Czy jestem winien, jeśli mój samochód się zepsuje, gdy ona sama pojedzie po mnie z parkingu?

Moja Tesla Model 3 jest wyposażona w funkcję Smart Summon, która umożliwia samochodowi podjechanie w moją stronę z miejsca zaparkowania, gdy mnie w nim nie ma. Bałam się spróbować, ale syn mnie do tego namawia. Jeśli coś się zawiesi, kto jest odpowiedzialny – ja czy Tesla? Czy wzrosną stawki mojego ubezpieczenia? do kiedy? – Tede, Toronto

Obecnie to Ty ponosisz winę, jeśli Twój samochód w coś uderzy – nawet jeśli to Ty jesteś kierowcą.

Jeśli więc Twoja Tesla zderzy się z innym samochodem, gdy będziesz na nią czekać przy wejściu do centrum handlowego, możesz spodziewać się wyższych stawek ubezpieczenia przez lata – twierdzą eksperci ds. ubezpieczeń.

„Kolizje powstałe z winy kierowcy nigdy nie pozostawią w naszej pamięci trwałych śladów” – powiedział Adam Mitchell, dyrektor generalny Mitchell & Weil Insurance Brokerage Ltd. z siedzibą w Ontario, prowadzącej działalność pod nazwą Mitsch. „[Depending on the insurance company]Może to mieć wpływ na Twoją stawkę przez 20 lat.

Zróbmy kopię zapasową. Istnieje różnica pomiędzy podsumowaniem kierowców na poziomie prowincji, które zawiera informacje o wyrokach skazujących za wykroczenia drogowe, a stałym zapisem historii roszczeń ubezpieczeniowych.

Ogólnie rzecz biorąc, w prowincjach oferujących prywatne ubezpieczenie wyroki skazujące za wykroczenia drogowe pozostają w aktach przez określoną liczbę lat – w Ontario i większości innych prowincji – trzy lata – „a następnie znikają w eterze” – powiedział Mitchell.

W ciągu tych trzech lat wyroki skazujące mogą mieć wpływ na stawkę ubezpieczenia.

Ale Twoja firma ubezpieczeniowa zawsze będzie wiedzieć, że masz roszczenie z tytułu winy. To, jak długo będą cię karać, zależy od firmy, powiedział Mitchell. Niektóre z nich wymagają obecnie posiadania czystego rejestru jazdy przez 20 lat, aby uzyskać najlepszą zniżkę.

READ  Akcje mogą wkrótce ponownie przetestować historyczne maksima, ponieważ rynki reagują na potencjalną „zmieniającą tezę” ostateczną podwyżkę stóp Fed, mówi Fundstrat

Inteligentne przywołanie Niezbyt sprytne?

W Kanadzie nie można kupić samochodu autonomicznego. Można kupić samochody z półautonomicznymi funkcjami wspomagania kierowcy, ale nie mogą one same prowadzić niezawodnie i bezpiecznie. Nie powstrzymuje to jednak firm od używania nazw takich jak Autopilot i Pełna zdolność do samodzielnej jazdy (oba modele Tesla) do opisania tych funkcji.

Według SAE International, która ustala dobrowolne standardy inżynieryjne dla przemysłu motoryzacyjnego i lotniczego, istnieją Pięć poziomów zautomatyzowanej jazdy.

Przez pierwsze trzy poziomy kierowca musi siedzieć za kierownicą i być w każdej chwili gotowy do przejęcia kontroli. Obecnie w Kanadzie można kupić tylko samochody wyposażone w funkcje wspomagania kierowcy poziomu 1 lub 2. Obejmują one takie funkcje, jak adaptacyjny tempomat i asystent pasa ruchu. Kanadyjskie Biuro Ubezpieczeń stwierdziło, że kierowca nadal ma prawną kontrolę i jest odpowiedzialny za to, co robi pojazd, a także ponosi odpowiedzialność, jeśli systemy spowodują wypadek.

Samochody wyposażone w systemy poziomu 1 i 2 są dopuszczone do ruchu drogowego w każdym województwie. Jednak ogólnie rzecz biorąc, poziomy wyższe, na których samochód może jechać sam nawet przez krótki czas, bez konieczności monitorowania drogi, nie są już takie. Istnieją wyjątki w niektórych prowincjach, w tym w Ontario i Quebecu, jeśli należysz do nich Program demonstracyjny Dla pojazdów autonomicznych.

A co z Teslą Inteligentne przypomnienie? System twierdzi, że jest w stanie zamienić Twój samochód w parkingowego; Wykorzystuje GPS Twojego telefonu jako cel docelowy i kieruje się do Ciebie.

Jednak w większości prowincji, w tym w Kolumbii Brytyjskiej i Quebecu, można z niego korzystać wyłącznie na terenie prywatnym, nieużywanym przez społeczeństwo. Nie używaj go więc do wjazdu samochodu na parking centrum handlowego. W Ontario ustawa o ruchu drogowym nie ma zastosowania do własności prywatnej, w tym parkingów w centrach handlowych. Ministerstwo Transportu Ontario nie odpowiedziało natychmiast na pytania, czy jest to tam dozwolone.

READ  Tesla (TSLA) potyka się w środkowych Indiach, zamyka import samochodów z Shanghai Giga i pyta o zakup Twittera przez Muska

W kwietniu mężczyzna z Montrealu użył… Inteligentne przypomnienie na parkingu centrum handlowego, a jego samochód uderzył w bok samochodu zaparkowanego obok niego, powodując tysiące uszkodzeń obu samochodów. Zadzwonił do Tesli, a producent samochodów powiedział mu, że odpowiedzialny jest on i jego firma ubezpieczeniowa.

„W Quebecu umieszczanie na drogach publicznych pojazdu, którym można jeździć samodzielnie lub zdalnie bez kierowcy, jest nielegalne” – powiedział w e-mailu Nicolas Vigneault, rzecznik Ministerstwa Transportu Quebecu. . „Jeśli „wezwanie Tesli” zostanie użyte na terenie centrum handlowego lub innego miejsca, po którym dozwolone jest poruszanie się osób, jest to przestępstwo podlegające karze”. [$1,000 to $3,000 fine].

W Ontario i Kolumbii Brytyjskiej, jeśli ulegniesz wypadkowi podczas korzystania z funkcji autonomicznej jazdy, możesz zostać oskarżony o niebezpieczną jazdę. W oświadczeniu przesłanym pocztą elektroniczną firma Transport Canada oświadczyła, że ​​wszelkie pytania dotyczące funkcji wycofania Tesli będzie kierować do Tesli.

Tesla nie odpowiedziała na nasze pytania dotyczące tej historii. W instrukcji obsługi Modelu 3 napisano, że ta funkcja jest „zaprojektowana i przeznaczona do użytku wyłącznie na parkingach i podjazdach na terenach prywatnych, gdzie otoczenie jest znajome i przewidywalne. … Twoim obowiązkiem jest zapoznanie się z ograniczeniami Smart Summon”.

Obecnie w Kanadzie nie ma przepisów ani norm bezpieczeństwa dotyczących obiektów półautonomicznych lub autonomicznych.

Kanada jest jednym z sześciu krajów, które będą współpracować z grupą ONZ nad opracowaniem przepisów dotyczących systemów autonomicznego prowadzenia do jesieni 2026 r., podał Transport Canada.

Nowe linie uskoków?

Kanadyjskie Biuro Ubezpieczeń podało, że w wielu prowincjach, w tym w Ontario, Nowej Szkocji, Wyspie Księcia Edwarda, Nowej Fundlandii, Nowym Brunszwiku, Albercie i Quebecu, obowiązują zasady ustalania winy, które określają, który kierowca zawinił.

W miarę jak samochody zyskają zdolność do samodzielnego prowadzenia pojazdów, zasady te będą musiały się zmienić, tak aby winę za prowadzenie samochodu ponosił producent samochodów, a nie kierowca, stwierdził Mitchell.

READ  Stewardesy zgłaszają dużą częstotliwość awanturniczych pasażerów

„Jeśli kamerdyner rzeczywiście wysyła 20-letniego dzieciaka po mój samochód, a on za szybko jedzie za róg i w coś uderza, to wina leży po tej firmie i tej osobie – oczywiście nie miałem z tym nic wspólnego. ” powiedział Mitchell. Ale jeśli [Smart Summon] Spowodował wypadek, co jest teraz w mojej historii, ale nie miałem z tym nic wspólnego.

Kanadyjskie Biuro Ubezpieczeń chce zmienić przepisy, aby umożliwić ubezpieczycielom dochodzenie roszczeń od producenta samochodów w związku z roszczeniami wynikającymi z technologii autonomicznej jazdy.

„Przepisy ubezpieczeniowe będą wymagały aktualizacji, ponieważ coraz powszechniejsze stają się różne poziomy technologii pojazdów silnikowych” – powiedział w e-mailu Rob de Bruis, krajowy dyrektor ds. relacji konsumenckich i branżowych w Insurance Bureau of Canada. „Wraz z rozwojem nowych technologii pojazdów działanie w próżni prawnej może powodować większe zamieszanie i ryzyko dla kierowców, a także potencjalnie skomplikowane roszczenia dla niewinnych ofiar”.

Czy masz pytanie dotyczące jazdy? Wyślij to do mnie [email protected] W temacie wiadomości wpisz „Obawy dotyczące przywództwa”. Na e-maile, które nie mają prawidłowego tematu, nie można odpowiedzieć. Kanada to duże miejsce, więc powiedz nam, gdzie się znajdujesz, abyśmy mogli znaleźć właściwą odpowiedź dla Twojego miasta i prowincji.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *