Zawalenie się kluczowego mostu Francisa Scotta w Baltimore: co wiemy o statku i moście

Zawalenie się kluczowego mostu Francisa Scotta w Baltimore: co wiemy o statku i moście

Wyjaśnienie wideo,

Dane śledzenia pokazują drogę kontenera Dali w kierunku mostu

We wtorek wczesnym rankiem kontenerowiec zderzył się ze słynnym mostem Francis Scott Key w pobliżu Baltimore, powodując zawalenie się jego większości.

Kilka pojazdów znajdujących się w tym czasie na moście wpadło do wód rzeki Patapsco. Kilka godzin później straż przybrzeżna podała, że ​​co najmniej sześć osób uznano za zmarłe.

Gubernator Maryland Wes Moore ogłosił stan wyjątkowy, a port w Baltimore pozostaje zamknięty dla statków.

Prezydent Joe Biden obiecał, że rząd federalny pokryje „pełne koszty” odbudowy mostu i ponownego otwarcia portu.

Co wiemy o moście?

Most Baltimore, znany po prostu jako „Most Główny”, został otwarty w 1977 r. na cześć Francisa Scotta Keya, XIX-wiecznego poety ze stanu Maryland, który napisał słowa do hymnu narodowego Stanów Zjednoczonych „Sztandar z gwiazdami”.

Most miał 2,6 km długości i obejmował rzekę Patapsco i port Baltimore. Rzeka wpada do Zatoki Chesapeake, która jest największym ujściem rzeki w Stanach Zjednoczonych.

Opisywany jako most ciągły, o długości głównej wynoszącej 400 metrów, jest trzecim co do długości mostem tego typu na świecie.

Materiał wideo z zdarzenia wydaje się pokazywać zawalenie się mostu natychmiast po zderzeniu kontenerowca Daly z jedną z jego kolumn. Stało się to we wtorek około godziny 01:30 czasu lokalnego (05:30 GMT).

W tym czasie na moście widziano osiem osób, w tym ekipę budowlaną zleconą łatanie dziur i naprawy.

Według konsulatu tego kraju w Maryland dwóch pracowników pochodzi z Gwatemali.

Służby podały, że po zawaleniu się mostu wyciągnięto z wody dwie osoby, jedna jest w poważnym stanie, a druga najwyraźniej nie odniosła żadnych obrażeń.

Jednak sześć innych osób prawdopodobnie zginęło z powodu niskiej temperatury wody i godzin spędzonych pod powierzchnią – podała we wtorek wieczorem amerykańska straż przybrzeżna. Agencja podała, że ​​zawiesiła główną akcję poszukiwawczo-ratowniczą, która trwała przez cały dzień.

Teraz skoncentruje się na misji ratunkowej, polegającej na zlokalizowaniu ciał i zamknięciu kontaktów z rodzinami ofiar.

Urzędnicy twierdzą, że ratownicy pracowali w zdradliwych warunkach, próbując odnaleźć mężczyzn, ponieważ „na moście zwisały towary lub służba”, a w wodzie znajdowały się niebezpieczne śmieci.

Mówi się, że temperatura wody w porcie wynosi około 9°C (48°F). Hipotermia może wystąpić, gdy temperatura ciała człowieka spadnie poniżej 35°C.

Straż pożarna z Baltimore poinformowała, że ​​sonar wykrył pojazdy w wodzie.

Co wiemy o statku?

Kontenerowiec Daly pływający pod banderą Singapuru został pierwotnie zbudowany dla greckiego armatora Oceanobulk przez południowokoreańską firmę Hyundai Heavy Industries.

Obecnie jest obsługiwany przez firmę czarterującą statki Synergy Group i został tymczasowo wyczarterowany przez giganta transportu kontenerowego Maersk, jak wynika z oświadczenia Maersk.

Maersk dodał, że przewoził towary dla klientów Maersk, ale w tym czasie na pokładzie nie było pracowników firmy.

Statek wypłynął z terminalu morskiego Seagirt w Baltimore we wtorek około godziny 00:24 czasu lokalnego i udał się do Kolombo na Sri Lance.

Stale zwiększała prędkość i utrzymywała prosty kurs na południowy wschód wzdłuż rzeki Patapsco.

Następnie o godzinie 01:25 dane MarineTraffic pokazują, że statek nagle zboczył z prostego kursu i zaczął zwalniać.

Mniej więcej w tym czasie nagranie wideo pokazuje, że wszystkie światła na zewnątrz statku nagle zgasły, a z komina statku zaczął wydobywać się dym.

Chwilę później uderzył w most.

Gubernator Moore powiedział, że gdy statek zbliżał się do mostu, wysłano sygnał o niebezpieczeństwie, co dało władzom czas na zapobieżenie wjeżdżaniu samochodów na most i „uratowanie życia”.

Powiedział, że statek poruszał się z „bardzo szybką” prędkością ośmiu węzłów, czyli około 15 km/h.

Z jawnej notatki amerykańskiej Agencji ds. Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury, uzyskanej przez CBS, partnera BBC, wynika, że ​​Daly „stracił zdolność płacenia”.

Synergy poinformowała, że ​​zidentyfikowano załogę, składającą się wyłącznie z obywateli Indii, oraz dwóch pilotów, obaj będący obywatelami USA z Baltimore, i nie ma doniesień o obrażeniach.

Firma podała, że ​​istnieje kilka możliwych wyjaśnień wypadku, ale biorąc pod uwagę dwóch pilotów, taki wypadek był niezwykły.

Ekspert ds. nawigacji powiedział BBC, że przyczyną wypadku mogła być awaria silnika lub układu kierowniczego albo przerwa w dostawie prądu z generatora.

To nie pierwszy incydent z udziałem Daly’ego.

Według Urzędu Morskiego i Portów Singapuru (MPAS) flaga Daly została przewieziona z Singapurem w październiku 2016 r.

Według MPAS certyfikaty obejmujące integralność konstrukcyjną statku i funkcje jego wyposażenia były ważne w chwili wypadku.

Organ dodaje, że statek przeszedł i przeszedł dwie odrębne inspekcje zagranicznego państwa portu w czerwcu i wrześniu 2023 r. W trakcie kontroli przeprowadzonej w czerwcu 2023 r. przed opuszczeniem portu naprawiono wadliwy manometr monitorujący ciśnienie paliwa.

Jakie są skutki zawalenia się mostu?

Strona internetowa Key Bridge wskazuje, że w nadchodzących miesiącach, a nawet latach wystąpią znaczne zakłócenia w ruchu drogowym. Poważnie wpłynie to również na działalność żeglugową w porcie w Baltimore.

Czteropasmowy most był częścią autostrady międzystanowej 695, zewnętrznej obwodnicy miasta Baltimore, zwanej „Baltimore Beltway”, przez którą rocznie przejeżdża około 11,5 miliona pojazdów.

Nadal będzie można przeprawić się przez port w Baltimore tunelem bliżej miasta, jednak władze lokalne ogłosiły „poważny alert o ruchu drogowym”, spodziewając się poważnych problemów w ruchu po wypadku.

W szczególności zawalenie się mostu będzie stanowić poważny problem dla ciężarówek przewożących materiały niebezpieczne, które mogły przejechać przez most, ale nie mogą korzystać z alternatywnej trasy tunelu.

Ale wypadek stworzył nie mniejszy problem dla żeglugi.

Sekretarz transportu Pete Buttigieg odmówił we wtorek podania harmonogramu zamknięcia portu, ale stwierdził, że będzie to miało „znaczący i długotrwały wpływ na łańcuchy dostaw”.

Lars Janssen, ekspert ds. transportu kontenerowego, powiedział, że to, co się wydarzyło, było „poważną katastrofą”, która „spowoduje poważne problemy na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych dla amerykańskich importerów i eksporterów”.

Skomentuj zdjęcie,

Gdy nastał świt, zauważono, że statek zaplątał się między pozostałościami mostu

Oprócz około 21 000 jednostek ładunku, które muszą przejść przez inne porty w regionie, jego zdaniem „wiele statków handlowych jest obecnie uwięzionych w porcie w Baltimore”. Nie ma kontenerowców, ale jest kilka masowców.

Szacuje się, że w 2023 roku przez port przejechało około 800 000 pojazdów, przewożących rekordowe 1,3 mln ton importowanych towarów.

Jednakże Janssen twierdzi, że chociaż wystąpią pewne opóźnienia i dodatkowe koszty, z perspektywy globalnej incydent nie będzie miał znaczących skutków.

READ  Tygrys tasmański: naukowcy planują zmartwychwstanie

Ned Windrow

"Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *