Polska wyprzedziła Stany Zjednoczone jako drugi co do wielkości producent akumulatorów litowo-jonowych na świecie

Polska wyprzedziła Stany Zjednoczone jako drugi co do wielkości producent akumulatorów litowo-jonowych na świecie

Po ciągłych inwestycjach w produkcję akumulatorów litowo-jonowych, zdolności produkcyjne Polski wzrosną do 73 GWh w 2022 roku, wyprzedzając Stany Zjednoczone i stając się drugim co do wielkości na świecie po Chinach.

Polska dysponuje obecnie 6 proc. światowych mocy produkcyjnych, w porównaniu z 14 proc. dla wszystkich krajów europejskich, odnotowuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w opublikowanym w tym tygodniu raporcie na podstawie danych BloombergNEF. Są jednak za Chinami z 77% globalnych mocy produkcyjnych.

Źródło: Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowychPolskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Jednak przy ostrej konkurencji w sektorze PSPA ostrzega, że ​​Polska może spaść na szóste miejsce w światowej produkcji do 2027 r., ponieważ inne kraje inwestują w produkcję akumulatora litowo-jonowego, który zasila pojazdy elektryczne.

Jednak ostatnie lata pokazały, że wzrost tego sektora w Polsce jest silny. Wartość eksportu w sektorze baterii wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat, z około 1 miliarda złotych (0,21 miliarda euro) w 2017 roku do 38,6 miliarda złotych (8,24 miliarda euro) w 2022 roku.

Oznacza to, że według danych GUS stanowi to 2,4% całego polskiego eksportu.

Źródło: Europa jeździ na polskich bateriach litowo-jonowychPolskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych

Rozwój ten został osiągnięty dzięki dużym inwestycjom firm zagranicznych, które zdecydowały się otworzyć w Polsce fabryki skupione na bateriach czy elektromobilności.

W Polsce znajduje się obecnie największa w Europie fabryka akumulatorów samochodowych otwarta przez LG Energy Solutions w podwrocławskich Biskupicach Podgórnych oraz największa w Europie fabryka systemów magazynowania energii otwarta w Gdańsku przez szwedzkiego producenta akumulatorów Nordvold.

Koreański SK Nexilis i niemiecki Mercedes-Benz to kolejne czołowe firmy inwestujące w sektor akumulatorowy w Polsce. Polska jest także największym w Europie eksporterem autobusów elektrycznych.

Zakłady produkcyjne i firmy zaczęły otwierać centra technologiczne zajmujące się promowaniem elektromobilności w Polsce, a szwedzki producent samochodów Volvo ogłosił w zeszłym miesiącu nowe centrum technologiczne w Krakowie.

Zdaniem PSPA, potrzebne są działania w trzech obszarach w celu dalszego wzmocnienia potencjału sektora baterii w Polsce i regionie: zwiększenie krajowych mocy produkcyjnych w zakresie surowców potrzebnych do produkcji ogniw i komponentów baterii; Rozwój wykwalifikowanych zasobów ludzkich; i zwiększyć innowacyjność w łańcuchu dostaw.

READ  Polska pojmała byłą gwiazdę La Cueva Bryce’a Alforda | gra

Sprawozdanie pokazuje jednak, że wzmocnienie europejskiego łańcucha wartości litu jest obecnie poważnym wyzwaniem.

Chociaż Europa posiada znaczne zasoby litu, „kilka komercyjnych operacji wydobywczych wciąż jest w przygotowaniu, m.in. w Czechach, Serbii i Rumunii” Agencja (PAP).

Według Państwowego Instytutu Geologicznego (PIG) ​​„nie ma szans na znalezienie” złóż litu w Polsce.

„Aby branża akumulatorowa mogła uruchomić nowe moce wydobywcze i przetwórcze surowców w Polsce, konieczne jest uproszczenie procedur administracyjnych” – powiedział Rajch.

„Ważne jest również wdrażanie zachęt promujących technologie ponownego wykorzystania i recyklingu baterii, tworząc zamknięty cykl produkcji, eksploatacji i utylizacji” – dodał.

Źródło głównego obrazu: Pakiet prasowy LG Energy Solutions

Henry Herrera

„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *