Boeing ponownie spróbuje dotrzeć do stacji kosmicznej z kapsułą Starliner

Orlando, Floryda, 29 lipca (UPI) – Wysiłki NASA zmierzające do komercjalizacji programu kosmicznego i długoletnia przywódcza rola Boeinga w kosmosie zostaną poddane poważnemu testowi w piątek wraz z drugą próbą wystrzelenia na orbitę kapsuły kosmicznej Starliner z Florydy.

Rakieta United Launch Alliance Atlas V niosąca kapsułę ma wystartować o godzinie 14:53 czasu EDT z kompleksu 41 na stacji kosmicznej Cape Canaveral.

Jednak prognoza pogody na piątek jest w 60% niekorzystna dla startu, według meteorologów z US Space Force. Następna okazja będzie we wtorek, według Boeinga.

Boeing spróbuje udowodnić, że Starliner może bezpiecznie przetransportować astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną w teście bezzałogowym.

Poprzedni lot testowy firmy Starliner w grudniu 2019 r. nie dotarł do laboratorium orbitalnego z powodu problemów z oprogramowaniem, stawiając program Starliner za programem Crew Dragon SpaceX.

Jeśli się powiedzie, Starliner Boeinga zapewni podobną usługę transportu astronautów, jak kapsuła SpaceX Dragon, która rozpoczęła się w maju 2020 r. Ale jeśli Starliner ponownie zawiedzie, NASA pozostanie – przynajmniej tymczasowo – z tylko SpaceX jako dostawcą w programie zaprojektowanym, aby być konkurencyjnym.

„To bardzo ważny lot dla programu Commercial Crew, ponieważ nasz drugi system transportu kosmicznego jest dostępny, aby zabrać załogę w kosmos” – powiedział we wtorek na konferencji prasowej Steve Stitch, kierownik programu Commercial Crew w NASA. „Ta podróż przetestuje wiele ważnych systemów w samochodzie”.

Jeśli statek kosmiczny Boeing pomyślnie dotrze do stacji kosmicznej, NASA przeprowadzi serię testów, a następnie 5 sierpnia zwróci kapsułę do lądowania ze spadochronem w zachodnich Stanach Zjednoczonych.

John Vollmer, menedżer programu firmy Starliner, powiedział, że Boeing przeprowadził setki symulacji przed i po nieudanym locie testowym w 2019 roku.

Boeing dokonał poważnych zmian w oprogramowaniu i symulacjach oprogramowania po tym, jak kapsuła nie zdołała uchwycić prawidłowego czasu misji z rakiety w 2019 r. Doprowadziło to do serii błędów, ponieważ oprogramowanie kapsuły niepotrzebnie spalało paliwo, jak wcześniej odkryli Boeing i NASA.

READ  SpaceX z powodzeniem wystrzelił 47 satelitów Starlink na niską orbitę: The Tribune India

„Największa zmiana oprogramowania dotyczy kodowania komunikacji” – powiedział Vollmer. Te zmiany, powiedział, obejmują nowe środki ochronne, które zapewnią, że kapsuła będzie szukała nowych połączeń komunikacyjnych, jeśli ta komunikacja zostanie utracona, oraz zapewnią, że antena będzie „skierowana na Ziemię” po odłączeniu kapsuły od pocisku.

NASA zaklasyfikowała poprzednie niepowodzenie testu jako „bliską sygnalizację o wysokiej widoczności”, najniższą klasę, jaką NASA stosuje w przypadku krytycznych problemów związanych z misją. Boeing zgodził się na długą listę kontrolną napraw i sprawdzeń przed ponownym lotem Starlinera.

Marco Caceres, analityk kosmiczny w Teal Group z siedzibą w Fairfax w stanie Wirginia, powiedział, że Boeing powinien być zaniepokojony testem.

„To naprawdę jasne, że SpaceX stał się graczem korporacyjnym” – powiedział Caceres. „NASA bardzo przyzwyczaiła się i przyzwyczaiła się do kultury SpaceX, a moje przeczucie jest takie, że jeśli Boeing nie do końca rozumie to dobrze, to jest to zrobione, jeśli chodzi o świadczenie usług startowych dla NASA”.

Jednak NASA desperacko chce drugiej opcji dotarcia do stacji kosmicznej, powiedział.

„Myślę, że NASA kibicuje Boeingowi i mam nadzieję, że wszystko pójdzie dobrze i mam nadzieję, że mogą liczyć na dwóch dostawców” – powiedział Caceres. „Historia pokazuje, że NASA przegrywa, jeśli istnieje tylko jedna duża firma, na którą mogą liczyć. Program kosmiczny rozwija się dzięki konkurencji”.

Powiedział, że NASA może również skorzystać z możliwości posiadania dwóch pilotowych statków kosmicznych w negocjacjach z Rosją. NASA kupuje miejsca na rosyjskim statku kosmicznym Sojuz za 80 milionów dolarów, aby dostać się na stację kosmiczną.

READ  Składowisko Muskoka wyczerpie się do 2036 r.: Harding

„Rosja ma asa w dołku, sprzedając NASA miejsca Sojuz, ale z dwoma dostawcami, z Boeingiem, nie ma szans, aby NASA ponownie zapłaciła Rosji ani grosza za usługi startowe”, powiedział Caceres.

Zespoły wsparcia pracują wokół statku kosmicznego SpaceX Crew Dragon Resilience wkrótce po jego wylądowaniu z astronautami NASA Mike’em Hopkinsem, Shannon Walker, Victorem Gloverem i astronautą Japan Aerospace Exploration Agency Soichi Noguchi na pokładzie w Zatoce Meksykańskiej w pobliżu Panama City na Florydzie. Zdjęcie: Bill Ingalls/NASA | obraz licencji

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *