Sąd unieważnia pierwszą w Polsce strefę czystego transportu

Sąd unieważnia pierwszą w Polsce strefę czystego transportu

Pierwsza próba wprowadzenia w Polsce „strefy czystego transportu”, w której miałyby obowiązywać starsze, bardziej zanieczyszczające środowisko samochody, została odrzucona przez sąd.

Plany wprowadzenia strefy zostały zatwierdzone w 2022 roku przez samorząd Krakowa, drugiego co do wielkości miasta w Polsce i najbardziej zanieczyszczonego powietrza w kraju. Oczekiwano, że rozwiązania te wejdą w życie w lipcu tego roku.

Decyzję tę zaskarżył jednak w zeszłym roku Łukasz Kmita, wojewoda małopolski, na terenie którego leży Kraków. Kmita, deputowany byłego rządu PiS, argumentował, że zakaz wjazdu starych samochodów stanowi „daleko idącą ingerencję w konstytucyjne prawa i wolności”.

W opublikowanym dzisiaj wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie przychylił się do argumentacji Kmity, że zakres geograficzny strefy nie został prawidłowo określony, a przyjęte przez radę rozporządzenie nie precyzowało, jak należy organizować w jej obrębie ruch. strefa.

W odpowiedzi na decyzję sądu wiceprezydent Andrzej Kulig powiedział nadawcy TVN, że przygotowana zostanie nowa uchwała w sprawie wprowadzenia strefy czystego transportu. Zaznaczył jednak, że nie stanie się to przed wiosennymi wyborami samorządowymi. Działania te mogłyby wejść w życie do 2025 r.

„Przygotujemy nową uchwałę, która usunie braki wskazane przez sąd” – zapowiedział Kulik. „Wynika to przede wszystkim z wystarczająco precyzyjnego określenia granic, ze szczególnym uwzględnieniem autostrad. Musimy zapewnić dostęp do miasta – np. park and ride – osobom spoza Krakowa”.

Po dojściu do władzy w zeszłym miesiącu nowego rządu, nowym wojewodą małopolskim mianowano Krzysztofa Klęczara. Powiedział jednak TVN, że ma „osobiste wątpliwości” co do idei strefy czystego transportu w Krakowie.

READ  Polscy i amerykańscy oficjele spotykają się w sprawie wojny na Ukrainie

„Po prostu wszyscy chcielibyśmy korzystać z niskoemisyjnych lub zeroemisyjnych środków transportu, ale w tej chwili nie możemy sobie na to pozwolić” – powiedział Glaser. „Naszym zadaniem jest zaspokajanie potrzeb zbiorowych i uważam, że małopolska nie jest gotowa na takie rozwiązanie”.

Jednak grupa o nazwie Federacja Lekarzy i Naukowców na rzecz Zdrowego Powietrza wezwała Radę Miasta Krakowa do utworzenia strefy czystego transportu. Wskazali na badania, które wykazały, że ograniczenie emisji gazów cieplarnianych pochodzących z ruchu miejskiego mogłoby uratować życie 295 osobom rocznie.


Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, utrzymywaną z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie moglibyśmy robić tego, co robimy.

Główny autor obrazu: Tomek Grostek / Usuń rozpryski

Henry Herrera

„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *