CZ Loko, które 26 października wyjechało z Česká Třebová do Polski, dostarczyło PKP Intercity sześć z dziesięciu lokomotyw EffiShunter 300.
Pozostałe cztery lokomotywy zostaną dostarczone do marca 2023 roku.
„W przeszłości mieliśmy w Polsce wiele projektów, ale ta mała dostawa EffiShunters to duży i ważny projekt dla polskiego klienta po długim czasie. Mamy nadzieję, że lokomotywy sprawdzą się w eksploatacji i że nasza współpraca z PKP Intercity zaowocuje nie kończą się serią dziesięcioczęściową i będą kontynuowane.
EffiShunter 300 jest wyposażony w silnik spalinowy CAT C13B o mocy 328 kW, który spełnia unijne normy emisji Stage V (wyższe normy).
BKP Intercity zażądało również, aby lokomotywy posiadały monitoring głośników, sprzężenia półautomatyczne oraz system kamer w kabinie maszynisty.
Aby umożliwić eksploatację w Polsce, lokomotywy wyposażone są w krajowy system sterowania pociągami SHP oraz w urządzenie monitorujące czujność CA.
Ponadto silniki są wyposażone w cyfrowy system sterowania, diagnostykę online, obsługę wielosterową i zabezpieczenie antypoślizgowe.
Silniki CZ Loko EffiShunter 300 dla Polski
© logo CZ
Operator dalekobieżnych usług pasażerskich BKP będzie używać lekkich lokomotyw dwuosiowych do lekkich manewrów na stacjach międzymiastowych, odlotowych i postojowych. Z pierwszych sześciu lokomotyw cztery do Warszawy i dwie do Krakowa. Pozostałe cztery trafią do Gdańska i Katowic.
„W połączeniu z niskimi kosztami zakupu i eksploatacji oraz użytecznością, pojazdy te od wielu lat są częścią taboru Kolei Czeskich, Instytutu Kolejnictwa i wielu operatorów za granicą”.
Silniki są dopuszczone do eksploatacji w Słowacji, Serbii, Czechach i Polsce.
„Irytująco skromny fanatyk telewizyjny. Totalny ekspert od Twittera. Ekstremalny maniak muzyczny. Guru Internetu. Miłośnik mediów społecznościowych”.