SpaceX zwiększa częstotliwość startów dzięki piątej misji Falcon 9 w trzy tygodnie – Spaceflight Now

Rakieta Falcon 9 spada z platformy 39A w sobotę. Kredyt: Stephen Clark / Spaceflight Now

Wystrzelenie SpaceX Falcon 9 po raz piąty w ciągu nieco ponad trzech tygodni dostarczyło 52 satelity internetowe ze Starlink i dwa małe ładunki do dostarczenia na orbitę po gwałtownej eksplozji z Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego na Florydzie w sobotnią noc.

Wyrzutnia zasilana naftą zapaliła dziewięć głównych silników Merlin i odpaliła zaciski montażowe rakiety, aby odejść od platformy 39A o 18:56 czasu wschodniego (2256 GMT) w sobotę.

Silniki Merlina wytworzyły 1,7 miliona funtów ciągu, aby napędzać rakietę Falcon 9 na niebie. Wyrzutnia wyrzutni przebiła się przez rozproszone, spiętrzone chmury i odbiła na północny wschód od Centrum Kosmicznego im. Kennedy’ego, przekraczając prędkość dźwięku w około jedną minutę.

Falcon 9 uziemił silniki wspomagające na około dwie i pół minuty lotu, umożliwiając sterom strumieniowym uwolnienie pierwszego stopnia i rozpoczęcie opadania na ziemię.

Podczas gdy jednosilnikowy górny stopień rakiety zapalił się, aby zakończyć misję umieszczenia 54 ładunków satelitarnych misji na orbicie, wzmacniacz Falcon 9 – podczas ósmego lotu w kosmos – wysunął płetwy z tytanowej siatki i wypchnął pulsujący zimny gaz do ponownego – skieruj się na pierwszą pozycję ogona, aby powrócić do atmosfery.

Zwolennik poprowadził się do szybkiego lądowania na celu na pokładzie bezzałogowego statku wielkości piłki nożnej SpaceX „Oczywiście, że wciąż cię kocham”, znajdującego się kilkaset mil od przylądka Canaveral na Oceanie Atlantyckim.

Oszałamiające wideo na żywo z kamery skierowanej w dół zamontowanej na zewnątrz urządzenia wspomagającego pokazało, że lądowisko początkowo wyglądało jak przesyłka pocztowa pośród ciemnoniebieskich wód Oceanu Atlantyckiego. Centralny siłownik rakiety, za pomocą żeber stabilizatora kratki, skierował wzmacniacz do idealnego lądowania na statku bezzałogowym, który miał zwrócić pojazd wielokrotnego użytku na przylądek Canaveral w celu remontu i wykonania następnej misji.

Pokrycie ładunku Falcona 9 również zostało poddane recyklingowi z poprzednich misji. Każdy podobny do muszli stożek nosowy odleciał już raz, a inna czarterowana przez SpaceX łódź ratownicza znajdowała się na stacji na Atlantyku, aby ponownie odzyskać pociski powietrzne po zejściu na spadochronie do morza.

Górny stopień pocisku ukończył płonący silnik, aby umieścić na orbicie 52 satelity Starlink i dwa ładunki transportowe na wysokości 357 mil (575 km), z nachyleniem 53 stopni do równika.

READ  Obiekty Sił Powietrznych Peterson, Shriver i Cheyenne Mountain zostały przemianowane w poniedziałek na Space Force

Górny stopień najpierw rozmieścił małego satelitę o nazwie Tyvak 0130 zbudowanego przez Tyvak Nano-Satellite Systems, małego producenta statków kosmicznych w Irvine w Kalifornii. SpaceX nie ujawnił szczegółów dotyczących statku kosmicznego Tyvak 0130, a Tyvak nie zamieścił informacji o misji na swojej stronie internetowej.

Dokument regulacyjny opublikowany na stronie internetowej NOAA wskazuje, że agencja federalna, która nadzoruje licencjonowanie amerykańskich satelitów teledetekcyjnych, wydała zgodę Tyvak w 2019 r. Na „obsługę specjalnego kosmicznego systemu teledetekcji o nazwie Tyvak 0130”.

W dokumencie opisano Tyvak 0130 jako „satelitę do obserwacji spektrum optycznego astronomii”, ale nie podano dalszych szczegółów. Wiek dokumentu może również oznaczać, że opis jest datowany.

Czwarty komercyjny satelita obrazowania radarowego Capella Space również został zatrzymany podczas sobotniej misji. Statek kosmiczny, którego masa startowa wynosi około 220 funtów (100 kilogramów), dołączy do trzech innych satelitów radarowych z teledetekcją Cappella.

Nowy satelita radarowy Capella odłączył się od górnego końca macierzy satelitarnej Starlink około godzinę po sobotniej misji.

Zlokalizowana w San Francisco firma Capella jest jedną z kilku firm rozwijających floty satelitów obrazowania radarowego. Po wystrzeleniu sonda Capella wystrzeli radarową antenę reflektorową o średnicy około 3,5 metra i rozpocznie zbieranie obrazów.

Capella już to ma Kontrakty z Krajowym Biurem RozpoznaniaA także amerykańskie siły powietrzne i marynarka wojenna, aby zbadać wojskowe zastosowania komercyjnych radarowych obrazów satelitarnych. National Geospatial Intelligence Agency podpisała w zeszłym roku umowę o współpracy badawczo-rozwojowej (CRADA), aby umożliwić naukowcom ze społeczności wywiadowczej rządu Stanów Zjednoczonych pomoc Kabila.

Konstelacja małych satelitów Capella pozwoli na szybkie ponowne odwiedziny, umożliwiając orbitującym monitorom radarowym firmy zbieranie obrazów z tych samych lokalizacji kilka razy dziennie. Pozwoli to klientom rządowym i komercyjnym odkryć zmiany w środowisku.

Inne firmy zajmujące się teledetekcją mają podobne plany biznesowe.

Planet, inna firma z siedzibą w San Francisco, obsługuje flotę około 150 optycznych satelitów do obserwacji Ziemi. BlackSky wdraża również konstelację optycznego statku kosmicznego do teledetekcji.

READ  20% zniżki na zestaw konstrukcyjny Lego Creator 3 w 1 kosmicznego mecha górniczego w Czarny piątek

Jednak satelity Kabila wykorzystują technologię radaru z syntetyczną aperturą, umożliwiającą zbieranie obrazów w dzień iw nocy oraz w każdych warunkach pogodowych. Satelity optyczne są ograniczone do obserwacji w świetle dziennym i na bezchmurnym niebie.

Capella początkowo rozmieszcza flotę siedmiu satelitów radarowych do teledetekcji. Firma twierdzi, że można by to zwiększyć w świetle wystarczającego popytu.

Capella ma licencję od NOAA, która reguluje zdalne wykrywanie w kosmosie przez amerykańskie firmy, na konstelację 36 małych radarowych satelitów obserwacyjnych. Firma twierdzi, że uzyskała również pozwolenie od amerykańskich organów regulacyjnych na sprzedaż obrazów radarowych o wysokiej rozdzielczości na całym świecie.

Start w sobotę był 28 lotem Falcona 9, którego głównym celem było rozmieszczenie satelitów Starlink. Był to czwarty lot Starlink przewożący ładunki z możliwością dzielenia przejazdów od innych klientów.

SpaceX sprzedaje pojemność w misjach Starlink Small Satellite. Inżynierowie mogliby dostosować liczbę statków kosmicznych Starlink wykonujących określoną misję, aby zrobić miejsce dla ładunków transportowych, co doprowadziłoby do wystrzelenia 52 satelitów Starlink w sobotę.

SpaceX opublikował informacje o cenach za usługę współdzielenia przejazdów smallsat. Według strony internetowej SpaceX, za wystrzelenie 440-funtowego (200 kg) satelity na misję współdzielenia lotów pobiera 1 milion dolarów, a mniej za mniejsze ładunki.

Z dodatkowymi ładunkami z rakiety, górny stopień Falcon 9 pchał przestrzeń, aż osiągnął zaprogramowaną pozycję do rozmieszczenia 52 satelitów Starlink.

Płaski statek kosmiczny zbudowany w ośrodku SpaceX w Redmond w stanie Waszyngton został oddzielony od rakiety nad Meksykiem. Każdy z 573-funtowych (260 kg) satelitów otwiera panel słoneczny przed użyciem silników jonowych do manewrowania na nieco niższą wysokość 341 mil (550 km), aby dołączyć do reszty gwiazdozbioru Starlink.

Sobotnia premiera przyniosła całkowitą liczbę wystrzelonych satelitów internetowych Starlink do 1677 statków kosmicznych, w tym prototypów i niesprawnych platform, które zostały wycofane z eksploatacji i wyniesione z orbity.

Analiza przeprowadzona przez Jonathana McDowella, szanowanego astronoma i obserwatora lotów kosmicznych, wskazuje, że SpaceX miał 1526 działających satelitów Starlink na orbicie przed sobotnią misją, z 886 statkami kosmicznymi w użyciu, a także setki innych manewrów do ich ostatecznych pozycji w Konstelacja.

READ  Oczekuje się, że ogromne burze słoneczne uderzą dziś w Ziemię; Niebezpieczny dla wielu urządzeń elektronicznych

Sieć Starlink jest największą flotą satelitarną w historii, a SpaceX dodaje więcej statków kosmicznych, aby rozszerzyć konstelację, aby zapewnić szybkie globalne usługi internetowe z niewielkimi opóźnieniami. SpaceX obecnie świadczy tymczasowe usługi internetowe za pośrednictwem satelity Starlink dla konsumentów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Nowej Zelandii.

Firma, założona i prowadzona przez miliardera Elona Muska, ogłosiła na początku tego miesiąca, że ​​rozszerza swój pilotażowy program testowy Starlink na klientów we Francji i Austrii. SpaceX ujawniło w sobotę, że pilot testowy Starlink rozpocznie się wkrótce w Holandii.

SpaceX otrzymał zgodę Federalnej Komisji Łączności na wystrzelenie i obsługę do 12 000 satelitów Starlink.

Sobotni start Falcona 9 był pierwszą z dwóch rakiet wystrzelonych z Florida Space Coast zaplanowanych na mniej niż dwa dni.

Rakieta Atlas 5 konkurenta SpaceX, United Launch Alliance, wystrzeliła w sobotę rano na platformę 41 na stacji sił kosmicznych Cape Canaveral w ramach przygotowań do misji, która ma zostać wystrzelona w poniedziałek po południu z satelitą, który ma ostrzec przed rakietami wojskowymi o wartości miliarda dolarów.

Start będzie oznaczał pierwszy lot ULA z Cape Canaveral w tym roku. SpaceX zarejestrowało już 15 startów Falcona 9 w 2021 roku, z których wszystkie pochodzą z Kosmicznego Wybrzeża Florydy.

Pięć z tych startów Falcona 9 miało miejsce w ciągu ostatnich 22 dni.

Zatłoczona seria startów rakiet Falcon 9 rozpoczęła się 23 kwietnia wraz z wystrzeleniem kapsuły Crew Dragon z Platformy 39A z czterema astronautami zmierzającymi do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. SpaceX po tym locie wystartował 28 kwietnia z pobliskiej Stacji Sił Kosmicznych Cape Canaveral z 60 satelitami Starlink.

Dwie kolejne rakiety Falcon 9 odleciały z rozległego portu kosmicznego na Florydzie 4 i 9 maja, a każda z nich zawierała grupę 60 statków kosmicznych Starlink.

Następny start Falcona 9 zaplanowano na 26 maja z płyty 40 na stacji sił kosmicznych Cape Canaveral wraz z następną partią szerokopasmowego satelity Starlink.

Wyślij e-maila do autora.

Śledź Stephena Clarka na Twitterze: Osadź tweeta.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top