokumenty Spirit pokazują, że kiedy Spirit wchodzi na rynek, ceny spadają o 17%, podczas gdy wewnętrzne dokumenty JetBlue pokazują, że kiedy Spirit przestaje podróżować trasą, ceny rosną o 30%.

„Fuzja JetBlue i Spirit spowoduje wyższe ceny i mniejszy wybór dla dziesiątek milionów podróżnych, przy czym największy wpływ odczują ci, którzy polegają na tak zwanych ultra tanich liniach lotniczych” – powiedział Garland. Konferencja prasowa.

Akcje Spirit wzrosły o 3,8% we wtorek po południu do 16,98 USD po spadku poprzedniego dnia w oczekiwaniu na pozew. Akcje JetBlue spadły o 0,5% do 8,36 USD.

Najnowsze aktualizacje

Zobacz jeszcze 2 historie

„Uważamy, że DOJ źle zrozumiał prawo i nie zauważył, że ta fuzja stworzy taniego, wysokiej jakości krajowego konkurenta dla przewoźników Wielkiej Czwórki, którzy – dzięki fuzjom zatwierdzonym przez Departament Sprawiedliwości – kontrolują 80% rynku amerykańskiego ”- powiedział prezes JetBlue Robin Hayes we wtorkowym oświadczeniu.

„Stawka Departamentu Sprawiedliwości jest zbyt wysoka, aby uniemożliwić nam dostarczanie zespołów JetBlue do większej liczby klientów na większej liczbie rynków” – dodał.

Pozew jest ostatnią próbą administracji Bidena, by walczyć z większą konsolidacją w niektórych branżach.

„Firmy z każdej branży muszą teraz zrozumieć, że ten Departament Sprawiedliwości nie zawaha się egzekwować naszych przepisów antymonopolowych i chronić amerykańskich konsumentów” – powiedział Garland.

W 39-stronicowej skardze, złożonej w sądzie federalnym w Bostonie, stwierdzono, że fuzja „spowoduje bezpośrednie starcie dwóch blisko spokrewnionych i zaciekłych konkurentów”. Transakcja została opisana jako „najwyraźniej nielegalna”.

Departament Sprawiedliwości, do którego dołączyły Massachusetts, Nowy Jork i Waszyngton, powiedział, że JetBlue planuje usunąć od 10% do 15% miejsc z każdego samolotu Spirit.

„Mniej miejsc oznacza mniej pasażerów – i wyższe ceny dla tych, którzy wciąż mogą dostać się na samolot. Jest mało prawdopodobne, aby osoby podróżujące służbowo latały na koszt firmy, ale mogą sprawić, że podróże staną się niedostępne dla wielu zainteresowanych podróżnych. Za koszt podany w reklamacji.

JetBlue argumentował, że fuzja, która doprowadziłaby do powstania piątej co do wielkości amerykańskiej linii lotniczej z 9% udziałem w rynku, jest dobra dla konkurencji i pozwoli jej lepiej konkurować z większymi liniami lotniczymi.

We wtorek Departament Transportu powiedział, że w pełni popiera pozew i planuje odrzucić wniosek o zwolnienie, wymagający od departamentu zezwolenia przewoźnikom na prowadzenie działalności w ramach współwłasności przed żądanym przeniesieniem.

Sprawę rozpatrzy amerykański sędzia Leo Sorokin. Sorokin wysłuchał również pozwu Departamentu Sprawiedliwości, w którym rząd zwrócił się do sądu o zmuszenie JetBlue i American Airlines Group Inc (AAL.O) do rozwiązania ich Sojuszu Północno-Wschodniego. Firmy czekają na decyzję po ubiegłorocznym procesie.

Sorokin został nominowany przez ówczesnego prezydenta Baracka Obamę.

JetBlue wcześniej powiedział, że spodziewa się zamknąć umowę Spirit na początku 2024 roku, pozostawiając czas na spory sądowe, jeśli to konieczne.

JetBlue zwyciężył w wielomiesięcznej wojnie przetargowej na korzyść Spirit Airlines po tym, jak tani przewoźnik zaakceptował jego ofertę pod koniec lipca.

Od samego początku oczekiwano, że przejęcie Spirit przez JetBlue spotka się z trudną analizą antymonopolową, ponieważ cztery największe linie lotnicze — American Airlines i United Airlines (UAL.O), Delta Air Lines (DAL.N) i Southwest Airlines (LUV.N) — Kontrolowanie 80% rynku krajowego USA.

READ  Czym są WasteSharks i co robią w porcie w Toronto?

JetBlue i Spirit zaoferowały sprzedaż udziałów Spirit w Bostonie i Nowym Jorku, a także niektórych aktywów na Florydzie, aby złagodzić rządowe obawy antymonopolowe.

Prokurator generalny Florydy Ashley Moody w poniedziałek rozwiązał rządowe dochodzenie w sprawie umowy po tym, jak linie lotnicze zgodziły się zwiększyć przepustowość o co najmniej 50% na lotniskach Fort Lauderdale i Orlando, jeśli fuzja zostanie zakończona.

(Covering) Diane Bartz i David Shepherdson w Waszyngtonie Redakcja autorstwa Chrisa Sandersa i Matthew Lewisa

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *