Ottawa zwraca się do banków o obniżenie opłat, aby pomóc kredytobiorcom zmagającym się z wysokimi kosztami kredytu hipotecznego

Ottawa zwraca się do banków o obniżenie opłat, aby pomóc kredytobiorcom zmagającym się z wysokimi kosztami kredytu hipotecznego
Otwórz ten obraz w galerii:

Minister finansów Chrystia Freeland (z prawej) wraz z ministrem innowacji, nauki i przemysłu François-Philippe Champagne ogłosili podczas konferencji prasowej w Ottawie kilka kroków, jakie rząd federalny podejmie, aby uczynić bankowość bardziej przystępną cenowo.Sean Kilpatrick/Prasa kanadyjska

Ottawa zwraca się do największych kanadyjskich pożyczkodawców o obniżenie opłat bankowych i… Pomaganie kredytobiorcom w radzeniu sobie z rosnącymi kosztami kredytu hipotecznego, podczas gdy Kanadyjczycy zmagają się z wysoką inflacją i rosnącymi wydatkami.

– powiedziała minister finansów Chrystia Freeland podczas wtorkowej konferencji prasowej Rząd federalny wywiera presję na banki, aby zastosowały się do nowych wytycznych, których celem jest pomoc kredytobiorcom hipotecznym pozbawionym środków pieniężnych w regulowaniu rosnących spłat. Ogłosiła również, że rząd poinstruował Kanadyjską Agencję Konsumentów Finansowych (FCAC), krajowy organ nadzorujący konsumentów finansowych, aby określiła oczekiwania, że ​​kredytodawcy obniżą opłaty pobierane za osobiste rachunki bankowe i inne usługi, w tym opłaty za przekroczenie stanu konta.

Jest to najnowsze z szeregu niedawnych działań federalnych skierowanych do sektora bankowego.

W ciągu ostatnich dwóch lat w Ottawie dokonano trzech zmian podatkowych, które zobowiązały banki i firmy ubezpieczeniowe do zapłacenia miliardów dolarów na wsparcie inicjatyw rządowych i zwroty kosztów. Dług rządowy. Wywołało to rzadką krytykę publiczną ze strony Kanadyjskiego Stowarzyszenia Bankowców. Tymczasem kanadyjski organ nadzoru bankowego, Biuro Nadzoru Instytucji Finansowych, podniósł wymogi kapitałowe, zmuszając banki do odkładania miliardów dolarów w celu zabezpieczenia się przed potencjalnym pogorszeniem koniunktury gospodarczej.

Pomiary Wtorkowe ogłoszenie – mające na celu zwiększenie dostępności bankowości w obliczu rosnących kosztów Kanadyjczyków – może oznaczać, że banki będą musiały zrezygnować ze znacznej części przychodów, które w przeciwnym razie generowałyby z opłat odsetkowych i opłat za bankowość detaliczną.

Wytyczne dotyczące kredytów hipotecznych, o których wspomniała pani Freeland w swoim ogłoszeniu, zostały wprowadzone przez FCAC w lipcu. Określają oczekiwania co do tego, w jaki sposób banki będą wspierać istniejących kredytobiorców kredytów hipotecznych na cele mieszkaniowe stojących przed „poważnymi” wyzwaniami finansowymi.

READ  Rynek ignoruje gotowość Bidena do walki z wysokimi cenami ropy

Wytyczne określają również procesy, które mają pomóc tym pożyczkobiorcom dostosować się do wyższych kosztów poprzez wydłużenie okresów amortyzacji – czyli czasu, jaki muszą spłacić pożyczki.

Podczas rozmów o wynikach kwartalnych dyrektorzy kilku banków Wielkiej Szóstki oświadczyli, że kontaktują się z klientami borykającymi się z rosnącymi spłatami kredytów hipotecznych, aby zbadać możliwości zarządzania tymi kosztami. W najnowszych wynikach finansowych za trzeci kwartał udział kredytobiorców banków, których raty przekraczały 30 lat, nieznacznie spadł w porównaniu do pierwszego kwartału. Jednak trzy duże banki kanadyjskie ujawniły, że saldo kredytów hipotecznych około 20 procent kredytobiorców kredytów hipotecznych rośnie, ponieważ ich miesięczne raty nie pokrywają już wszystkich należnych odsetek.

Pani Freeland powiedziała, że ​​ponad tydzień temu spotkała się z dyrektorami generalnymi największych banków w kraju, aby omówić wytyczne FCAC. Dodała, że ​​w nadchodzących tygodniach rząd będzie uważnie monitorował, czy banki się do niego stosują.

„Powiedziałam im, że zdecydowanie oczekuję, że będą przestrzegać wytycznych naszego rządu dotyczących kredytów hipotecznych opublikowanych przez Kanadyjską Agencję Konsumentów Finansowych” – powiedziała. „Naszym celem jest ochrona Kanadyjczyków poprzez zapewnienie, że będą traktowani sprawiedliwie przez instytucje finansowe i zapewnienie im ulgi hipotecznej, której potrzebują”.

Rząd skupia się także na opłatach za bankowość detaliczną. Ottawa zwróciła się do FCAC o ustalenie oczekiwań wobec pożyczkodawców, że będą oferować osobiste rachunki bankowe bez opłat lub po stosunkowo niskich kosztach, powiedziała pani Freeland. Aby zająć się innymi opłatami – w tym związanymi z płatnościami internetowymi, transakcjami debetowymi, debetem i przelewami elektronicznymi – rząd polecił FCAC, aby zachęcała banki do usuwania lub obniżania opłat.

Tego rodzaju opłaty stanowią ważne źródło dochodów banków, a w niektórych przypadkach instytucje znalazły się na celowniku kontroli rządu. W 2020 roku amerykański oddział Toronto-Dominion Bank wypłacił wielomilionowe ugodę amerykańskiemu Biuru Ochrony Finansów Konsumentów, które zarzucało bankowi pobieranie od klientów opłat za opcjonalną usługę kredytu w rachunku bieżącym bez ich zgody. W zeszłym roku amerykański oddział pożyczkodawcy wyeliminował opłaty za przekroczenie stanu konta w wysokości 50 dolarów lub mniej po tym, jak konkurenci zmienili strukturę opłat pod naciskiem politycznym.

READ  COVID-19: Bardziej nowoczesna szczepionka jest w drodze do Kolumbii Brytyjskiej

„Konkurencyjny system bankowy w kraju oferuje dobrą jakość, łatwy dostęp i szeroki wybór dla konsumentów i małych firm” – oznajmiła w oświadczeniu rzeczniczka Kanadyjskiego Stowarzyszenia Bankowców, Kiki Cloutier.

„Kanadyjskie banki zapewniają Kanadyjczykom i małym firmom dostęp do narzędzi finansowych potrzebnych do zarządzania swoimi finansami” – powiedziała. „Sektor bankowy zdaje sobie sprawę, że Kanadyjczycy odczuwają dodatkową presję na swoje bilanse”.

Z myślą o klientach bankowości detalicznej, którzy chcą eskalować skargi na swoje banki, pani Freeland ogłosiła również, że rząd federalny powołuje Rzecznika Bankowości i Inwestycji (OBSI), jako jedyną niezależną organizację zajmującą się rozstrzyganiem sporów konsumenckich w sektorze. Obecnie banki mogą podjąć decyzję o rozstrzygnięciu tych sporów za pośrednictwem OBSI lub Biura Rzecznika Bankowego Izb ADR.

W 2020 r. FCAC stwierdziła w raporcie, że obecność dwóch zewnętrznych organów ds. skarg w branży doprowadziła do nieefektywności i że konsumenci borykali się z opóźnieniami w rozpatrywaniu skarg bankowych.

„Zbyt długo banki mogły wybierać, kto rozpatruje skargi Kanadyjczyków” – stwierdziła pani Freeland. Kanadyjczycy prosili o coś lepszego i na to zasługują. „A dzięki niezależnemu, przejrzystemu rzecznikowi praw obywatelskich non-profit to właśnie dostaną”.

Jednak OBSI w dalszym ciągu nie ma uprawnień, aby nakazać bankom przestrzeganie jego decyzji. Po rocznym okresie przejściowym nową kadencję obejmie w listopadzie 2024 r.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *