(Bloomberg) – Operator terminali suchej hurtowni w Polsce ostrzegł, że po zablokowaniu przez Rosję swoich portów Morza Czarnego w wyniku kiepskich prognoz dla światowego rynku żywności, nie ma obecnie możliwości pełnego reeksportu eksportu do ukraińskich produktów rolnych.
OT Logistics SA, jej obiekty portowe w Świnoujściu i Gdyni na wybrzeżu Bałtyku już działają na pełnych obrotach. Niektórzy klienci płacą z góry za parkowanie swoich statków w przyszłości. Firma szacuje przepustowość swoich bałtyckich terminali na około 1,6 mln ton miesięcznie.
Ambasador Ukrainy w Warszawie Andrii Deshchytsia powiedział Daily Pulse Business, że z powodu wojny 80% ukraińskiego eksportu zboża będzie musiało przechodzić przez Polskę, co uczyniłoby z UE jednego z największych eksporterów rolnych na świecie. Koleje na granicy polsko-ukraińskiej mają wystarczającą przepustowość do transportu zboża z portów Morza Bałtyckiego do krajów trzecich, z wyjątkiem problemów na różnych trasach.
– Stoimy teraz przed koniecznością przetransportowania około 25 mln ton produktów rolnych z Ukrainy – powiedział we wtorek zastępca dyrektora naczelnego Kamil Jedinak. „Polska nie ma zdolności na taką kwotę w portach w pobliżu portów i granic”.
Ruda żelaza, węgiel
Wzrost cen pszenicy spowodowany wojną na Ukrainie we wtorek skłonił europejskich przywódców w Davos do oskarżenia prezydenta Rosji Władimira Putina o próby uzbrojenia bezpieczeństwa żywnościowego. Prezydent RP Andrzej Duda ostrzegł, że jeśli Ukraina nie wyeksportuje swojego zboża, w Afryce Północnej mogą wybuchnąć niepokoje społeczne.
OT Logistics współpracuje z rządami w celu ułatwienia eksportu ukraińskiego zboża. Firma stoi w obliczu zwiększonego zapotrzebowania na usługi portowe ze strony klientów, którzy chcą zastąpić dostawy zakazanej rudy żelaza z Ukrainy i węgla z Rosji innymi dostawami zagranicznymi.
Polska firma Szczecin rozważa nowe inwestycje w rozbudowę swoich portów, ale duże zadłużenie i konflikt prawny z funduszami Allianz SE o udziały w chorwackim porcie sprawiają, że jest ostrożny. Chce osiągnąć długoterminowe porozumienia z ukraińskimi dostawcami i czeka na sfinalizowanie przez rząd planów dotyczących tras transportu zboża i węgla.
„Pomagamy ukraińskim klientom tak bardzo, jak tylko możemy, ponieważ spieszą się z ograniczeniem magazynowania przed zbiorami” – powiedział Jedinak. „Ale rynek całkowicie się zmienił”.
© 2022 Bloomberg LP
„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.