D&D 5e ma poważne błędy, więc dlaczego nie zagrać lepiej?

Kobieta przytula się do wielkiego króla, wymachując młotkiem w jego twarz.  Ogromne psy wyjące na tle piekielnego piekła.

zdjęcie: Zabiegi na wybrzeżu

Lochy i smoki Wersja 5 jest znana z tego, że to przede wszystkim dwie rzeczy, w zależności od tego, z kim rozmawiasz: naprawdę przystępna i łatwa do grania lub kompletny bałagan, który łagodzi wiele czynników wyróżniających poprzednie wersje D i D. Obie rzeczy są prawdziwe. Prawdą jest również, że istnieją inne gry, które wykonują większość celów 5e lepiej niż oni.

To nie jest post o byciu złym człowiekiem za polubienie v5 Lochy i smoki. Jeśli lubisz 5e, to świetnie! Ten kawałek pomoże ci znaleźć więcej gier, które również ci się spodobają. Nie jestem na ciebie zły i nie sądzę, że jesteś głupi. Obiecuję ci. Szczerze kocham gry TTRPG, dlatego otwieram szeroko drzwi do brutalności za moje (prawidłowe) podejście. I pozwól mi tylko usunąć jedną rzecz z drogi. Nie nienawidzę chrupania. W rzeczywistości bardzo lubię chrupnięcie. Jestem tą stroną Ekscentryczny roguelikeI dlatego czuję się upoważniony do powiedzenia tego, co myślę D i DNudny kryzys.

D i D 5e stara się być wszystkim dla wszystkich, co jest bardzo trudne. W niektórych działaniach udało się. 5e, będąc przyjaznym, prostym i rozpoznawalnym, sprowadził dziesiątki tysięcy ludzi do tego wspaniałego hobby i za to jestem im bardzo wdzięczna. Jeśli celem projektu 5e jest Właśnie Aby przyciągnąć ludzi do hobby, będzie to strzał w dziesiątkę. Twierdzę jednak, że ona też próbuje bardzo trudne Bycie ekspresyjnym systemem opowiadania historii, wciągającą grą taktyczną i tym, co ludzie myślą, gdy ktoś mówi „D&D”. Na tych frontach nie jestem pod wrażeniem.

Nietrudno stwierdzić, że 5e stara się być przyjazna. Jeśli spojrzysz na poprzednie wersje D i D (Patrzę na Ciebie 2e i 3.5e) Zobaczysz plik kawałek ziemi gówna. Złożone rzuty, strony wyczynów i atrybutów, szczegółowe tabele wyrównania i dość surowe zasady walki. Oczywiście możesz naginać te rzeczy do własnych potrzeb (co sprawia, że ​​TTRPG są tak świetne!), ale jak już napisano, jest tam dużo materiału i dużo liczb. 5e poważnie to zmniejsza. Wszystko staje się prostsze, a liczba klas, ras i rozrastających się potworów zostaje zredukowana do rozsądnych rozmiarów.

Wersja 5e 2014 została zaprojektowana tak, aby była prostsza, a fakt, że wycięto wiele materiałów, zwiększa łatwość dostępu. Wiele rzeczy zostało dodanych z powrotem przez homebrew i późniejsze moduły, ale ta podstawowa dostępność nie zniknęła. Połącz to z ogromną rozpoznawalnością marki, a 5e jest świetny w zachęcaniu ludzi do jej włączania.

…ale to nie sprawia, że ​​jest fajnie gra. Jak napisano, 5e ma ładny binarny system sukcesu dla większości rzeczy. Co oznacza, że ​​jeśli DC (liczba potrzebna do osiągnięcia sukcesu) w akcji wynosi 15, nie ma pisemny Różnica między rzucaniem 11 a 14. Poradnik 5e DM zawiera krótki rozdział na temat wprowadzania opłacalnego sukcesu (znanego również jako sukcesy częściowe) do twojej gry, ale nie zapewnia ram dla DM, aby to zrobić. Oto przykład tego, jak może to stać się problemem.

Podczas jednej z pierwszych sesji kampanii 5e, mój DM zaprezentował na żywo zestaw zbroi na starcie. Animowana Zbroja ma AC (liczbę, którą musisz rzucić, aby uzyskać to cholerstwo) 18. Dla postaci niskiego poziomu wyrzucenie 19 lub więcej w rzucie ataku nie jest łatwym zadaniem. Rzut ataku składa się z modyfikatora umiejętności i premii biegłości (która będzie wynosić +2 na niskich poziomach). Zakładając, że twoja postać nie jest maxem, prawdopodobnie najlepszym modyfikatorem ataku na poziomie 2 będzie +3. Rzucasz więc k20 + 5, aby spróbować przekroczyć 19. Masz na to jedną do czterech szans.

Podobnie ruchoma tarcza nie jest zbyt dobra w ataku. Co oznacza, że ​​w wielu rundach postacie graczy i ruchome tarcze stały nieruchomo, uderzając się nawzajem kijem kulowym Wiffle, który nie zadaje żadnych obrażeń. Pobliskie menu było bardzo okropne. Zdobycie 17 punktów oznacza nic nie robienie, tylko marnowanie rundy. Trwało to przez chwilę, aż ostatnia tarcza w końcu odpadła, nieruchoma, po około 10 bolesnych rundach. To nie była zabawna walka. Brakowało mu zarówno wyrazistości, jak i głębi taktycznej, co często robi 5e.

Beholder, potwór z ogromnym okiem, ostrymi zębami i dziesiątkami gałek ocznych, wpatrywał się w kryształ, jako magiczne przedmioty rozrzucone na stole przed nim.

„Wszystko” zawiera wiele rzeczy.
zdjęcie: Zabiegi na wybrzeżu

I nie sądzę, aby odpowiedzią na to było obwinianie DM za zbyt szybkie wprowadzenie animowanych zbroi lub graczy za niewymyślanie kreatywnych rozwiązań problemu. Projekt gry, który skupia się na walce przede wszystkim pod względem doboru umiejętności i budowania priorytetów, zachęca do tego stylu gry. To część korzeni serii. Nowi gracze w grze nie byli świadomi sposobu kreatywnego rozwiązywania problemów, aby wyjść z zadrapań, co jest głównym problemem w D i D. Na papierze pobudza wyobraźnię i kreatywność, ale jej standardowe zasady nie dają graczom narzędzi do rozwijania tych umiejętności.

Częściowe sukcesy, dzięki którym gracze otrzymują to, czego chcą, ale z dodatkowym wynikiem, stały się podstawą niezależnej przestrzeni. 5e zawiera małą notatkę o częściowych sukcesach na końcu książki, ale nie ma na celu nauczenia DM, jak z niej korzystać.

Aby użyć innego systemu jako przykładu, jeśli wyrzucisz 7-9 w pierwszej wersji Powered by Apocalypse GryOsiągasz częściowy sukces. Częściowy sukces na danym kroku zawiera listę dodatkowych czynników, które towarzyszą sukcesowi. Częściowy rzut na sukces w ataku? Ranisz wroga, a wróg rani ciebie. Jeśli wyrzucisz 7-9 w Defy Danger, MG może wybrać z listy innych rzeczy, które zawsze popychają historię do przodu. Kiedy lepiej zapoznają się z systemem, mogą rozwinąć własne konsekwencje. Porażka do przodu to podstawowa zasada tych gier i tak jest zapisana w zasadach. D i D Do takich praktyk zachęca się na piśmie, ale rzadko przez ich rzeczywisty projekt.

5e Móc Rób prawie wszystko, to stosunkowo łatwy system do modyfikacji, pytanie brzmi: czy nie Powinnam. Jest więcej gier niszowych i są one świetne! Dają ci rzeczywiste ramy do opowiadania historii, a następnie uczą, jak z nich korzystać. Gdy już masz te narzędzia, mają one zastosowanie do każdego systemu. 5e chce być grą, która uczy tych rzeczy; wstęp do Przewodnik gracza Wielu mówi:

Pierwsze postacie i przygody, które tworzysz, to prawdopodobnie zbiór frazesów. Dotyczy to wszystkich, od największych mistrzów lochów w historii i nie tylko. Zaakceptuj ten fakt i przejdź do drugiej postaci lub przygody, która będzie lepsza, a następnie do trzeciej, która będzie lepsza. Powtarzaj z biegiem czasu, a wkrótce będziesz mógł stworzyć wszystko, od historii postaci po epicki świat przygód fantasy.

