UE ujawnia surowe nowe przepisy klimatyczne, w tym podatki od zagranicznych zanieczyszczających

Politycy Unii Europejskiej przedstawili w środę swoje najbardziej ambitne plany przeciwdziałania zmianom klimatycznym, dążąc do przekształcenia zielonych celów w konkretne działania w tej dekadzie, a tym samym wytyczają drogę dla innych głównych gospodarek świata.

Komisja Europejska, organ wykonawczy Unii Europejskiej, szczegółowo przedstawiła, w jaki sposób 27 krajów bloku może osiągnąć wspólny cel redukcji emisji gazów cieplarnianych netto o 55 procent w stosunku do poziomu z 1990 r. do 2030 r. – krok w kierunku „zerowej emisji netto” poprzez rok 2050.

Oznacza to zwiększenie kosztów emisji dwutlenku węgla do ogrzewania, transportu i produkcji, opodatkowanie wysokoemisyjnego paliwa do silników odrzutowych i paliw żeglugowych, które nie były wcześniej opodatkowane, oraz pobieranie od importerów na granicy opłat za dwutlenek węgla emitowany podczas wytwarzania produktów takich jak cement i stal. aluminium na zewnątrz. Przeniesie silnik spalinowy do historii.

„Będziemy wymagać wiele od naszych obywateli. Będziemy również wymagać wiele od naszego przemysłu, ale robimy to w dobrej sprawie” – powiedział szef unijnej polityki klimatycznej Frans Timmermans.

„Robimy to, aby dać ludzkości szansę w walce”.

Na tym zdjęciu z pliku wózek widłowy przesuwa rozbite bele plastikowych butelek w holenderskim magazynie recyklingu. Oprócz przepisów dotyczących odpadów stałych, Europa zmierza obecnie do agresywnego ograniczania emisji zanieczyszczających gazów. . (Jasper Guinen/Bloomberg)

Środki „pasujące do 55” będą wymagały zatwierdzenia przez państwa członkowskie i Parlament Europejski, co może zająć dwa lata.

Prawdopodobnie spotkają się również z silną presją ze strony niektórych sektorów przemysłu, biedniejszych państw członkowskich, które chcą chronić swoich obywateli przed rosnącymi cenami, oraz bardziej zanieczyszczających krajów, które stoją w obliczu kosztownej transformacji.

Dyplomata z jednego z krajów UE powiedział, że sukces pakietu zależy od tego, czy będzie on realistyczny i sprawiedliwy społecznie, a jednocześnie nie destabilizuje gospodarki.

„Celem jest przeniesienie gospodarki na nowy poziom, a nie jej zatrzymanie” – powiedział dyplomata.

Europa emituje 8% światowych emisji

Unia Europejska wytwarza zaledwie osiem procent światowych emisji, ale ma nadzieję, że jej przykład doprowadzi do ambitnych działań ze strony innych głównych gospodarek świata, gdy spotkają się w listopadzie w Glasgow na nadchodzącej konferencji klimatycznej ONZ.

READ  Wirus koronowy: co dzieje się w Kanadzie i na całym świecie w środę

„Europa była pierwszym kontynentem, który ogłosił się neutralnym dla klimatu w 2050 r., a teraz jesteśmy pierwszymi, którzy przedstawili konkretną mapę drogową” – powiedziała przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen.

Oglądaj | Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen podsumowuje nowy plan:

Ambitny plan UE na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi ma na celu osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 r., a tworzenie miejsc pracy ma kluczowe znaczenie dla planu, mówi przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. (Ewa Hermann/Reuters) 0:44

Przesyłka przybywa kilka dni po tym, jak Kalifornia doświadczyła jednej z najgorętszych temperatur na Ziemi, ostatniej z serii brutalnych fal upałów, które nawiedziły również Rosję, północną Europę i Kanadę.

Zmiany klimatyczne są również odczuwalne przez Przetoczył się cyklon tropikalny Dla mnie Płonący krzew AustraliiBruksela zaproponowała dziesiątki polityk ukierunkowanych na najważniejsze źródła emisji z paliw kopalnych, w tym elektrownie, fabryki, samochody, samoloty i systemy ogrzewania budynków.

Unia Europejska do tej pory zmniejszyła swoje emisje o 24% w stosunku do poziomu z 1990 r., ale podjęto już kilka bardziej widocznych kroków, takich jak zmniejszenie zależności od węgla do produkcji energii.

Następna dekada będzie wymagała większych korekt, z długoterminowym skoncentrowaniem się na 2050 r., kiedy to naukowcy twierdzą, że do tego czasu świat powinien był osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla netto, aby zapobiec katastrofalnym zmianom klimatu.

Działania są zgodne z podstawową zasadą: uczynić zanieczyszczenia droższymi i bardziej atrakcyjnymi opcjami ekologicznymi dla 25 milionów europejskich firm i prawie pół miliarda ludzi.

Statki też muszą teraz płacić za węgiel

Surowe restrykcje dotyczące emisji spalin doprowadzą do końca sprzedaży nowych samochodów benzynowych i wysokoprężnych w Unii Europejskiej do 2035 r. – najwcześniej promowanych terminów.

READ  Jedna z dwóch gigantycznych gumowych kaczek w porcie w Hongkongu kurczy się

Reforma systemu handlu uprawnieniami do emisji w Unii Europejskiej, największym na świecie rynku emisji dwutlenku węgla, zmusi fabryki, elektrownie i linie lotnicze do płacenia wyższych opłat za emisję dwutlenku węgla. Statki zostaną również dodane do ETS, co wymaga, aby właściciele statków najpierw płacili za zanieczyszczenia.

Naukowcy zgadzają się, że zmiany klimatyczne zwiększają prawdopodobieństwo pożarów, takich jak niszczycielskie pożary, które spaliły Lytton w Kolumbii Brytyjskiej w zeszłym miesiącu. (Daryl Dick/The Canadian Press)

Nowy unijny rynek uprawnień do emisji dwutlenku węgla nałoży koszty emisji CO2 na sektory transportu i budownictwa – jednocześnie przeznaczając część dochodów na fundusz, który ma obniżyć rachunki za paliwo dla gospodarstw domowych o niskich dochodach. .

Komisja przedstawiła również swój plan wprowadzenia pierwszych na świecie granicznych ceł węglowych, zgodnie z którymi producenci za granicą musieliby płacić za dwutlenek węgla, który wytwarzają przy sprzedaży towarów takich jak stal i cement w Unii Europejskiej.

podatek od paliwa lotniczego

Tymczasem reforma podatkowa wprowadziłaby ogólnounijny podatek od zanieczyszczającego paliwa do silników odrzutowych, który obecnie unika takich ceł.

Państwa członkowskie UE będą również zobowiązane do budowy lasów i użytków zielonych – pochłaniaczy dwutlenku węgla, które zatrzymują dwutlenek węgla poza atmosfe- rią. .

Dla niektórych krajów UE pakiet jest okazją do wzmocnienia światowego przywództwa UE w walce ze zmianami klimatycznymi oraz bycia w czołówce tych, którzy opracowują potrzebne technologie.

To byłby sygnał dla reszty świata, że ​​„możliwe jest wyznaczenie ambitnych celów i podjęcie konkretnych działań niezbędnych do ich osiągnięcia” – powiedział duński minister klimatu i energii Dan Jorgensen.

Ale plany ujawniły znajome różnice. Biedniejsze państwa członkowskie martwią się polityką, która podniesie koszty dla konsumenta, podczas gdy regiony zależne od elektrowni węglowych i kopalń chcą gwarancji większego wsparcia dla transformacji, która doprowadzi do dezintegracji i będzie wymagała masowych przekwalifikowań.

Ned Windrow

"Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *