Baidu rozpoczyna działalność robotaxi po uzgodnieniu taryfy przez miasto w Pekinie

Pekin – Baidu Chiński gigant technologiczny powiedział CNBC w tym tygodniu, że może zacząć pobierać opłaty za zautomatyzowane taksówki w części Pekinu od czwartku, co oznacza duży krok w kierunku budowy biznesu taksówkowego bez kierowcy.

Zgoda organów regulacyjnych na wspieranie robotyki w Chinach pojawia się, gdy samorządy lokalne w Stanach Zjednoczonych zmierzają w podobnym kierunku.

Jednak ruch miasta w Pekinie ma dodatkowy ciężar.

Pozwolenie chińskiej stolicy jest pierwszym przypadkiem, w którym tak duże miasto w kraju pozwoliło firmom pobierać opłaty za przejazdy robotami.

To toruje drogę innym miastom, takim jak Szanghaj, Kanton i Shenzhen, by zrobiły to samo, powiedział CNBC Wei Dong, wiceprezes i dyrektor ds. bezpieczeństwa operacji Baidu Smart Driving Group w wywiadzie na wyłączność.

Oczekuje się, że miasta te zaczną działać jeszcze w tym roku lub na początku przyszłego roku.

Ile to będzie kosztować?

Pracownik bezpieczeństwa wsiada do samojezdnej taksówki robota 13 października 2020 r. w Pekinie w Chinach, kilka dni po tym, jak Baidu uruchomił próbną eksploatację swojej robotyki Apollo.

Zhao Jing | Chińska Grupa Optyczna | Obrazy Getty

Baidu oferuje bezpłatne przejazdy robotami w Yizhuang od października 2020 r. Od środy aplikacja robotaxi, nazwana „Luobo Kuaipao”, pokazała przykładową opłatę w wysokości 34 juanów (5,31 USD) za przejazdy 3 km (1,86 mili) z Sam’s Club w Yizhuang do pobliskiej stacji metra.

Sam tor kosztuje około 14 juanów (2,19 USD) z podstawowym serwisem ekspresowym Didi. Przykładowa taryfa Didi na poziomie premium na tej samej trasie wynosi 27 juanów.

Jak dotąd nowość, jaką jest darmowa, samojezdna taksówka, przyciągnęła wielu stałych użytkowników w Yizhuang. Wei powiedział, że ponad 20 000 użytkowników bierze co najmniej 10 rund miesięcznie. Nie jest jasne, ile osób będzie nadal korzystać z usługi, kiedy będą musieli za nią zapłacić, ale celem jest posiadanie dodatkowych 100 zweryfikowanych pojazdów zrobotyzowanych każdego roku.

Roboty ścigają się o aprobatę USA i Chin

Od Stanów Zjednoczonych po Chiny robotyka nabiera rozpędu, a organy regulacyjne trzymają klucze do umożliwienia społeczeństwu jazdy bez kierowcy.

Operatorzy taksówek samojezdnych, tacy jak alfabet Waymo testuje podobne produkty w Stanach Zjednoczonych, zwłaszcza w Kalifornii i Arizonie. Waymo może obciążać publiczność w części Phoenix, a jego autonomiczne pojazdy nie potrzebują bezpiecznego kierowcy.

16 listopada Ali BabaAutonomiczna firma napędowa AutoX twierdzi, że robot bez kierowcy działa obecnie na największym pojedynczym obszarze Chin – 168 kilometrów kwadratowych (65 mil kwadratowych) w dzielnicy Pingshan w południowym mieście Shenzhen. AutoX powiedział, że rozpoczął się w styczniu, aby umożliwić społeczeństwu zapisanie się na przejażdżki robotami. Nie było od razu jasne, czy przejazd jest kosztowny.

Zezwolenie Baidu na prowadzenie autonomicznych pojazdów użytkowych obejmuje obszar 60 kilometrów kwadratowych, w tym miasto Yizhuang, w którym znajduje się wiele firm, takich jak siedziba JD.com. Obszar ten znajduje się około pół godziny jazdy na południe od centrum Pekinu.

Władze miasta Pekin uczyniły Yizhuang samodzielnym miejscem testowym, umożliwiając firmom testowanie tam swoich projektów. Należą do nich bezzałogowe pojazdy dostawcze JD i zrobotyzowane samochody Baidu.

Plany ekspansji Baidu

W zeszłym tygodniu Robin Li, dyrektor generalny Baidu, powiedział, że firma planuje: Rozbuduj usługę robotaxi Apollo Go do 65 miast do 2025 r. i do 100 miast do 2030 r. To więcej niż w pięciu miastach.

Firma ogłosiła również, że następna generacja samochodów robotaxi będzie kosztować połowę ceny produkcji w porównaniu z poprzednią generacją. Modele były współbrandowane z trzema producentami samochodów elektrycznych: chińskim start-upem WM Motor, Aion – spółką zależną państwowego GAC – oraz państwowym koncernem BAIC Group’s Arcfox.

W czerwcu Baidu i BAIC twierdziły, że mogą wyprodukować 1000 autonomicznych samochodów 480 000 juanów (75 000 USD) każdy, Za średnio 1 milion juanów za samochód autonomiczny.

Wei dołączył do Baidu’s Intelligent Leadership Group w maju po siedmiu latach pracy w Shouqi Limousine & Chauffeur, gdzie był dyrektorem generalnym. Firma prowadzi high-endową wersję Didi.

Powiedział, że strategia Baidu dotycząca budowania biznesu robotaxi polega na obniżeniu kosztów technologii autonomicznej jazdy i ukierunkowaniu na określone scenariusze użytkowników.

Zamiast w pełni korzystać z technologii lidar – która wymaga kosztownych czujników do tworzenia szczegółowych map, zanim robot będzie mógł działać – Wei ogólnie mówił o wykorzystaniu algorytmów, aby urządzenia były bardziej wydajne.

Przeczytaj więcej o samochodach elektrycznych od CNBC Pro

Na froncie konsumenckim, Wei powiedział, że Apollo skupi się na sposobach, aby zapewnić użytkownikowi wrażenia wykraczające poza sam transport – na przykład rzutowanie ulic Pekinu sprzed 20 lat na szybach samochodowych, a nie na obecnym widoku ulicy.

Inną strategią, jak powiedział, jest znalezienie sposobów wykorzystania robotów do funkcji niezwiązanych z podróżowaniem, takich jak przestrzeń lecznicza czy biblioteka publiczna.

Chociaż Apollo to tylko niewielka część Baidu, jego rozwój wpisuje się w próby przekonywania inwestorów, że szersza przyszłość firmy leży w sztucznej inteligencji i dziedzinach pokrewnych, takich jak jazda autonomiczna.

Najszybciej rosnącym obszarem przychodów firmy w trzecim kwartale były „przychody z marketingu innego niż online”, o 76% wyższe niż rok temu do 5,2 miliarda juanów (806 milionów dolarów). Baidu przypisał wzrost popytu na przetwarzanie w chmurze i inne biznesy AI.

– kanał CNBC Arjun Kharbal Przyczyń się do tego raportu.

READ  Wielka ropa wlewa miliardy do basenu permskiego

Elise Haynes

„Analityk. Nieuleczalny nerd z bekonu. Przedsiębiorca. Oddany pisarz. Wielokrotnie nagradzany alkoholowy ninja. Subtelnie czarujący czytelnik.”

Rekomendowane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *