Startupy napędzane wodorem błyszczą na targach motoryzacyjnych w Paryżu

Powiększenie / Olivier Lombard stojący obok Hopium Machina.

Dhananjay Khadelkar

Paryż – samochód o mocy 500 KM (373 kW) o zasięgu 621 mil (1000 km) i prędkości maksymalnej 143 mph (230 km/h); Pierwszy na świecie samochód napędzany częściowo wymiennymi zbiornikami… Stylowy i innowacyjny SUV Hopium Machina i NAMX, dwa pojazdy napędzane wodorem, opracowane przez start-upy, były jedną z głównych atrakcji tegorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu.

Biorąc pod uwagę, że Hobium zostało założone przez byłego zwycięzcę 24-godzinnego wyścigu Le Mans, nie jest zaskoczeniem, że Machina koncentruje się na wydajności. Olivier Lombard, który wygrał klasę LMP2 w 2011 roku w Le Mans, również pracował jako motor rozwoju Model zasilany wodorem H24 Co zaplanowano na przyszłe wyścigi Le Mans. „Jako kierowca wyścigowy przez wiele lat rozwijałem samochód wyścigowy z technologią wodorową. Dlatego wybrałem samochód o wysokich osiągach, który również miał zasięg i zabierał od trzech do czterech minut” – Lombard, który jest również dyrektorem generalnym Hopium, powiedział Ars Technica.

Lombard wyjaśnił inspirację stojącą za Machiną. „Kiedy jesteś kierowcą wyścigowym, jesteś blisko swojego samochodu. Musisz zrozumieć samochód i poczuć każdy jego ruch. interakcje wewnątrz, takie jak dotyk z haptycznym sprzężeniem zwrotnym” – powiedział.

Machina to stylowy sedan.
Powiększenie / Machina to stylowy sedan.

Dhananjay Khadelkar

Według Remy’ego Voisina, głównego inżyniera w Hopium, tym, co również wyróżniało Machinę, była najnowsza technologia ogniw paliwowych. „Nasze ogniwa paliwowe są najmocniejszymi (200 kW) ogniwami paliwowymi, jakie kiedykolwiek wyprodukowano i mogą zapewnić wyjątkową wydajność pod względem zasięgu, mocy i dostępności energii” – powiedział Voessen.

Voisin dodał, że zamierzają rozpocząć produkcję Machiny do końca 2025 lub początku 2026 roku.

czołg i sześć rogów

Dla paryskiego NAMX (Explore New Cars and Mobility) bodźcem projektowym SUV-a z wymiennymi zbiornikami było znalezienie nowego rozwiązania w zakresie mobilności wodorowej. „Nasz system CapXstore kosztuje znacznie mniej niż budowa stacji paliw wodorowych” – powiedział Ars Technica Thomas de Lussac, współzałożyciel i główny projektant.

READ  Finansowany przez Elona Muska konkurs XPRIZE na dekarbonizację ujawnia 15 zwycięzców „Rundy osiągnięć”

Wysokiej klasy NAMX „HUV” (Wodorowy pojazd użytkowy) będzie generować 550 KM (410 kW) i osiągać prędkość maksymalną 250 km/h z maksymalnym zasięgiem 497 mil (800 km). Z tej sumy 311 mil (500 km) zapewni główny zbiornik stacjonarny, a samochód będzie mógł przejechać dodatkowe 300 km dzięki wyjmowanym kapsułom „CapX” wypełnionym wodorem. „HUV NAMX będzie miał sześć takich kapsuł, każda o zasięgu 31 mil (50 km)” – powiedział de Lussac.

Dodał, że kapsuły CapX można wymienić w sklepach CapXstore, które firma planuje zainstalować do początku 2026 roku. „Naszym celem jest stworzenie sieci sklepów CapXstore, w których te kapsuły będą dostępne. Planujemy umieszczać CapXstore co 45 kilometrów” – powiedział. Dodał, że kapsuły mogą być napełniane na stacjach wodorowych.Jednak NAMX nie będzie produkować własnego wodoru, ale zamiast tego będzie go kupować od istniejących dostawców komercyjnych.

De Lussac powiedział, że ich celem jest rozszerzenie koncepcji poza samochody, aby objąć wszystkie rodzaje mobilności, a także łodzie i prace maszynowe.

Inne pojazdy napędzane wodorem na wystawie to lekki samochód dostawczy Citroen o pojemności zbiornika 8,8 funta (4 kg), zasięgu 249 mil (400 km) i trzyminutowym czasie tankowania. „Ciężarówka wykorzystuje hybrydowy system zasilania wodorem i akumulatorem. Thierry Pinot ze Stellantis powiedział Ars Technica, że ​​akumulator, który zapewnia zasięg do 50 km, jest ładowany przez ogniwo paliwowe.

Elektryczne ciężarówki na baterie, takie jak Ford e-Transit, mogą być modne, ale jest to EV z wodorowym ogniwem paliwowym od Citroena
Powiększenie / Elektryczne ciężarówki na baterie, takie jak Ford e-Transit, mogą być modne, ale jest to EV z wodorowym ogniwem paliwowym od Citroena

Dhananjay Khadelkar

Według Pinota, hybrydowy system wodorowy pozwala ciężarówce mieć taką samą ładowność, jak jej odpowiednik z silnikiem spalinowym.

Wreszcie podczas Salonu Samochodowego w Paryżu pokazano również samochód koncepcyjny o oszałamiającym designie o nazwie Alpenglow. Opracowany przez francuskiego producenta samochodów sportowych Alpine – głównie oddział sportowy Renault – to futurystyczny jednomiejscowy samochód napędzany wodorowym silnikiem spalinowym.

Koncepcja Alpine Alpenglow jest inspirowana modelem Alpine A220.  Kierowca siedzi pośrodku, otoczony z obu stron dwoma zbiornikami wodoru o ciśnieniu 700 bar.
Powiększenie / Koncepcja Alpine Alpenglow jest inspirowana modelem Alpine A220. Kierowca siedzi pośrodku, otoczony z obu stron dwoma zbiornikami wodoru o ciśnieniu 700 bar.

Dhananjay Khadelkar

Alpine mówi, że Alpenglow „uosabia odrodzenie marki pod względem wzornictwa i technologii” i że „nadaje ton jako źródło inspiracji dla wszystkich przyszłych modeli Alpine”. Jednak nie jest on przeznaczony do produkcji i chociaż Alpine ma plany dotyczące lekkiego elektrycznego samochodu sportowego opracowanego we współpracy z Lotusem, byłoby zaskakujące, gdyby w najbliższym czasie pojawiła się sprzedaż Alpine z silnikiem spalinowym na wodór, biorąc pod uwagę wyjątkowo niską moc i wydajność, jaką oferuje. generowana przez te silniki.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top