Facebook przeprosił po tym, jak błędnie opisał film przedstawiający czarnoskórych mężczyzn jako „małpy”, ostatni z serii rasistowskich gaf przez systemy sztucznej inteligencji wykorzystywane przez firmy technologiczne do automatyzacji rekomendacji i innych funkcji.
Użytkownicy Facebooka, którzy niedawno oglądali wideo z The Daily Mail, otrzymali filmy przedstawiające czarnoskórych mężczyzn w starciach z policjantami i białymi cywilami, pytającymi, czy chcieliby „kontynuować oglądanie filmów z naczelnymi”, donosi New York Times. wzmiankowany późno w piątek.
„To był wyraźnie niedopuszczalny błąd i całkowicie wyłączyliśmy funkcję rekomendacji tematów, gdy tylko zdaliśmy sobie sprawę, że tak się dzieje, abyśmy mogli zbadać przyczynę i zapobiec ponownemu wystąpieniu tego problemu” – powiedział rzecznik Facebooka Danny Lever w oświadczeniu dla USA TODAY.
„Tak jak powiedzieliśmy, chociaż wprowadziliśmy ulepszenia w naszej sztucznej inteligencji, wiemy, że nie jest ona idealna i mamy więcej postępów do zrobienia” – powiedziała. „Przepraszamy każdego, kto mógł zobaczyć te obraźliwe zalecenia”.
►Mówisz o aborcji online w Teksasie? To, co powiesz na Facebooku lub Twitterze, może Cię zranić
►Prawo aborcyjne w Teksasie: Programista TikTok tworzy na iPhonie skrót do wysyłania fałszywych wskazówek do lokalizacji informatora
Facebook często zachwala swoją sztuczną inteligencję, która szkoli go za pomocą zdjęć przesłanych przez użytkowników.
To nie pierwszy raz, kiedy firma technologiczna została skrytykowana za rasistowskie uprzedzenia w swoich zautomatyzowanych systemach.
W 2015 roku Google przeprosił za aplikację Zdjęcia Zostało to ustalone przez pomyłkę Czarni nazywani są „gorylami”.
Kolejny incydent miał miejsce rok później, kiedy wyszukiwano grafiki w Google dla „trzech czarnych nastolatków” pokazujących duże zdjęcia i „trzech białych nastolatków” przedstawiających uśmiechniętych białych nastolatków. W tym samym roku zaczął mówić chatbot Tai firmy Microsoft rasistowski kubek I trzeba było go pobrać w trybie offline.
Inne znaki Uprzedzenia rasowe wkradają się do produktów technologicznych Dołącz filtry Instagrama, które rozjaśniają skórę lub ucieleśniają motywy etniczne, oraz filtry Snapchata, które wykorzystują czarną twarz lub rysunki Azjatów.
„Zła entuzjasta podróży. Irytująco skromny ćpun internetu. Nieprzepraszający alkoholiczek”.