Wczesne porozumienie osiągnięte w sporze o statek na Kanale Sueskim

KAIR – Właściciele i ubezpieczyciele gigantycznego kontenerowca, który zamknął Kanał Sueski na prawie tydzień wcześniej w tym roku, osiągnęli wstępne porozumienie w sprawie sporu z władzami kanału, poinformowali w środę przedstawiciele obu stron.

Stan Marine, prawnicy reprezentujący armatorów, firmy ubezpieczeniowe oraz Urząd Kanału Sueskiego potwierdzili rozwój.

Spór dotyczy kwoty odszkodowania, jakiej domaga się Zarząd Kanału Sueskiego za uratowanie Ever Geffen, który osiadł na mieliźnie w marcu, zamykając na sześć dni kluczową drogę wodną. Ostatecznie wyspecjalizowane holowniki i pogłębiarki uwolniły 400-metrowy (ćwierć mili) statek towarowy przewożący ładunki o wartości około 3,5 miliarda dolarów.

Szef Suez Canal Authority, generał porucznik Osama Rabie, powiedział w rozmowie telefonicznej z egipskim programem „Al-Hayat Al-Youm”, że obie strony uzgodniły wysokość odszkodowania. Powiedział jednak, że nie zostanie to ogłoszone, ponieważ podpisali umowę o zachowaniu poufności do czasu podpisania ostatecznej umowy.

Pieniądze pokryją ratunek, koszty przerwanego ruchu kanałowego i utracone opłaty tranzytowe za tydzień, w którym Ever Given zamknął kanał.

Początkowo Suez Canal Authority zażądało odszkodowania w wysokości 916 milionów dolarów, które później zostało zredukowane do 550 milionów dolarów.

Od momentu wyzwolenia władze nakazały japońskiemu statkowi pod banderą Panamy, który przewozi towary między Azją a Europą, pozostawanie w jeziorze utrzymywanym na środku kanału, wraz z większością jego załogi, jako jego właściciel i statek. . Zarządca kanału próbuje rozstrzygnąć spór o odszkodowanie.

W oświadczeniu Club UK, jeden z ubezpieczycieli armatorów, japoński Shui Kesen, powiedział, że współpracuje z innymi ubezpieczycielami i władzami kanału, aby podpisać ostateczną umowę „tak szybko, jak to możliwe”.

„Gdy tylko oficjalne procedury zostaną załatwione, zostaną podjęte przygotowania do zwolnienia statku” – czytamy w oświadczeniu.

Obie strony obwiniały o uziemienie statku, zła pogoda, złe decyzje ze strony władz kanału oraz wykluczenie błędów ludzkich i technicznych jako możliwych czynników.

READ  Zakaz Huawei 5G może być kosztowny dla kanadyjskich konsumentów i mniejszych operatorów - Kraj

Sąd Gospodarczy w Ismailii odroczył rozprawę w sprawie w niedzielę po tym, jak prawnicy Kanału Sueskiego powiedzieli, że rozpatrują nową ofertę złożoną przez właścicieli statku. Prawnicy nie podali szczegółów oferty.

Sześciodniowy zakaz zakłócił globalną żeglugę. Setki statków czekało w miejscu na otwarcie kanału, podczas gdy niektóre musiały obrać znacznie dłuższą trasę wokół Przylądka Dobrej Nadziei na południowym krańcu Afryki, co wymagało dodatkowego paliwa i innych kosztów.

Przez kanał przepływa około 10% światowego handlu, który jest głównym źródłem wymiany zagranicznej Egiptu. Według oficjalnych danych w zeszłym roku przez kanał przepłynęło około 19 000 statków.

Ned Windrow

"Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *