Polski Gaz-System wybrał japońską firmę MOL na preferowanego armatora do czarteru pływającej jednostki magazynowania i przetwarzania (FSRU) dla planowanego terminalu importowego LNG w Gdańsku..
Gaz-System poinformował w oświadczeniu, że będzie kontynuował negocjacje z MOL-em w sprawie warunków umowy czarteru czasowego FSRU.
Aby podpisać umowę z MOL, spółka musi także uzyskać wszelkie niezbędne zgody korporacyjne od organów zarządzających.
W listopadzie 2023 r. państwowy Gaz-System ujawnił, że MOL, jednostka singapurskiego BW, oraz BW LNG z siedzibą w Oslo znalazły się na krótkiej liście dostawców FSRU.
Ponadto Gas-Systems poinformował wówczas, że rozwiązuje umowę czarterową z jedną z dwóch spółek na 15 lat.
MOL ma 140-letnią historię w międzynarodowej branży żeglugowej i zarządza jedną z największych na świecie flot handlowych liczącą prawie 800 statków, podała spółka w nowym oświadczeniu.
Stwierdzono, że flota LNG MOL jest największa na świecie i liczy prawie 120 statków, w tym 7 jednostek FSRU.
Pierwszy w Polsce FSRU
Jest to pierwszy w Polsce FSRU, który zostanie dodany do terminalu LNG w Świnoujściu.
Planowany przez Gaz-System obiekt do importu LNG w oparciu o FSRU w polskim Orlenie odnotowywał wcześniej moce regazyfikacyjne na poziomie 6,1 mld m3 rocznie.
Orlen jest już odpowiedzialny za wszystkie dostawy za pośrednictwem PGNiG do terminalu importowego LNG Gaz Systemu w Świnoujściu, który jest pierwszym tego typu obiektem w Polsce.
Przypuszcza się, że FSRU jest zacumowany na platformie cumowniczej na terenie portu gdańskiego pomiędzy odnogami Wisły, Smyalą i Martwą, w odległości około 3 km od brzegu.
Oprócz FSRU projekt obejmuje nabrzeże, rurociągi podmorskie i lądowe oraz pozostałą infrastrukturę.
Uruchomienie pełnego projektu GAS-SYSTEM zaplanowano na lata 2027/2028 przy wsparciu Unii Europejskiej.
Spółka nie podała jednak żadnych innych szczegółów dotyczących FSRU.
MOL Gdańsk wydał osobne oświadczenie w sprawie FSRU, nie podał jednak żadnych innych szczegółów.
Amerykański potentat w branży LNG, Excelerate Energy, złożył najnowsze zamówienie na nowo wybudowany FSRU w południowokoreańskiej spółce HD Hyundai Heavy Industries w październiku 2022 r.
Wartość transakcji wynosi około 332 miliony dolarów.
„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.