Duży rynek konsumencki w Chinach nie powrócił jeszcze do poziomu sprzed pandemii

Turyści odwiedzają rzeźby lodowe w Harbinie w prowincji Heilongjiang w Nowy Rok 2023.

Chiński serwis informacyjny | VCG | Getty Images

PEKIN — Minie trochę czasu, zanim chińscy konsumenci naprawdę zaczną ponownie wydawać pieniądze, pomimo nagłej zmiany w Chinach w kierunku ponownego otwarcia.

Około miesiąc po tym, jak Guangzhou wznowił spożywanie posiłków w sklepach, właściciel lokalnej kawiarni, Timothy Chung, powiedział, że przychody rosną – do 50% normalnego poziomu.

„Pod koniec grudnia przepływ klientów stopniowo wracał do normy, jednak z lekką tendencją wzrostową [a recovery in] Wielkość biznesu musi jeszcze poczekać” – powiedział po chińsku, przetłumaczony przez CNBC.

Oczekuje, że minie co najmniej trzy lub cztery miesiące, zanim przychody wrócą do normy. Chung powiedział, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy przychody spadły do ​​30% w stosunku do typowego poziomu. Powiedział, że pierwszy sklep Bem Bom Coffee został otwarty pod koniec 2019 r., a następnie drugi sklep i akademia kawy w sierpniu 2021 r.

Oficjalne dane pokazały, że sprzedaż detaliczna w Chinach nieznacznie spadła w 2022 r. od listopada. Konsumpcja pozostaje w tyle za ogólnym wzrostem gospodarczym od czasu wybuchu pandemii prawie trzy lata temu.

W przyszłym roku partner Baina, Derek Deng, podtrzymuje oczekiwania. „Mamy nadzieję, że wrócimy przynajmniej do poziomu z pierwszego kwartału 2022 roku” – powiedział, zaznaczając, że było to tuż przed zamknięciem Szanghaju.

Według Wind Information sprzedaż detaliczna w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku wzrosła o około 3,3% w porównaniu z rokiem ubiegłym, ale zwolniła do 0,7% w pierwszej połowie roku.

Ding powiedział, że powrót do 2021 r. – kiedy sprzedaż detaliczna odbiła się o 12,5% – byłby optymistycznym scenariuszem. „Nie sądzę, aby ludzie postrzegali to jako przypadek bazowy, ponieważ czynniki makro są w rzeczywistości mniej korzystne w porównaniu z 2021 r.”

READ  Przedprodukcja Tesli Model Y może rozpocząć się w Gigafactory Texas w tym tygodniu (Zdjęcia)

Większość majątku chińskich gospodarstw domowych związana jest z nieruchomościami, które choć raz są gorącym rynkiem Zmniejszył się w ciągu ostatniego roku. Rynki akcji w Chinach kontynentalnych spadły w 2022 roku po raz pierwszy od czterech lat. Eksport, motor chińskiego wzrostu, zaczął spadać w ciągu ostatnich kilku miesięcy wraz ze spadkiem światowego popytu.

Deng przytoczył również swoje obawy przed drugą falą Covid-19, wysoce zaraźliwą Podwariant XBB omikrona Pochodzenie z zagranicy i niepewność geopolityczna.

„Myślę, że wpłynęło to również na postrzeganie przez ludzi ich dochodów do dyspozycji lub na to, czy muszą oszczędzać, aby stawić czoła całej tej niepewności” – powiedział.

Skłonność chińskich konsumentów do oszczędzania osiągnęła rekordowy poziom Według sondaży Ludowego Banku Chin w zeszłym roku.

Nadzieje na odrodzenie podróży

Analitycy uważnie obserwują nadchodzące święto Nowego Roku Księżycowego w poszukiwaniu oznak zaufania konsumentów. Tegoroczny sezon wakacyjnych podróży w Wielkich Chinach trwa od około 7 stycznia do 15 lutego — według oficjalnych szacunków oczekuje się około 2,1 miliarda podróży.

Chińskie ministerstwo transportu poinformowało w piątek, że to dwukrotnie więcej niż w zeszłym roku i 70% w stosunku do poziomu z 2019 r. Zauważono, że większość podróży prawdopodobnie będzie miała charakter rodzinny, a tylko 10% będzie dotyczyło podróży wypoczynkowych lub służbowych.

W tym roku wielu Chińczyków wreszcie będzie mogło wyjechać za granicę. Kraj przywraca obywatelom Chin możliwość podróżowania za granicę w celach rekreacyjnych po zaostrzeniu kontroli granic kontynentalnych przez prawie trzy lata. W niedzielę Chiny oficjalnie zniosły wymogi kwarantanny dla podróżnych przybywających do kraju.

Jednak jest mało prawdopodobne, aby chińskie podróże zagraniczne odbiły się aż do najbliższego święta państwowego na początku kwietnia, powiedział Chen Xin, szef badań nad rozrywką i transportem w Chinach w UBS Securities.

Do tego czasu ludzie będą mogli przetwarzać wnioski paszportowe, a liczba lotów międzynarodowych może wzrosnąć do 50% lub 60% poziomu z 2019 r., powiedział Chen. Dodał, że takie środki, jak wymagania dotyczące testów wirusowych przed lotem do niektórych krajów, mogą zostać złagodzone w ciągu kilku miesięcy.

Chen spodziewa się, że w Chinach podróże jeszcze bardziej wzrosną po lutym, kiedy podróże służbowe przybiorą na sile, i do końca roku przywrócą działalność hotelarską do poziomów z 2019 roku. Opiera się na wskaźniku branżowym, który mierzy przychody na dostępny pokój.

Nie każdy wychodzi

Chiny Ulice wielkich miast stają się coraz bardziej ruchliwe Wraz z przejściem pierwszej fali infekcji.

Ale Chen z UBS powiedział, że większość z nich to ludzie młodzi i w średnim wieku, którzy ponownie wychodzą na miasto, zauważając, że starsi ludzie mogą być bardziej ostrożni w wychodzeniu.

Po stopniowym wycofywaniu kontroli Covid, chińskie władze nagle wyeliminowały w zeszłym miesiącu większość krajowych środków testowania wirusów i śledzenia kontaktów. Jednak wskaźniki szczepień osób starszych w Chinach były stosunkowo niskie. W Chinach ogólnie dostępne są tylko domowe szczepionki.

Przeczytaj więcej o Chinach z CNBC Pro

Bain’s Deng obserwuje również, czy konsumenci zaczną płacić więcej. Powiedział, że w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2022 r. około 56% wydatków konsumpcyjnych było w domu – odwracając trend sprzed pandemii.

Ding powiedział, że jeśli udział wydatków poza domem może wzrosnąć o kilka punktów procentowych, wpłynie to na sposób, w jaki centra handlowe i restauracje uwzględniają swoją strategię biznesową, zwłaszcza w przypadku usług dostawczych.

W ciągu ostatnich 18 miesięcy chiński gigant e-commerce JD.com Skrócenie czasu dostawy wielu produktów z następnego dnia do zaledwie jednej godziny. To dzięki jego partnerstwu z tatajest obecnie w większości własnością JD.

Dane opublikowane przez firmę pokazały, że od 16 grudnia do 1 stycznia platforma jednogodzinnych dostaw odnotowała prawie dwukrotnie większą sprzedaż warzyw, wołowiny i baraniny w porównaniu z ubiegłym rokiem. Według danych sprzedaż lodówek wzrosła o 700%, podczas gdy sprzedaż telewizorów z płaskim ekranem wzrosła dziesięciokrotnie w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top