ABL Space Systems podejmuje pierwszą próbę wyniesienia na orbitę

ABL Space Systems podejmuje pierwszą próbę wyniesienia na orbitę

ABL Space Systems (ABL) ma wystrzelić pierwszy lot rakiety nośnej RS1 w poniedziałek, 14 listopada 2022 r. Trzygodzinne okno startowe otwiera się o godzinie 13:00 czasu wschodniego (22:00 UTC). Na pokładzie znajdują się dwa CubeSaty zbudowane przez OmniTeq, dawniej L2 Aerospace.

RS1 spróbuje umieścić swój ładunek na niskiej orbicie okołoziemskiej około dziewięć minut po starcie z Launch Pad 3C w Pacific Spaceport Complex w Kodiak na Alasce.

RS1 jest podnoszony pionowo na trzy godziny przed startem. Godzinę później rozpoczyna się załadunek paliwa, który trwa do T-15 minut załadunek nafty i ciekłego tlenu (LOX).

RS1 jest podniesiony pionowo na LP-3C. (źródło: ABL Space Systems)

Automatyczna sekwencja strzelania rozpoczyna się o godzinie T-10 minut po rekonesansie go/no-go. Samochód przełącza się na zasilanie wewnętrzne w T-1 minucie 30 sekundach.

Na dwie sekundy przed startem zapala się dziewięć silników pierwszego stopnia E2. W T0 rakieta wystrzeliwuje w kierunku południowym z Kodiaka na orbitę o nachyleniu 87,3° na wysokości 250 km x 360 km.

Następne trzy główne etapy lotu będą miały miejsce w odstępach sekundowych, przy czym główne przerwanie pracy silnika (MECO) nastąpi w T+2 min 38 sek., a separacja etapów nastąpi sześć sekund później w T+2 min 44 sek. inicjacja w T + 2 minuty 46 sekund.

Połówki owiewek, które chronią ładunek podczas startu, rozdzielą się po czasie T+3 minuty i 14 sekund, wystawiając ładunek po raz pierwszy na działanie próżni kosmicznej.

Drugi stopień palił się przez siedem minut, aż do drugiego wyłączenia silnika (SECO), przy T + 9 minut i 46 sekund. Pierwszy ładunek zostanie nominalnie umieszczony na orbicie w czasie T + 12 minut 31 sekund, a drugi w czasie T = 14 minut 10 sekund.

Pojazd startowy RS1 to dwustopniowa rakieta, z pierwszym stopniem napędzanym dziewięcioma silnikami E2 na poziomie morza, a drugim silnikiem E2 zoptymalizowanym pod kątem próżni. Ma podstawową średnicę sześciu stóp (1,8 m) i długość 88 stóp, gdy jest w pełni zintegrowany, zaledwie o siedem stóp (2,2 m) mniej niż rakieta nośna Alpha firmy Firefly Aerospace.

READ  Pozbawione przyjaciół egzoplanety „gorącego Jowisza” mogą wcale nie być takie samotne

Zaprojektowany tak, aby pasował do standardowych kontenerów transportowych, RS1 jest podobny do wycofanego już Rocket 3 z Astry, z jedynymi wymaganiami dotyczącymi startu, to dostęp do ciężarówki z kontenerami transportowymi ISO i płaską betonową platformą.

Planowany tor naziemny dla RS1 Demo-1. (źródło: ABL Space Systems)

GS0, system naziemny ABL, został zaprojektowany tak, aby dostosować się do elastyczności związanej z możliwością startu z dowolnego miejsca na świecie, wymagając jedynie panelu o wymiarach 150 na 50 stóp. Zintegrowany również z kontenerami wysyłkowymi, ABL może obsługiwać starty z LP-3C w Kodiak na Alasce, a następnie pakować i wysyłać kontenery do Cape Canaveral w celu wsparcia kolejnego startu, eliminując potrzebę jakiejkolwiek statycznej infrastruktury na platformie startowej.

RS1 może wykorzystywać wiele paliw do swojego silnika E2, takich jak RP-1, Jet-A Kerosene, z których ten ostatni jest powszechnie dostępny na lotniskach na całym świecie, oraz jeden utleniacz, ciekły tlen (LOX).

E2 to silnik z generatorem gazu, wytwarzający ciąg 12100 funtów siły (58,32 kN), z dziewięcioma silnikami w pierwszym stopniu, o łącznej sile ciągu 133118 funtów siły (529,11 kN). Pierwszy stopień jest podobny do Falcona 9 firmy SpaceX oraz Terran 1 firmy Rocket Lab firmy Rocket Lab i Relativity Space. Kontynuując podobieństwa, drugi stopień RS1 wykorzystuje pojedynczą, ulepszoną próżniowo wersję E2, wytwarzającą ciąg 13 000 funtów siły (57,82 kN).

ABL została założona w 2017 roku i ma obecnie siedzibę główną w El Segundo w Kalifornii, z czterema głównymi obiektami rozsianymi wzdłuż zachodniego wybrzeża.

Na kampusie w El Segundo znajdują się obiekty projektowe i produkcyjne, a także obszary montażowe dla RS1 i GS0. Obiekty są bardzo pionowe, z własną produkcją wszystkiego, od płyt po maszyny wirnikowe, co pozwala na ścisłą kontrolę harmonogramów i kosztów.

RS1 poziomo na LP-3C wraz z systemem naziemnym GS0. (źródło: ABL Space Systems)

Największy obiekt ABL znajduje się w porcie Long Beach i obejmuje osiem akrów ziemi i 1,31 akra gruntu podwodnego w Navy Mole na molo T. W porcie ABL prowadzi szeroki zakres operacji, a mianowicie obsługę pojazdów, integrację ładunków, i operacje morskie wspierające różne obiekty.Globalny start, z którego można wystrzelić ABL.

READ  8 najlepszych energooszczędnych grzejników, które zapewniają ciepło i przytulność

Inne główne obiekty obsługiwane przez ABL to dwa obiekty testowe na pustyni Mojave. Od 2019 roku stanowisko w Edwards koncentruje się na zaawansowanych badaniach i rozwoju oraz procesach, które umożliwiają responsywne wprowadzanie na rynek. Urządzenia testowe mogą testować silniki E2, sprzęt startowy, a nawet zintegrowane etapy.

W kwietniu 2021 roku Lockheed Martin i ABL ogłosiły, że Lockheed kupił 26 startów na RS1 ABL do 2025 roku, z opcją na maksymalnie 32 kolejne starty do 2029 roku.

W komunikacie prasowym wiceprezes wykonawczy firmy Lockheed Martin Space powiedział: „Uzyskanie bezpiecznego dostępu do przestrzeni kosmicznej przyspieszy naszą zdolność do demonstrowania statków kosmicznych i związanych z nimi technologii ładunków, które opracowujemy, aby sprostać przyszłym potrzebom naszych klientów w zakresie misji”.

Chociaż ABL nie skomentował warunków finansowych umowy, cena 12 milionów dolarów za wystrzelenie RS1 daje umowę na około 700 milionów dolarów w ciągu ośmiu lat, jeśli Lockheed Martin zdecyduje się skorzystać z opcji na 32 dodatkowe starty.

Pracownicy stoją przed zapakowanym ładunkiem Demo 1. (źródło: ABL Space Systems)

Kolejnym kontraktem przyznanym ABL był kontrakt z Siłami Kosmicznymi Stanów Zjednoczonych na zademonstrowanie startu Rapid Response Launch. Dyrektor generalny ABL powiedział o kontrakcie: „Mamy kontrakt z Siłami Kosmicznymi, aby pokazać niektóre z tych działań na ziemi, współpracując z nimi, aby ustawić rakietę pionowo i zobaczyć, jak szybko możemy ją wypełnić i przygotować do startów ”.

„Krótki czas wezwania to świetna sprawa dla tego, co robimy, i mamy kilka koncepcji dla Departamentu Obrony, w których można przechowywać RS1 w bazie, gotowe do pracy w tym krótkim czasie wezwania”.

Jeszcze przed pierwszym startem RS1, ABL przygotowuje się do drugiego startu, a FCC złożyła wniosek o kolejny start nie później niż 15 listopada 2022 r. Jest mało prawdopodobne, aby ten drugi start odbył się dokładnie po pierwszej próbie, ale pierwszy start RS1 jest zaplanowano na początek września. , prawdopodobnie wskazując, że ABL myślał, że może być gotowy do drugiego startu w ciągu zaledwie kilku miesięcy.

READ  Rosja oczekuje od Chin współpracy w kosmosie, ale stoi w obliczu izolacji z powodu inwazji na Ukrainę

Wydaje się, że jest to podobna misja dla DEMO-1, z pojazdem ponownie wjeżdżającym na orbitę 200 km na 350 km, przed rozmieszczeniem dwóch zabójczych CubeSatów 6U.

ABL miał również kontrakt na wystrzelenie dwóch satelitów testowych dla projektu Amazon Kuiper, ale satelity testowe zostały już przeniesione do pierwszego lotu rakiety Vulcan należącej do United Launch Alliance. Nie jest jasne, dlaczego satelity zostały przeniesione, ale Amazon powiedział, że nadal planuje utrzymać dwa starty z ABL i RS1 na przyszłe misje.

(GÓRNE ZDJĘCIE: RS1 pionowo na LP-3C firmy Kodiak. Źródło: ABL Space Systems)

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *