Europa i Kanada zbliżają się do nieba dla rosyjskich samolotów

Zdjęcie przedstawia pierwszego Airbusa A350-900 należącego do wiodącej rosyjskiej linii lotniczej Aerofłot podczas prezentacji medialnej na międzynarodowym lotnisku Szeremietiewo pod Moskwą, Rosja, 4 marca 2020 r. REUTERS / Maxim Shemetov / File Photo

Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com

(Reuters) – Kraje europejskie i Kanada ruszyły w niedzielę, aby zamknąć swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich samolotów w bezprecedensowym posunięciu, aby wywrzeć presję na prezydenta Władimira Putina, aby zakończył inwazję na Ukrainę w największym ataku na kraj europejski od II wojny światowej.

Aeroflot powiedział, że anuluje wszystkie loty do europejskich miejsc docelowych po tym, jak szef polityki zagranicznej Unii Europejskiej, Josep Borrell, powiedział, że Unia Europejska postanowiła zamknąć swoją przestrzeń powietrzną dla ruchu rosyjskiego.

Stany Zjednoczone rozważają podobne działanie, ale według urzędników amerykańskich nie podjęły jeszcze ostatecznej decyzji. Rząd USA powiedział, że obywatele powinni rozważyć natychmiastowe opuszczenie Rosji lotami komercyjnymi, powołując się na rosnącą liczbę linii lotniczych, które odwołały loty, ponieważ kraje zamykają swoją przestrzeń powietrzną do Rosji.

Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com

Zakaz korzystania z rosyjskich samolotów pojawia się, gdy branża lotnicza nadal zmaga się z skutkami pandemii COVID-19, która nadal osłabia globalny popyt na podróże.

Niemcy, Hiszpania i Francja przyłączyły się do Wielkiej Brytanii oraz państw nordyckich i bałtyckich, ogłaszając zakaz korzystania przez Rosję z ich przestrzeni powietrznej, co stanowi poważną eskalację taktyki większości sojuszników NATO, która prowadzi gospodarczą wojnę przeciwko Putinowi w odpowiedzi na inwazję.

Zachód, kierowany przez Stany Zjednoczone, ujawnił także nowe sankcje finansowe wobec Rosji, które określiły swój atak na Ukrainę jako „specjalną operację” mającą na celu schwytanie „neo-nazistów”, którzy według Putina zagrażają bezpieczeństwu Rosji – zarzut Kijów i Zachodnie rządy mówią, że to bezpodstawna propaganda. Czytaj więcej

READ  Rodziny uciekają, gdy Indie burzą 100-metrowe wieże poza Delhi | Indie

Obecnie oczekuje się, że Rosja bardziej agresywnie zareaguje na blokady powietrzne i inne sankcje. Odpowiedziała już na najstarszy europejski zakaz przestrzeni powietrznej własnymi rozporządzeniami zakazującymi linii lotniczych z Wielkiej Brytanii, Bułgarii i Polski.

Eksperci twierdzą, że bez dostępu do rosyjskich linii lotniczych linie lotnicze będą musiały przesunąć swoje loty na południe, unikając obszarów napięć na Bliskim Wschodzie.

Amerykański analityk Robert Mann z RW Mann & Company, Inc.

Może to sprawić, że niektóre loty będą zbyt drogie dla amerykańskich linii lotniczych. „To tylko zwiększy wydatki” – powiedział.

Podążysz za Waszyngtonem?

„Francja zamyka swoją przestrzeń powietrzną dla wszystkich rosyjskich samolotów i linii lotniczych od wieczora” – powiedział francuski minister transportu Jean-Baptiste Djebari w tweecie na Twitterze, w ogłoszeniu, które odbiło się echem w całej Europie.

Air France – KLM (AIRF.PA) Powiedział, że zawiesi loty do iz Rosji, a także przeloty nad rosyjską przestrzenią powietrzną do odwołania od niedzieli.

Wcześniej niemieckie Ministerstwo Transportu zapowiedziało, że zamknie swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich samolotów i linii lotniczych na okres trzech miesięcy od niedzieli, z wyjątkiem lotów z pomocą humanitarną.

Zamknięcie europejskiej przestrzeni powietrznej dla rosyjskich linii lotniczych i vice versa miało natychmiastowy wpływ na światowe lotnictwo.

Air France poinformowało, że tymczasowo zawiesiło loty do iz Chin, Korei i Japonii, jednocześnie „badając opcje planu lotu w celu uniknięcia rosyjskiej przestrzeni powietrznej, zgodnie z dyrektywami władz francuskich i międzynarodowych”.

Finner powiedział, że odwet Rosji za zakaz korzystania z przestrzeni powietrznej przez Finlandię wydłuży czas lotów do punktu, w którym nie będzie już w stanie obsługiwać swoich lotów azjatyckich.

Źródła branżowe powiedziały Reuterowi, że jeśli amerykańskim liniom lotniczym odmówiono by wejścia do rosyjskiej przestrzeni powietrznej, wydłużyłoby to niektóre loty międzynarodowe, a niektóre prawdopodobnie musiałyby uzupełnić paliwo w Anchorage. Loty, które mogą zostać dotknięte, obejmują loty z USA do Indii, Chin, Japonii i Korei, podają źródła.

READ  „Kontrola”: premier Wielkiej Brytanii wzywa Francję do wycofania się z awantury uniwersytetów amerykańskich | Wiadomości z Francji

Rada Bezpieczeństwa Narodowego Białego Domu odmówiła komentarza na temat tego, czy Stany Zjednoczone zamkną swoją przestrzeń powietrzną dla Rosji i skierowała pytania do Federalnej Administracji Lotnictwa, która nie odpowiedziała od razu.

Swiss International Airlines, jednostka niemieckiej Lufthansy

Kanada poinformowała również, że ze skutkiem natychmiastowym zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich samolotów. Czytaj więcej

Rzecznik kanadyjskiego ministra transportu powiedział, że nie ma bezpośrednich lotów między Rosją a Kanadą, ale kilka rosyjskich lotów dziennie przechodzi przez kanadyjską przestrzeń powietrzną.

Kary za loty powodują również zakłócenia w irlandzkiej branży logistycznej i leasingu samolotów.

United Parcel Service Inc. ma siedzibę w Stanach Zjednoczonych (UPS.N) i FedEx Corp (FDX.N)Dwie z największych na świecie firm logistycznych poinformowały, że wstrzymują dostawy do miejsc docelowych w Rosji. Nie było jasne, czy obie firmy będą nadal wykorzystywać rosyjską przestrzeń powietrzną w ramach swoich ogólnych operacji. Żaden z nich nie odpowiedział od razu na prośby o komentarz.

Dziennik „Airfinance Journal” donosi, że leasingodawcy z siedzibą w UE będą mieli czas do 28 marca na sfinalizowanie umów z rosyjskimi liniami lotniczymi – niepowodzenie dla branży po tym, jak rosyjskie linie lotnicze były postrzegane jako bardziej niezawodne w realizacji umów leasingu samolotów niż wiele globalnych linii lotniczych w ciągu roku epidemia.

Według firmy analitycznej Cirium rosyjskie firmy obsługują 980 samolotów pasażerskich, z których 777 jest w leasingu. Spośród tych samolotów dwie trzecie, czyli 515, o szacowanej wartości rynkowej około 10 miliardów dolarów, jest dzierżawionych od firm zagranicznych.

Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com

(Raport Davida Shepherdsona) w Waszyngtonie. Jessica Jones w Madrycie; Denny Thomas w Toronto, Alison Lambert w Montrealu i Jimmy Freed w Sydney; Napisane przez Marka Bendisha i Annę Driver; Montaż przez Emilię Sithole Mataris i Daniela Wallis

READ  Objawy różnicy omikronów: Czy możesz mieć omikrona dwa razy?

Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Ned Windrow

"Internetowy geek. Myśliciel. Praktyk od piwa. Ekspert od bekonu. Muzykoholik. Certyfikowany guru podróży."

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *