Jak żagle drag mogą pomóc rozwiązać problem śmieci kosmicznych?

Jak żagle drag mogą pomóc rozwiązać problem śmieci kosmicznych?

weź chmury

Wśród wielu konkurencyjnych koncepcji ograniczania marnotrawstwa kosmicznego, żagle drag są jednymi z najbardziej intuicyjnych. Są to sztuczne żagle, które są wypuszczane ze statku kosmicznego, aby wytworzyć dodatkowy opór po zakończeniu jego misji, spowalniając statek i wyprowadzając go z orbity tak szybko, jak to możliwe.

„Używając cieńszych warstw atmosfery, znajdujących się na wyższych poziomach, żagle hamujące działają jak mechanizm, który uderza w żagiel i spowalnia statek kosmiczny” – mówi Rohan Sood, dyrektor Laboratorium Astrodynamiki i Badań Kosmicznych na UA. „Rozkładamy żagiel prostopadle do kierunku ruchu statku kosmicznego, który zwalnia i opuszcza statek kosmiczny”.

Jednym z pierwszych pojazdów, które zademonstrowały tę koncepcję, była NASA Nanosil-D2nanosatelita wielkości butelki z wodą, który w 2011 roku rozmieścił żagiel o powierzchni 10 metrów kwadratowych. Zamiast spędzać około pięćdziesięciu lat na lądowaniu na Ziemi z jej 400-kilometrowej orbity, ponownie -wszedł w atmosferę i spłonął.W niecały rok.

Ponieważ żagle holownicze działają pasywnie, wykorzystując wyłącznie opór powietrza, żagle holownicze oferują unikalny sposób zapobiegania przyszłym śmieciom kosmicznym. Konkurencyjne technologie deorbitacji, takie jak napęd elektryczny – który SpaceX wykorzystuje w konstelacji Starlink – wymagają źródła zasilania na pokładzie statku kosmicznego, co może być podatne na komplikacje.

mówi David Spencer, kierownik ds. systemów misji w NASA Jet Propulsion Laboratory i dyrektor Spaceflight Projects Laboratory w Purdue. „W tym miejscu żagle holownicze zapewniają, naszym zdaniem, podejście bezpieczniejsze niż awaria”. (Ze swojej strony SpaceX twierdzi, że nie lata satelitami Starlink powyżej 370 mil. [600 km]skracając czas niesprawnego pojazdu do pięciu lub sześciu lat).

Koncepcja jest w teorii wystarczająco intuicyjna, mówi Spencer, ale głównym wyzwaniem jest zaprojektowanie systemu wdrażania. „Mamy te długie bomy, które są schowane w bardzo wąskim miejscu, mamy duże żagle, które przez lata trzeba wpychać do tych małych magazynów, a kiedy nadejdzie rozkaz rozmieszczenia, wszystkie powinny działać prawidłowo”.

READ  Po raz pierwszy potwierdzono pułapki zimnego dwutlenku węgla na Księżycu

Nawet pomyślnie rozmieszczone żagle chmurowe mogą napotkać problemy, takie jak zanikanie orbit i tranzyt statków kosmicznych w mniej gęste rejony atmosfery. Kiedy tak się dzieje, żagle holownicze muszą pozostać prostopadłe do ruchu pojazdu, aby utrzymać kołysanie. „Jeśli żagiel zaczyna się obracać i nie jest już prostopadły, efekt oporu jest zmniejszony, a jeśli jest równoległy, może wynosić zero” – mówi Sood. „Więc wyzwaniem jest również kontrolowanie zachowania żagla”.

Statki kosmiczne zazwyczaj wykorzystują aktywne metody kontroli położenia, które wymagają źródła energii – takiego jak silniki odrzutowe lub koła reakcyjne. Ale ciągnięcie żagla dla nieistniejącego satelity nie będzie mogło liczyć na siłę.

Zespół Spencera zwrócił się do badmintona po inspirację. Model żagla Spinnaker-1 po rozłożeniu przyjmuje kształt piramidy. „Ta piramida działa jak piórko”, mówi Spencer, który automatycznie skręca samochód w kierunku zapewniającym najlepszą przyczepność.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *