Mieszkańcy wyspy Hornby twierdzą, że obszar Aborygenów został „sprofanowany” w ubiegły weekend podczas prac budowlanych mających na celu rozbudowę terminalu BC Ferries.
„Nie wiem, jak udało ci się pozyskać środkowego obrońcę. To miejsce jest w pewnym stopniu świętokradztwem” – powiedział CHEK News mieszkaniec Hornby Island Julien Lavigne.
W środku znajduje się sterta muszli, kości i oryginalnych artefaktów. Są one chronione w Kolumbii Brytyjskiej na mocy ustawy o dziedzictwie.
Lavigne zaczął nagrywać na swoim telefonie, gdy w poniedziałek pracownicy BC Ferries przybyli na miejsce zdarzenia w Shingle Spit na Hornby Island, aby ocenić obszar, który został obecnie odgrodzony taśmą ostrzegawczą.
Relacje między mieszkańcami a personelem były napięte.
Słychać, jak pracownik BC Ferries mówi: „Zaniemówiłem, co się tutaj wydarzyło”.
„Ale po co ciąć tutaj, skoro jest środek?” – pyta jeden z mieszkańców.
Lavigne twierdzi, że pracownicy BC Ferries powiedzieli mu, że wykonawcom polecono przyciąć drzewo arbutus rosnące w centrum lub w jego pobliżu.
„Ale z jakiegoś powodu wykonawca zdecydował się usunąć drzewo i zamknąć teren” – powiedział Levine.
„Mieliśmy awarię z naszym wykonawcą i właśnie w tym miejscu popełniliśmy błąd” – w nagraniu wideo Laffina można usłyszeć wypowiedź pracownika BC Ferries.
We wtorek wyżsi urzędnicy w BC Ferries stwierdzili, że to ogromny błąd i obiecali, że zrobią to lepiej.
„Jestem zmartwiony i szczerze zdenerwowany, że tak się dzieje” – powiedział Nicholas Jimenez, dyrektor generalny BC Ferries. „Oczywiście trawimy tę wiadomość i sami próbujemy zrozumieć, co się stało, dlaczego i jak możemy zapobiec ponownemu wystąpieniu takiej sytuacji”.
K’ómoks First Nation twierdzi, że Clack da oo (Mierzeja Kamienista) to ważne i dobrze udokumentowane stanowisko archeologiczne.
„Była to główna osada przodków Comox i największa muszla na wyspie Hornby. „Ta wioska, podobnie jak wiele innych w naszym hrabstwie, doświadczyła w przeszłości nieodwracalnych skutków, w tym niedawnego naruszenia szczątków przodków na pobliskiej prywatnej inwestycji” – napisali w oświadczeniu prezes i zarząd Comox First Nation.
„Jesteśmy bardzo rozczarowani, słysząc, że na naszym terytorium prowadzone są prace niezgodne z naszą polityką dotyczącą dziedzictwa kulturowego… W tej chwili wciąż jesteśmy w fazie gromadzenia informacji i współpracujemy z BC Ferries, aby dokładnie zrozumieć, co stało się na ich promie terminal na wyspie Hornby”.
Na chwilę obecną budowa została wstrzymana, a firma BC Ferries przyjęła nową politykę, zgodnie z którą wszelkie planowane naruszenia gruntu lub usunięcie drzew wymagają planu projektu podpisanego przez odpowiedzialną osobę, aby zapewnić, że taka sytuacja się nie powtórzy.
„Nowy proces stanowi również, że regionalni menedżerowie i menedżerowie ds. utrzymania terminali muszą dopilnować, aby zespoły ds. relacji i operacji z ludnością tubylczą były świadome wszelkich planowanych prac tego rodzaju” – powiedziała CHEK News Deborah Marshall z BC Ferries w oświadczeniu.
Istnieje podejrzenie, że na wyspie Hornby przebywał co najmniej jeden mieszkaniec. Lavigne wzywa firmę, aby lepiej słuchała mieszkańców i gruntów, którym służy.
„Czasami wydaje się, że BC Ferries nie postępuje zgodnie z planem i nie mówi, że skonsultuje się ze społecznością i ponownie zrobi to, co zamierza” – stwierdziła Lavigne. „Muszą być trochę bardziej odpowiedzialni wobec wyspiarzy”.
Spotkanie na miejscu pomiędzy BC Ferries, K’omoks First Nation i społecznością odbędzie się w środę.
Przeczytaj także: Coastal Renaissance nieczynne co najmniej do połowy października: BC Ferries
Edytowanie zasad Zgłaszanie błędów
„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”