Kiedy już zdobędziesz tę umiejętność, będzie ona twoja na zawsze. Niezliczeni pisarze, artyści i inni twórcy mogą prześledzić swoje początki na zaledwie kilku stronach D i D Notatki, garść kości i stół kuchenny.

Pomaga wielu graczom rozwijać te umiejętności, dlatego niektórzy ludzie uwielbiają tę grę. Ale to jest zasada dużych liczb. Dla wielu osób tak nie jest. Oglądałem grupę za grupą ludzi, którzy chcą grać w TTRPG bounce D i D Ponieważ ich zasady w formie, w jakiej zostały napisane, nie zachęcają ich do ekscytującego i kreatywnego opowiadania historii, które chcą robić! Zamiast tego daje im tylko dziesiątki sposobów na zabicie chochlika, z których większość i tak kończy się tak samo.

A teraz, gdy odrzuciłem 5e, zamierzam wykrzyczeć kilka gier, które wykonują świetną robotę, robiąc to, co chcą robić naprawdę W porządku!

Jeśli lubisz analizować liczby i używać ich do opowiadania zabawnych historii, spróbuj ułan! ułan to gra o gigantycznych robotach w wielkiej kosmicznej wojnie, a system naprawdę skłania się ku „o robotach” – wszystkim. To gra o kontrolowaniu ciepła, siły i używaniu taktyk do mówienia o uczuciach. Może być dość gęsty, ale łagodzi to fakt, że ma też świetne wirtualne narzędzie o nazwie komp/kon Pomoże Ci to śledzić wszystkie liczby i każdy element wyposażenia w grze. Poza tym jej sztuka jest niesamowita. Jak cholera, spójrz na to.

Gigantyczny robot niosący dwie potężne bronie pochyla się nad polem bitwy, a z jego pleców wystrzeliwują rakiety.  W oddali unosi się kolejny mechanizm, ubrany w czarną tkaninę, zbliżający się przez pole bitwy.

zdjęcie: masowa prasa drukarska

W przypadku gier o złoczyńcach nie szukaj dalej niż Wykute w ciemności gry takie jak ostrza w ciemnościI szumowiny i złoczyńcaI I Ray wie. Ten system stawia Cię w sytuacji śmiałego ekscentryka bardzo Są dobrzy w tym, co robią, ale pod niesamowitą presją pełnego przygód życia. Te gry są szczególnie improwizacyjne i kooperacyjne, pozwalając MG na rzucenie nowej kradzieży lub wyniku w ciągu kilku minut i skupienie się na rozwoju postaci poprzez wydajność i cele, a nie walkę. Został zaprojektowany z myślą o radzeniu sobie ze stresem twojej postaci i rywalizującymi celami członków twojej załogi, dzięki czemu gra z dramatycznymi ludźmi, którzy uwielbiają duże huśtawki, jest niesamowicie zabawna.

Dla ludzi, którzy uwielbiają opowiadać zabawne opowiadania ze swoimi przyjaciółmi, jest mnóstwo jednorazowych gier, które absolutnie uwielbiam. nie zdać Jest twórcą niechlujnych filmów Coen Brothers. napęd taśmowy Świetnie nadaje się do opowiadania głęboko osobistych historii o dorastaniu podczas podróży samochodowej. szkielety Jest to ciekawa gra fabularna o szkieletach strzegących lochu, który powoli pamięta swoją przeszłość. Mogę przez jakiś czas grać na jednorazowych grach. Szczerze mówiąc, po prostu przejdź do Itch.io i przeglądaj. Niemal od razu znajdziesz coś wspaniałego.

Pożałuję, że to powiem, ale jeśli szukaszD i D Rekomendacja gry, po prostu zapytaj w komentarzach, a prawdopodobnie coś dla ciebie dostanę. Tak bardzo lubię tego głupiego brokera, dlatego chcę, aby ludzie próbowali nowych i interesujących gier!

READ  OnePlus Nord CE 3 Lite będzie sprzedawany w USA jako OnePlus Nord N30

Randolph Howe

„Zła entuzjasta podróży. Irytująco skromny ćpun internetu. Nieprzepraszający alkoholiczek”.

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *